آفتاب

آمریکا: چند زندانی سیاسی در کوبا آزاد شدند

آمریکا: چند زندانی سیاسی در کوبا آزاد شدند

وزارت امور خارجه آمریکا در نخستین اذعان علنی خود اعلام کرد، کوبا شماری از 53 فردی را که آمریکا آنها را زندانی سیاسی می داند، تحت توافق ماه گذشته میلادی در زمینه تجدید رابطه میان آمریکا و کوبا آزاد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، کمبود اطلاعات درباره سرنوشت این زندانیان که دولت آمریکا از اعلام هویت و اسامی آن‌ها خودداری کرده، زمینه را برای منتقدان کنگره‌ای سیاست‌ باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در خصوص تجدید رابطه میان واشنگتن و هاوانا آماده کرده است.

جنیفر ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: من تعداد دقیقی را اعلام نمی‌کنم اما تعدادی از زندانیان سیاسی کوبا آزاد شدند. ما خواستار مشاهده تکمیل این روند در آینده‌ای نزدیک هستیم.

الیزاردو سانچز، رهبر کمیسیون حقوق بشر و سازش ملی کوبا که بر چنین زندانیانی نظارت دارد، گفت: سازمان من از آزاد شدن هیچ زندانی اطلاع ندارد. تاکنون هیچ اطلاعی به دست ما نرسیده است. ما منتظر خواهیم ماند تا اطلاعات دقیقی در این رابطه به دست آوریم.

جاش ارنست، سخگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت: یکی از دلایلی که هویت این زندانیان اعلام نشده این است که ما نمی‌خواهیم توجه مردم را به آن‌ها به عنوان مخالفان سیاسی جلب کنیم.

مارکو روبیو، سناتور جمهوری خواه آمریکا از ایالت فلوریدا که یکی از مخالفان کنگره‌ای این تغییرسیاست اوباما است، از رئیس جمهوری کشورش خواست تا مذاکرات قریب الوقوع با هاوانا را تا زمانی که تمامی این زندانیان آزاد شوند، لغو کند.

جنیفر ساکی در این رابطه گفت: آزادی تمام این 53 زندانی پیش شرطی برای برگزاری مذاکره با هاوانا در زمینه مهاجرت و عادی سازی نهایی روابط میان کوبا و آمریکا نیست.

این مذاکره قرار است اواخر ماه جاری میلادی برگزار شود.

این در حالی است که جنیفر ساکی اخیرا گفت، وی قادر نیست که بگوید آیا فردی از این 53 زندانی آزاد شده‌اند یا خیر. آزادی تعهد شده این زندانیان بخشی از اطلاعیه 17 دسامبر سال 2014 باراک اوباما درباره این تغییر دیپلماتیک بود.

اوباما روز سه شنبه با انریکه پنانیتو، رئیس جمهوری مکزیک در جریان نشستی که در کاخ سفید برگزار شد، درباره مساله کوبا مذاکره کرد.

پنانیتو متعهد شد که کشورش یکی از حامیان خستگی ناپذیر عادی سازی روابط باشد.

انتهای پیام

کد N663095

وبگردی