آفتاب
پیام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به مجمع خادمان قرآن؛

امروز جهان اسلام دچار افراطی‌گری‌های خشن شده است

امروز جهان اسلام دچار افراطی‌گری‌های خشن شده است

نخستین مجمع خادمان قرآن کریم کشور با پیام رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان(ایسنا)_ منطقه خراسان، نخستین مجمع کشوری خادمان قرآن کریم در بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی و با پیام آیت‌الله علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی به کار خود پایان داد.

در بخشی از پیام رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام آمده است: نکته ظریف تعالیم قرآنی وجود مصادیق فراوان برای همه شاخه‎های جدید علم مانند روانشناسی، جامعه‌شناسی و توجهات آیات و سور به تخصصی‌ترین زیر شاخه‌های علوم مخصوصا در پزشکی است که همچنان می‌تواند منبع و مرجع تحقیقات و پژوهش‌ها برای به‌روزترین دانشمندان باشد و حتی علمای هرمنوتیک در غرب اساس علم خود را از تاویلی گرفتند که 1400 سال پیش پیامبر امی اسلام بر ضرورت تعلیم و تعلم آن برای پی بردن به بطون قرآن تاکید کردند.

در بخش دیگری از این پیام آمده است: متاسفانه جهان اسلام، به دلیل برخی کج‌فهمی‌ها و یا تحریف‌های سهوی، دچار سردرگمی، تشتت، افراطی‌گری‌های خشن و خانمان‌سوز شده است و هر روز شاهد شکلی جدید از بروز و ظهور عوامل تفرقه و تنازع در گوشه گوشه جهان هستیم که تحت عناوین دروغین اسلام و مسلمانان شکل می‌گیرد، در چنین شرایطی قرآن‌پژوهان و دانشمندان اسلامی بیش از هر زمان دیگری وظیفه و رسالت معرفی اسلام ناب و اصیل محمدی(ص) را با استفاده از آیات ناب قرآن و تاویل و تدبر در این کتاب آسمانی بر دوش دارند که اگر اصل قرآن و احکام اسلام بدون پیرایه محور زندگی مسلمانان قرار گیرد دیگر عده‌ای جاهل و فاسق نمی‌توانند به اسم اسلام و مسلمانان چهره رحمانی و انسانی اسلام را خدشه‌دار کرده و به جای آشنا کردن مردم جهان با ابعاد والای انسانی و رحمانی قرآن آنان را اسلام‌هراس و از اسلام دور کنند.

در ادامه این پیام آمده است: همه آنچه که از متن قرآن گفته‌اند و گفتیم برای مباحث تئوری و کاربردی در جامعه، نیاز به انسان‌هایی است که در تعبیر گردهمایی امروز شما «خادمان قرآن» نامیده می‌شود. خادمانی که اگر علم و عملشان مکمل هم و باعث تقویت باورهای قرآنی در سطوح مختلف جامعه باشند مبلغان مکارم اخلاق، ناشران خوبی‌ها، آمران به معروف و ناهیان از منکر، آن هم منبعث از صفت رحمانی و رحیمی خداوند صاحب قرآن خواهند بود.

در بخش پایانی این پیام آمده است: با تشکر از ابتکار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای سازماندهی خادمان قرآن که نوعی تمرکزگرایی برای استفاده بهینه از خرد جمعی در جهت بهبود کارهای پراکنده، سلیقه‌ای و برخاسته از شرایط زمانی و مکانی است. امیدوارم از معنویت قرآن و برکت کارهای قرآنی به عنوان بهترین سرمایه فرهنگی در راستای تقویت کمی و کیفی ارشاد اسلامی در جامعه و به خصوص در میان نسل جوان بیشتر و بهتر استفاده کنیم.

همچنین در این مراسم بیانیه پایانی مجمع خادمان قرآن کریم کشور قرائت شد.

نخستین مجمع خادمان قرآن کریم کشور روز گذشته، 14 دی ماه، با حضور معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاندار خراسان رضوی در بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی کار خود را آغاز کرد.

انتهای پیام

کد N662346

وبگردی