آفتاب

هشدار پزشکان نسبت به شیوع بیماری‌های ریشه‌کن شده در سوریه

هشدار پزشکان نسبت به شیوع بیماری‌های ریشه‌کن شده در سوریه

بزشکان سوریه نسبت به وقوع فاجعه بشری و پزشکی در سوریه بدنبال جنگ چهار ساله داخلیدر این کشور هشدار داده و اعلام کردند که احتمال شیوع بیماری‌های ریشه کن شده وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، گروهی از پزشکان سوریه اعلام کردند، نبود پزشک امکانات و دارو این کشور را به دوران تاریک پزشکی و درمانی سوق داده، فلج اطفال و جرب (گری) به شدت شیوع یافته، بسیاری از کودکان مدت‌هاست واکسینه نشدند و اکثر تولدها و زایمان‌ها در منازل رخ می‌دهد.

عبید المفتی، دکتر فرانسوی سوری و عضو اتحادیه سازمان کمک‌های پزشکی سوریه گفت: اوضاع درمانی و پزشکی در سوریه بسیار غیر قابل تحمل و فاجعه‌بار است و اکثر سوری‌ها مدت‌هاست که به خدمات پزشکی و درمان دسترسی ندارند.

پزشکی از حلب نیز در این باره گفت: این شهر تنها پنج بیمارستان دارد که سه مورد از آن‌ها به صورت نیمه وقت در بخش شرقی تحت کنترل مخالفان فعالیت می‌کنند. تنها 30 پزشک در تخصص‌های مختلف وجود دارد. در کنار آسیب‌ها و جراحات ناشی از جنگ داخلی سوریه ما شاهد شیوع مجدد بیماری‌هایی چون فلج اطفال، گری، تیفوس و سل هستیم که پیش از این ریشه کن شده بود.

یکی دیگر از پزشکان اوضاع در غوطه، حومه دمشق را غیرقابل تحمل خواند و اعلام کرد که اوضاع به قدری وخیم است که امکان دسترسی و ارسال کمک‌های پزشکی به مردم در این ناحیه وجود ندارد در رقه، محل اصلی فعالیت داعش 6 / 1 میلیون تن ساکن هستند و در این شهر خبری از خدمات مربوط به زنان، پیراپزشکی یا سایر خدمات درمانی نیست.

اتحادیه سازمان کمک‌های پزشکی سوریه تلاش میکنند تا در تمام مناطق سوریه به فعالیت و ارایه کمک بپردازد.

این اتحادیه با اعلام اینکه از آغاز جنگ داخلی در مارس 2011، 250 پزشک در سوریه کشته شدند اعلام کرد: ما بی‌طرف هستیم اما از هر دو طرف شاهد بی‌مهری واقع شدیم و هیچ تضمینی برای ما وجود ندارد.

نماینده این سازمان در سوئیس آنچه را که سکوت بین‌المللی در قبال زجر سوری‌ها می‌داند محکوم کرد و گفت: تمام رسانه‌ها هم اکنون درباره افراط گرایی و داعش سخن می‌گویند اما هیچ رسانه‌ای درباره زنان و کودکانی که با شکم‌های دریده کشته می‌شوند و هیچ گزارشی درباره فعالیت روزانه پزشکان منتشر نمی‌شود.

انتهای پیام

کد N663686

وبگردی