آفتاب
کریمی قدوسی:

در خصوص مذاکرات و جزئیات آن هیچ گونه اطلاع رسانی نکرده اید

در خصوص مذاکرات و جزئیات آن هیچ گونه اطلاع رسانی نکرده اید

نماینده مردم مشهد در مجلس خطاب به ظریف با بیان اینکه مقام معظم رهبری رسالت اصلی شما را اطلاع‌رسانی به مردم درخصوص مذاکرات قرار داده بود گفت: در خصوص مذاکرات و جزئیات آن هیچ گونه اطلاع رسانی نکرده اید.

به گزارش خبرنگار مهر در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی بررسی سوال جواد کریمی‌قدوسی و 40 نفر از نمایندگان از ظریف وزیر امور خارجه در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

نماینده مشهد با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری گفت: ایشان در سخنرانی‌ای اعلام کردند که ما از مسئولان خود که در جبهه دیپلماسی فعالیت می‌کنند حمایت می‌کنیم، اما ملت بیدار باشد و بدانند که چه اتفاقی می‌افتد که برخی تبلیغات‌چی‌های دشمن از روی ساده‌لوحی نتوانند افکار عمومی را گمراه کنند.

کریمی‌قدوسی صدور 4 بیانیه از طرف نمایندگان در مورد مسائل هسته‌ای، طرح ده‌ها سوال، تذکر و صدها خطبه توسط ائمه جمعه و برگزاری ده‌ها همایش در این‌خصوص را نماد حساسیت ملت بر مذاکرات هسته‌ای خواند و گفت: اعلام می‌کنیم که بر سر مذاکرات هسته‌ای اجماع ملی وجود دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیش از 100 نماینده این سوالات را امضا کرده‌اند به تشریح سوالات نمایندگان از وزیر امور خارجه پرداخت و گفت: چرا با اینکه از مذاکرات دوجانبه با آمریکایی‌ها منع شده بودید باز در مذاکرات هسته‌ای وین 8 به صورت مستقیم با مقامات آمریکایی مذاکره کردید.

وی ادامه داد: آقای ظریف در مقاله‌ای در روزنامه لموند خطاب به خارجی‌ها نوشتید که ما آمده‌ایم تا با کاهش توانمندی‌هایمان از شما رفع نگرانی کنیم؛ این چه صحبتی است؟ چرا در جلسه روابط خارجی سنای آمریکا گفتید که اگر با ما و این دولت کنار نیایید 16 ماه دیگر در انتخابات مجلس مردم به جریان ضدغربی رای می‌دهند؟ مگر شما غربی هستید که قرار است جریان ضدغربی روی کار بیاید؟

نماینده مردم مشهد اظهار داشت: چرا اکثر وقت مذاکره صرف مذاکره به آمریکا شد و سایر کشورهای 1+5 کنار گذاشته شدند؟ چرا تلاش نکردید یکی از مذاکرات هسته‌ای را به شرق بکشانید و همه مذاکرات را در نیویورک و ژنو برگزار کردید؟

قدوسی اظهار داشت: چرا به یاوه‌گویی‌های آمریکایی‌ها پاسخ نمی‌دهید؟ چرا تهدید و توهین‌ها را بی‌پاسخ گذاشته‌اید؟ چرا یک گزارش به ملت ایران ندادید که توافق چگونه اجرا شد؟

عضو جبهه پایداری اظهار داشت: چرا طرف غربی تعهدات خود و رفع تحریم‌ها را نادیده گرفت و شما اقدام مقابله به مثلی انجام ندادید؟

وی در شرح سوالات نمایندگان از ظریف ادامه داد: چرا در توافق ژنو در قدم اول همه فاکتورهای اقتدار را یکجا به غرب دادید و امروز دست ملت ایران را در چانه‌زنی‌ها خالی گذاشتید.

قدوسی گفت: چرا در سفر اشتون با هماهنگی شما اجازه داده شد با عناصری از فتنه‌گران دیدار داشته باشد. کمیسیون امنیت ملی کمیته ویژه‌ای را در این خصوص تشکیل داد و گزارش آن را به صحن فرستاد. مستندات حکایت از چراغ سبز شما برای این دیدارها داشت.

عضو کمیسیون امنیت ملی عنوان داشت: در مورد لغو تحریم‌ها 12 ماه از مذاکرات سه چهارم وقت را به مذاکرات فنی اختصاص دادید و در پایان وقت به مساله تحریم‌ها پرداختید؛ علت این استراتژی چه بود؟ چرا تلاش می‌کنید صداوسیما و رسانه‌ها از اطلاع‌رسانی و تحلیل آنچه در مذاکرات هسته‌ای انجام شده خودداری کنند؟ چرا می‌فرمایید رهبری در جریان جزئیات مذاکرات هستند در حالی که واقعیت ندارد و ریز مسائل به تیم مذاکره‌کننده واگذار شده است؟

این نماینده مجلس نهم شورای اسلامی تاکید کرد: چرا علی‌رغم تشدید تحریم‌ها از طرف مقابل که برخلاف اصول توافق بود مذاکرات را ادامه داده و هیچ اقدام مقابله به مثلی انجام ندادید؟ چرا می‌گویید مذاکرات به ملت عزت داده است؟‌ شما با این اظهارات تمامی مبانی و عزت و اقتدار را در 36 سال اخیر نادیده گرفته و مذاکرات خود را عامل اقتدار ملت می‌دانید.

وی گفت: چرا در توافق ژنو تصویب پروتکل الحاقی را تعهد دادید در صورتی که چنین اختیاری را نداشتید؟

در ادامه محمدجواد ظریف پشت تریبون مجلس قرار گرفت و از عملکرد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و سیاست‌های دولت حمایت کرد.

