آفتاب
كریمی در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح كرد:

رویکردهای روسیه در قبال خاورمیانه جدی و محكم نیست

رویکردهای روسیه در قبال خاورمیانه جدی و محكم نیست

نگاه روسیه به غرب و موسسات اروپایی است و باید گفت به دلیل این‌كه ورود روسیه به آنجا با مشكل مواجه شده است، چاره‌ای جز روی آوردن به سمت آسیا ندارد.

رئیس گروه اروپا دفتر مطالعات سیاسی و بین‌الملل وزارت خارجه در ارتباط با رویکردهای منطقه‌ای روسیه گفت که فعالیت روسیه در قبال آسیا و خاورمیانه جدی نیست و نگاه این كشور بعد از ۶۰- ۷۰ سال به سمت موسسات اروپایی و غرب است.

سید وحید كریمی با اشاره به نشست مسكو كه با هدف برقراری صلح در سوریه برگزار خواهد شد، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تاکید کرد: اگر سخنان و مواضع مسئولان روسیه را از ۱۴ سال پیش تاكنون بررسی كنیم، به این مطلب پی می‌بریم كه روس‌ها تمایلاتی مبنی بر ارتباط با غرب و اروپا هرچند به صورت غیر مشهود دارند و به نوعی یك جذابیتی از غرب در آنها وجود دارد.

وی ادامه داد: روسیه به نوعی به تونی بلر كه نماینده گروه چهار جانبه سازش خاورمیانه است، رای داد كه باید گفت كه این مساله خیلی درست و برازنده روس‌ها و كشورشان نبود و باید توجه داشت چطور روسیه می‌خواهد به سوریه و اوضاع آن كمك كند در حالی كه نماینده‌ای را (تونی بلر) انتخاب می كند كه سیاست و حالش معلوم نیست؟

كریمی با اشاره به اقدام‌های روسیه در مساله موشك‌های اس- ۳۰۰ و بحث نیروگاه بوشهر تصریح كرد: نگاه روسیه به غرب و موسسات اروپایی است و باید گفت به دلیل اینكه ورود روسیه به آنجا با مشكل مواجه شده است چاره‌ای جز روی آوردن به سمت آسیا ندارد و حتی در آمریكای لاتین هم جایگاهی ندارد چراكه كوبا هم از دستانشان در آمد. بنابراین اروپایی‌ها معتقدند كه روسیه دیگر در جهان نمی‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد و فقط در منطقه خود می‌تواند عرض اندام كند.

وی تاکید كرد: پوتین در روسیه یك دیكتاتوری به وجود آورد و سیستم‌سازی نكرد و از همین رو آمریكایی‌ها با آنها وارد بازی سیاسی و بین‌المللی نشدند و باید گفت نمی‌شود به روس‌ها اعتماد كرد به عبارتی آنها سابقه خوبی در تكمیل نیروگاه بوشهر و مباحث دیگر نداشته‌اند بنابراین روسیه حیات و ممات خود را در غرب می‌بیند.

رئیس گروه اروپا دفتر مطالعات سیاسی و بین‌الملل وزارت خارجه در پایان با اشاره به بحران اوكراین افزود: روسیه در موضوع ارسال گاز به اروپا با علم به اینكه ایران توانایی این امر را دارد، پیشنهادی در این‌باره ارائه نمی‌كند و باید گفت كه روسیه یك متحد قابل اعتماد نخواهد بود تا جایی كه اروپایی‌ها می‌گویند مسائل اوكراین مشكلات جدی را برای روسیه به بار خواهد آورد.

کد N665041

وبگردی