آفتاب

احتمال مواجهه تونی بلر با اتهام‌های جنایت جنگی در عراق

احتمال مواجهه تونی بلر با اتهام‌های جنایت جنگی در عراق

یکی از اعضای مجلس اعیان انگلیس اعلام کرد، نخست‌وزیر پیشین این کشور ممکن است در نتیجه گزارش تحقیقات جنگ عراق، با اتهام‌های جنایت جنگی روبرو شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، "لرد دایکس" لیبرال دموکرات از منطقه «هارو ویلد» واقع در شمال غرب لندن گفت که انتشار نتیجه گزارش "سر جانسون چیلکات" درباره جنگ عراق عمدتا به تاخیر افتاده است تا زوال تونی بلر، نخست‌وزیر سابق انگلیس را عقب بیندازد.

«لرد هرد» که بین‌ سال‌های 1989 تا 1995 وزیر خارجه بود، نیز تصریح کرد که تاخیر در انتشار این گزارش هم‌اکنون به رسوایی تبدیل شده است. وی افزود: ادامه این وضع رسوایی به بار می‌آورد. مردم حق دارند که از حقیقت مطلع شوند.

«لرد والاس» که یکی از وزرای دولت است، برای اولین بار فاش کرد که مذاکرات بر سر انتشار خلاصه مکالمات میان تونی بلر و جورج بوش، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا هم‌اکنون به پایان رسیده است. اگرچه تکمیل این مذاکرات، باید به انتشار گزارش ختم شود اما این مقام‌ دولتی می‌گوید که اگر گزارش مذکور تا پایان فوریه منتشر نشود، انتشار آن تا پس از انتخابات پارلمانی به تعویق می‌افتد.

لرد دایکس که بین‌ سال‌های 1979 تا 1997 از قانونگذاران حزب محافظه‌کار انگلیس بود، تاکید کرد: آیا ادامه تاخیر در انتشار این گزارش رسوایی و فضاحت به بار نمی‌آورد؟ آیا دوست عزیز من (بلر) می‌داند مردم گمان می‌کنند که مقام‌ها با این اقدام تلاش دارند تا از افول زودرس بلر و مواجهه وی با اتهام جرایم جنگی جلوگیری کنند؟

انتهای پیام

کد N663611

وبگردی