آفتاب

نظارت‌های گسترده در کشورهای دموکراتیک موجب خودسانسوری شده است

نظارت‌های گسترده در کشورهای دموکراتیک موجب خودسانسوری شده است

مطالعات یک مرکز ادبی برجسته در آمریکا نشان داده است که تعداد نویسندگانی که از ترس نظارت دولت خود را سانسور می‌کنند در کشورهای دموکراتیک رو به افزایش است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری راشا تودی، این مطالعه که "هراس جهانی: تاثیر نظارت گسترده بر نویسندگان بین‌المللی" نام دارد، 772 نویسنده را در 50 کشور جهان مورد بررسی قرار داده و نتیجه گرفته است که نویسندگان و خبرنگاران از ترس تلافی دولت خود را سانسور می‌کنند.

گزارش مشابهی در نوامبر 2013 منتشر شد که نتیجه آن نیز نسبت به نظارت گسترده بر نویسندگان ابراز نگرانی کرده و آن را موجب اعمال خودسانسور‌های چندوجهی می‌دانست.

گزارشی کامل از نویسندگان سراسر جهان قرار است در بهار 2015 منتشر شود. از آنجایی که نویسندگان گمان می‌کنند "قناری‌هایی در معدن زغال سنگ" هستند بنابراین احتمالا آنها قصد دارند تا تصویری دقیق از نظارت گسترده بر حریم خصوصی و آزادی بیان ارائه دهند.

بنابر نتایج این مطالعات نویسندگانی که در کشورهای دموکراتیک زندگی می‌کنند با وجود نظارت‌های گسترده، به اندازه نویسندگان در کشورهای غیردموکراتیک نگران هستند.

این مطالعه همچنین نشان داده است در حالی که حدود 61 درصد نویسندگان در کشورهای به اصطلاح "غیر آزاد" از نوشتن در مورد موضوعات و مسائل مشخصی خودداری می‌کنند در کشورهای مثلا "آزاد" این رقم در حالی 34 درصد است که این نویسندگان از ترس نظارت‌های گسترده به سراغ موضوعات مختلف نمی‌روند.

این بررسی نتیجه می‌گیرد: نویسندگان نگرانند که پرداختن، نوشتن و یا حتی سخن گفتن درباره برخی موضوعات نتایج بدی به بار ‌آورد.

به علاوه نتایج این مطالعات خط بطلانی بر این باور که آمریکا بهشت آزادی بیان است، کشیده چرا که 36 درصد نویسندگان مورد بررسی پاسخ داده‌اند که کشورهای خودشان نسبت به آمریکا راه‌های بهتری برای حفاظت از آزادی بیان ارائه می‌دهند.

در پایان این بررسی، از آمریکا خواسته شده تا از نظارت شدید بر جوامع مختلف آمریکایی دست بکشد و همچنین به حریم خصوصی و آزادی بیان شهروندان خارجی هم در داخل این کشور و هم خارج از آن احترام بگذارد.

انتهای پیام

کد N662258

وبگردی