آفتاب

محاکمه دیکتاتور سابق گواتمالا متوقف شد

محاکمه دیکتاتور سابق گواتمالا متوقف شد

دادگاه عالی گواتمالا در یک اتفاق قضایی عجیب محاکمه مجدد دیکتاتور سابق این کشور به اتهام نسل‌کشی را که از روز دوشنبه آغاز شده بود، به علت آنکه وکلای مدافع این دیکتاتور خواهان حذف یکی از قضات رسیدگی‌کننده به پرونده شدند به حال تعلیق درآورد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، افراین ریوس مونت، دیکتاتور سابق گواتمالا در ماه مه 2013 به دلیل نظارت بر کشتار دست کم 1771 تن از اعضای قوم مایاایکسیل توسط ارتش گناهکار شناخته شده است. این کشتار در جریان حکومت این دیکتاتور در سال‌های 1982 و 1983 رخ داد.

وی در جریان این محاکمه به 80 سال زندان محکوم شد اما کمتر از دو هفته بعد از اعلام حکم، دادگاه قانون اساسی گواتمالا به دنبال تلاش‌های تیم وکلای مدافع ریوس مونت به منظور بر هم زدن روند محاکمه و تلاش آنها برای طرح تقاضاهای فرجام‌خواهی پیچیده، این حکم را لغو کرد.

وکلای مدافع ریوس مونت اخیرا استدلال کرده‌اند که یکی از سه قاضی رسیدگی کننده به این پرونده غرض‌ورزی داشته است. ریوس مونت با برانکارد به جلسه محاکمه وارد شد و وکلای وی براساس مشکلات پزشکی برای موکل خود امتیازاتی گرفته‌اند.

تاخیر در محاکمه مجدد وی باعث نگرانی از عدم اجرای عدالت در قبال او شده است.

خوزه میگوئل ویوانکو، مدیر اجرایی بخش قاره آمریکا در دیده‌بان حقوق بشر اظهار داشت: چنین حادثه‌ای در گواتمالا نه فقط شدیدا ناراحت‌کننده بوده بلکه در عین حال مساله فقدان استقلال قوه قضاییه در گواتمالا را که شدیدا به فشارهای سیاسی حساس است، نشان می‌دهد.

محکوم شدن ریوس مونت در ابتدا تحول مهمی برای قوه قضاییه گواتمالا محسوب می‌شد. در جریان جنگ‌های داخلی گواتمالا که از سال 1960 تا 1996 به طول انجامید بالغ بر 250 هزار تن کشته شدند.

ریوس مونت در طول حکومتش‌ دستور انجام حمله‌ای خشونت‌آمیز را به سربازان ارتش گواتمالا داد و در جریان این حمله سربازان ارتش به شکنجه، کشتار و تجاوزگری علیه ده‌ها هزار تن از روستاییان قوم مایاایکسیل به اتهام کمک به شورشیان مارکسیست، پرداختند.

انتهای پیام

کد N662725

وبگردی