آفتاب
در نشست فوق‌العاده اعراب؛

درخواست اتحادیه عرب برای لغو ممنوعیت استفاده ارتش لیبی از سلاح

درخواست اتحادیه عرب برای لغو ممنوعیت استفاده ارتش لیبی از سلاح

اتحادیه عرب در نشستی فوق‌العاده حمایت خود را از دولت عبدالله الثنی که توسط جامعه بین‌الملل به رسمیت شناخته شده، اعلام کرد. این اتحادیه همچنین ضمن محکومیت اقدامات تروریستی شبه‌نظامیان مسلح کردن دوباره ارتش لیبی را خواستار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی ایلاف، شورای اتحادیه غرب در نشستی فوق‌العاده اعلام کرد باید قانون ممنوعیت استفاده ارتش لیبی از سلاح برداشته شود اما درخصوص چگونگی حمایت از ارتش لیبی در آینده آن هم برای مقابله با شبه‌نظامیان توضیحی را مطرح نکرد.

این تصمیم در پی درخواست دولت لیبی برای مسلح کردن ارتش خود به منظور مقابله شبه‌نظامیان کشور مطرح شد.

عاشور بوراشد، نماینده لیبی در اتحادیه عرب در این نشست فوق‌العاده اعلام کرد: باید جامعه بین‌الملل مسوولیت اخلاقی و قانونی خود را بر عهده گیرد و با تلاش بیشتر و بدون اتلاف وقت ارتش لیبی را برای انجام وظیفه مهم خود به سلاح مجهز کند.

وی افزود: به تاخیر افتادن روند شکست شبه‌نظامیان دو کشور باعث بدترشدن اوضاع کنونی می‌شود و فرصت‌ها را برای حل بحران کشور آن هم از طریق مذاکرات از بین می‌برد.

شورای اتحادیه عرب ضمن ابراز نگرانی از ادامه خشونت‌ها در لیبی تاکید کرد که راه‌حل سیاسی تنها راه برطرف کردن بحران کنونی آن هم از طریق مذاکرات ملی فراگیر و توافق میان تمام طرف‌های لیبی است تا به منظور برقراری امنیت در کشور خشونت‌ها را کنار بگذارند و برای حمایت از نهادهای قانونی و نابودی گروه‌های تروریستی که امنیت تمام منطقه را به خطر انداخته‌اند، وارد عمل شوند.

اتحادیه عرب همچنین از وجود شکاف‌ها در نهادهای اقتصادی و نفتی لیبی ابراز نگرانی کرد.

شورای اتحادیه عرب از دبیرکل خود خواست تا به منظور پیگیری تحولات و برگزاری مذاکرات ضروری، در سریع‌ترین وقت ممکن نشستی را در سطح وزیران برگزار کند.

شورای اتحادیه عرب بر همبستگی مطلق مردم لیبی در برقراری دوباره امنیت کشور تاکید و عملیات کشتار و ربودن افراد توسط شبه‌نظامیان را محکوم کرد.

این اتحادیه در بیانیه‌ای از تلاش کشورهای همسایه برای حل بحران لیبی در زمینه‌های سیاسی و امنیتی و همچنین تلاش‌های برناردینو لیون، فرستاده ویژه سازمان ملل به لیبی و حمایت‌های معاون دبیرکل اتحادیه عرب قدردانی کرد.

از سوی دیگر نماینده الجزایر در اتحادیه عرب از مساله حمایت از مشروعیت پارلمان منتخب و دولت لیبی انتقاد کرد چراکه الجزایر همواره در میان تمام کشورهای عربی نسبت به مشروعیت پارلمان لیبی و دولت برآمده از آن به طور محافظه‌کارانه‌ای برخورد کرده است.

انتهای پیام

کد N661572

وبگردی