پس از پایان اظهارات ظریف، جواد کریمی‌قدوسی گفت: تشکر می‌کنم از مقاله آقای ظریف، ایشان در نوشتن مقاله استاد هستند چون دیپلمات هستند.

وی ادامه داد: آقای ظریف اکثر مدارک علمی‌شان را که نزدیک به 40 سال از عمرشان را به تحصیل آن اختصاص داده‌اند از آمریکا گرفته‌اند، اما نمایندگان ملت در همان زمان در ایران سختی‌های جنگ و تحریم‌ها را کشیده‌اند. به همین دلیل عوامل اقتدار در دیدگاه آقای ظریف و ما متفاوت است.

عضو جبهه پایداری گفت: آنقدر بخش خصوصی را در مذاکرات برای فعالیت‌های اقتصادی معطل گذاشتید که رکود و تورم بر جامعه سیطره یافت.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری که رسالت اصلی شما را اطلاع‌رسانی به مردم درخصوص مذاکرات قرار داده بود گفت: متاسفانه دولت استراتژی‌اش را بر عدم اطلاع‌رسانی قرار داد و همین امر موجب شد امسال آقای نبویان را به دادگاه بکشند.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود به فرمایشات مقام معظم رهبری استناد کرد و گفت: ایشان فرمودند نبرد، نبرد اراده‌ها است، مذاکرات در موضوعات خاص اشکال ندارد اما من به مذاکرات خوشبین نیستم، تسلیم زورگویی و باج‌خواهی نظام سلطه نمی‌شویم.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری همچنین فرمودند در یکسال اخیر قرار شد مسئولان ما در سطح وزارت خارجه دیدار و مذاکرات داشته باشند اما فایده‌ای حاصل نشد و لحن آمریکایی‌ها تندتر و اهانت‌آمیزتر شد.

کریمی‌قدوسی تاکید کرد: مقام معظم رهبری معتقد است چه توافق بشود و چه نشود اسرائیل از بین رفتنی است و از بین خواهد رفت و زمانی مذاکرات به نتیجه می‌رسد که آمریکا و اروپا منافع خود را به اسرائیل گره نزنند.

وی اعتدال و توافق برد-برد را دو کلیدواژه دولت تدبیر خواند و گفت: در این دیدگاه اعتدال به معنای حذف نیروهای ارزشی است.

وی با اشاره به اظهارات چند روز پیش رئیس‌جمهور درخصوص مسائل سیاست خارجی از این سخنان انتقاد کرد و به بیان آن در صحن علنی مجلس پرداخت.

کریمی‌قدوسی با اشاره به کتاب جهانی شدن سریع‌القلم، وی را مشاور اعظم روحانی خواند و بخش‌هایی از کتاب وی مبنی بر لزوم تسلیم در برابر غرب و همچنین انتقاد از تفکر شیعی را قرائت کرد.

عضو فراکسیون اصولگرایان با اشاره به اظهارات روحانی مبنی بر برگزاری همه‌پرسی در مسائل مهم کشور گفت: درخواست همه‌پرسی درخواستی آمریکایی است.

وی تاکید کرد: اگر توافقی صورت گیرد و در چارچوب‌ها و خطوط قرمز نظام باشد ملت از آن حمایت می‌کنند.

کریمی‌قدوسی گفت: آقای روحانی در جایی اعلام کردند که برخی فکر می‌کنند موشک تنها فاکتور اقتدار است، این بحث از سوی رئیس‌جمهور زمانی مطرح می‌شود که در مذاکرات طرف غربی تلاش دارد موشک‌ها را به ابزاری برای مذاکرات تبدیل کند.

وی همچنین آماری را درخصوص همه‌پرسی اخیر یکی از سایت‌ها ارائه داد و گفت: به دلایلی می‌خواهم رای‌گیری نشود.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری از همه می‌خواهند که از تیم مذاکره‌کننده حمایت شود علاوه بر این مذاکرات هسته‌ای مهم‌ترین محور اجماع ملی است و تیم مذاکره و آقای ظریف محترمند ولی بدانند اگر به خاطر زیاده‌خواهی‌های آمریکا مذاکرات شکست بخورد عزت شما نزد ملت ایران محفوظ است.

کریمی‌قدوسی تصریح کرد: قانع نشدیم اما فرصت می‌دهیم، حمایت می‌کنیم، ملت آرمان‌ها را با مصادیق آن از جمله موشک، شهدا و استکبارستیزی و نابودی رژیم صهیونیستی همه‌را یکجا از تیم مذاکره‌کننده می‌خواهد.

وی ادامه داد: تیم مذاکره‌کننده باید از یکسال گذشته عبرت بگیرد، با ملت و نخبگان مقابله نکند، با نمایندگان صادقانه برخورد کند و پاسخ یاوه‌گویی‌های اوباما و استکبار را بدهد و از مقاومت در منطقه به صورت شفاف حمایت کند.

وی تاکید کرد: تیم مذاکره‌کننده نباید مذاکرات را جنایی کند و طبق اعتراف آقای ظریف فور2 و آب سنگین اراک تعطیل نمی‌شود و تحقیق و توسعه پایان نمی‌یابد.

کریمی‌قدوسی اعلام کرد که از پاسخ‌های ظریف قانع نشده است اما نیازی به رای‌گیری نیست.

در ادامه محمدرضا باهنر که ریاست جلسه را برعهده داشت گفت: براساس آیین‌نامه داخلی مجلس در صورتی که نماینده‌ای از اظهارات وزیر قانع نشده باشد باید رای‌گیری انجام شود.

نمایندگان با 125 رای موافق، 86 رای مخالف و 8 رای ممتنع از مجموع 229 نماینده حاضر در مجلس اعلام کردند که از اظهارات ظریف قانع شده‌اند. 

کد N661899

وبگردی