آفتاب

تاکید سخنگوی دولت بر استفاده از ظرفیت قانون اساسی در مراجعه به آرای عمومی

تاکید سخنگوی دولت بر استفاده از ظرفیت قانون اساسی در مراجعه به آرای عمومی

سخنگوی دولت با اشاره به برخوردهای صورت گرفته نسبت به اظهارات اخیر رئیس جمهور در مورد اجرای همه پرسی، گفت: مطابق اصل ششم قانون اساسی مسئله همه پرسی به عنوان یکی از روش‌های رجوع به آرا و افکار مردم تعیین شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدباقر نوبخت در جلسه امروز هیأت دولت در جمع خبرنگاران به اصل 59 قانون اساسی اشاره کرد و افزود: مطابق این اصل در مسائل بسیار مهم اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و فرهنگی با جلب دو سوم آرای نمایندگان مردم و تائید آن‌ها می توان با مراجعه مستقیم به آرای مردم از همه پرسی استفاده کرد.

سخنگوی دولت در ادامه به اصل 177 قانون اساسی اشاره و اظهار کرد: در موارد ضروری برای اصلاح قانون اساسی مقام معظم رهبری پس از مشورت مجمع تشخیص مصلحت نظام حکمی را به رئیس جمهور پیشنهاد می‌کند که می تواند از طریق مراجعه به آرای عمومی و تصویب اکثریت شرکت کنندگان در همه پرسی تعیین تکلیف شود.

نوبخت همچنین با اشاره به اصل 113 قانون اساسی خاطر نشان کرد : بر اساس این اصل رئیس جمهور پس از مقام معظم رهبری عالی ترین مقام رسمی کشور است و مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه را برعهده دارد.

وی ادامه داد: آیا این‌که مسئول اجرای قانون اساسی به اصل قانون اساسی مبنی بر استفاده از همه پرسی اشاره کند و بگوید خوب است به اقتضا از این اصل استفاده شود و البته مصداقی را تعیین نکند اشکال دارد ؟

وی تاکید کرد: طرح مسئله اجرای همه پرسی بدون مصداق کار خلاف قانونی نیست و این همه اظهار نگرانی با الفاظی که زیبنده مقام دوم کشور و نظام صورت می گیرد سنجیده و مورد تائید نخواهد بود.

نوبخت ادامه داد: ممکن است حتی عده‌ای همین حرف های من را توهین به خودشان بدانند و من احساس می‌کنم قرار است دولت را در مظان اتهام قرار دهند تا همیشه جنبه تدافعی داشته باشد، در حالی که ما از ابتدا به دنبال حاشیه سازی نبودیم و فکر نمی کنم در شرایط تحریم ها و کاهش قیمت نفت این اقدامات درست باشد.

وی تاکید کرد: البته تاکید می کنم در هر شرایطی کشور را اداره خواهیم کرد و همانطور که در جنگ تحمیلی در مقابل حملات نظامی پیروز شدیم در مقابله حملات اقتصادی نیز سربلند خواهیم بود و ضعفی از ما دیده نخواهد شد.

ادامه دارد...

کد N664075

وبگردی