آفتاب

موگرینی: مسدود کردن دارایی‌های فلسطین نقض معاهده‌ اسلو است

موگرینی: مسدود کردن دارایی‌های فلسطین نقض معاهده‌ اسلو است

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اقدام اسرائیل در متوقف کردن انتقال دارایی‌های حاصل از مالیات به فلسطینی‌ها را محکوم کرد و آن را مغایر مفاد معاهده اسلو خواند و خواستار از سرگیری نقل و انتقال این پول‌ها شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری راشاتودی، فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای با تاکید به طرف فلسطینی و اسرائیلی در اجتناب از انجام اقداماتی که باعث تشدید بحران می شود گفت تصمیم اسرائیل در توقف انتقال درآمد حاصل از مالیات به مقام‌های فلسطینی مغایر با تعهدات پروتکل پاریس (بخش اقتصادی توافقات اسلو) است.

این مقام ارشد اتحادیه اروپا به توافقات میان اسرائیل و سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) با هدف دستیابی به معاهده صلح اشاره کرد و گفت: پروتکل پاریس درباره روابط اقتصادی در 1994 بخشی از توافق غزه - اریحا است و ازآن زمان برای تمام قلمروی فلسطین با عنوان معاهده اسلوی 2 ارایه شده است.

موگرینی به این مساله اشاره کرد: تشکیل یک دولت موثر و با نفوذ فلسطینی که به قطعنامه‌ای صلح آمیز و عاری از خشونت پایبند باشد برای راه حل دو کشوری ضرورت دارد. هر دو طرف باید از انجام اقداماتی که به عنوان مانع بر سر بازگشت سریع به مذاکرات است، اجتناب کنند.

وی با تاکید براینکه اروپا از فلسطین حمایت می‌کند، هشدار داد که اقدامات اروپا نباید به واسطه ناکامی و عدم انتقال درآمد حاصل از مالیات به خطر بیفتد. اروپا در حال ارایه کمک‌های اقتصادی فلسطین است تا از بازسازی و ساخت سازه‌ها و زیرساخت‌ها در کشور آتی فلسطین اطمینان حاصل کند. اما این دستاوردها نباید به واسطه اقدامات اسرائیل نظیر مسدود کردن درآمد حاصل از مالیات به فلسطین به خطر بیفتد.

در این بیانیه موگرینی به تصمیم محمود عباس، رئیس دولت متحد ملی فلسطین در پیوستن به دادگاه کیفری بین‌المللی اشاره نشده است. اگر فلسطین عضوی از این دادگاه شود می‌تواند از اسرائیل به اتهام ارتکاب جنایات جنگی علیه فلسطینی‌ها شکایت کند.

اقدامات اسرائیل در توقف انتقال دارایی‌های حاصل از مالیات به فلسطین مورد انتقاد آمریکا هم قرار گرفت به طور که جنیفرساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ما به اسرائیل گفته‌ایم که این اقدام باعث افزایش تنش‌ها می‌شود ما مخالف هرگونه افزایش تنش هستیم و از هر دو طرف می‌خواهیم تا از این اقدام اجتناب کنند.

انتهای پیام

کد N663441

وبگردی