آفتاب

در آستانه مذاکرات اصلاحات؛ رهبر هنگ‌کنگ به معترضان هشدار داد

در آستانه مذاکرات اصلاحات؛ رهبر هنگ‌کنگ به معترضان هشدار داد

رهبر هنگ‌کنگ امروز (سه‌شنبه) نسبت به موج جدید اعتراضات دموکراسی خواهان پیش از آغاز مذاکرات اصلاحات طی روزهای آتی هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، لئونگ چون یینگ، رهبر هنگ کنگ تاکید کرد که روند اصلاحات سیاسی در این دولت شهر ادامه می‌یابد و مقام‌ها تسلیم «اقدامات اجباری» نمی‌شوند.

دولت هنگ‌کنگ قرار است فردا (چهارشنبه) دور دوم رایزنی‌های عمومی را درباره انتخاب مدیر اجرایی آتی برگزار کند.

چین به هنگ‌کنگ تعهد داده است که اجازه دهد خودشان برای اولین بار در سال 2017 رهبرشان را انتخاب کنند.

با این حال پکن تاکید کرده است که آنها باید صلاحیت نامزدها را توسط کمیته‌ای وفادار به آرمان حزب حاکم کمونیست بررسی کنند؛ تصمیمی که موجب شد تا معترضان هنگ‌کنگی اعتراضاتی را به راه بیندازند. رایزنی‌های جدید اولین تلاش برای انجام اصلاحات رسمی از زمانی است که مقام‌های هنگ‌کنگ کمپ‌های معترضان حامی دموکراسی را در ماه دسامبر 2014 برچیدند.

با این حال فعالان دموکراسی خواه تردید دارند و بر این باورند که هیچ اصلاحات معناداری بر روی میز مذاکره وجود نخواهد داشت.

رهبر کنونی هنگ‌کنگ امروز بار دیگر خط قرمزهای این دولت شهر را بازگو و تاکید کرد که هر نوع رای‌گیری در چهارچوب تعیین شده از سوی چین برگزار خواهد شد.

وی در جمع خبرنگاران گفت: اگر ما واقعاً بخواهیم که در 2017 به پای صندوق‌های رای برویم، نباید کاری انجام بدهیم که دولت هنگ‌کنگ و یا دولت مرکزی را تهدید کند. روند رای‌گیری باید طبق قانون اساسی این دولت شهر باشد و ما در مقابل اقدامات اجباری که غیرقانونی و محل نظام اجتماعی باشد، سر تعظیم فرود نمی‌آوریم.

به گفته وی، مردم باید رویکردی قانونی، منطقی و عملی در ابراز عقایدشان در پیش بگیرند.

با این حال کووک کاکی، از قانونگذاران دموکراسی‌خواه گفت که این رایزنی «تبلیغات سیاسی گسترده» است و افرادی که از کمپ‌های دموکراتیک به عنوان نامزد وارد انتخابات می‌شوند، توان ورود دارند اما رد صلاحیت خواهند شد.

مانگوک از تحلیلگران سیاسی می‌گوید: دولت هنگ‌کنگ طوری عمل می‌کند که گویا در مذاکرات همواره باز است و تمام نامزدهای دموکرات می‌توانند در انتخابات شرکت کنند اما در واقع کمیته نامزدها همانند دروازه‌بان عمل می‌کند.

انتهای پیام

کد N662478

وبگردی