آفتاب

اردوغان: اتحادیه اروپا باید اسلام‌هراسی را سرکوب کند

اردوغان: اتحادیه اروپا باید اسلام‌هراسی را سرکوب کند

رئیس‌جمهوری ترکیه تاکید کرد: اتحادیه اروپا به جای آنکه به آنکارا درس دموکراسی بدهد، باید اسلام‌هراسی را در بحبوحه افزایش اعتراضات ضد مسلمانان سرکوب کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در جمع سفیران کشورش در آنکارا گفت که آنها باید سیاست خارجی قاطعی را دنبال کنند که بیانگر "ترکیه نوین قوی و متکی به خود" باشد.

اردوغان با انتقاد از رویکردهای اتحادیه اروپا، از این ائتلاف 28 عضوی درخواست کرد تا در سیاست خود در قبال ترکیه بازنگری کنند. وی در ادامه اروپا را به وقت‌کشی در پرونده عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا متهم کرد.

رئیس‌جمهوری ترکیه گفت: به عقیده من جای تاسف دارد که اتحادیه اروپا تلاش می‌کند به جای اینکه با تهدیدهای جدی‌ای که با آن روبروست مقابله کند، به ترکیه درس بدهد. فعالیت‌های نژادی و تبعیض‌آمیز و اسلام‌هراسی در اروپا رو به افزایش است و سازمان‌های نژادپرست هر روز در حال جذب تعداد بیشتری عضو در جوامع غربی هستند.

وی ادامه داد: رواج اسلام‌هراسی در اروپا از یک تهدید جدی خبر می‌دهد. اگر امروز با جدیت با این مساله برخورد نشود و اگر پوپولیسم سیاستمداران اروپایی را اسیر کند، اتحادیه اروپا و ارزش‌های اروپایی زیر سوال می‌روند.

اظهارات اردوغان یک روز پس از آن مطرح می‌شود که گروه آلمانی پگیدا (اروپایی‌های میهن‌پرست علیه اسلامی‌کردن مغرب‌زمین) در ایالت درسدن یک راهپیمایی با حضور هزاران تن برگزار کرد و به گفته خودشان تلاش دارند تا با "اسلامی‌ساختن غرب" مخالفت کنند.

رئیس‌جمهوری ترکیه در جمع سفیران کشورش گفت: ترکیه باید خود را کشوری بزرگ ببیند. ترکیه کشوری نیست که تهدید بپذیرد. آن کسانی که چنین عادت‌هایی دارند باید از آن پرهیز کنند. آن کسانی که انگشت خود را به نشانه تهدید تکان می‌دهند و ترکیه را سرزنش می‌کنند باید بدانند که با ترکیه نوین سر و کار دارند؛ ترکیه‌ای بزرگ با اقتصاد، دموکراسی و سیاست خارجی مخصوص خودش. شما سفیران کشور بزرگی هستید که تاریخ، فرهنگ، تمدن و سابقه پیروزی در جنگ استقلال را دارد.

رجب طیب اردوغان در ادامه سخنانش تاکید کرد که برنامه اصلاحات حزب حاکم عدالت و توسعه "در حال پاره کردن لباسی است که به تن ترکیه و مردمش دوخته‌اند و ترکیه دارد یکی یکی از دست تمام قید و بندها رها می‌شود."

وی همچنین به سفیران ترکیه هشدار داد که در مواجهه با کمپین رسانه‌ای غرب هوشیارانه عمل کنند چرا که آنها می‌خواهند از ترکیه این تصویر را نشان دهند که برای برقراری دموکراسی تلاشی نمی‌کند.

اردوغان گفت: رسانه‌های غرب صادق و درست‌کار نیستند. آنها می‌آیند و با ما حرف می‌زنند و ما به آنها پاسخ‌های لازم را می‌دهیم و به آنها اسناد را نشان می‌دهیم اما به رغم تمام این مسائل، آنها راه خودشان را می‌روند. سفیران کشورم باید در مقابل آنها مقتدرانه عمل کنند. شما باید تمام این بی‌اخلاقی‌ها و اخبارهای غلط را به صورت آنها بکوبید! شما نباید تحت هیچ شرایطی سازش کنید.

انتهای پیام

کد N663174

وبگردی