آفتاب

چند وزیر سابق کابینه اردوغان از محاکمه جان به در بردند

چند وزیر سابق کابینه اردوغان از محاکمه جان به در بردند

طبق رای کمیسیونی در آنکارا، چهار وزیر سابق که به دنبال رسوایی فساد در 2013 از دولت رجب طیب اردوغان استعفا دادند، محاکمه نخواهند شد. اپوزیسیون ترکیه این تصمیم را "روز سیاه" برای دموکراسی خواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، تصمیم کمیسیون پارلمانی درباره رسوایی دسامبر 2013 است که در آن زمان رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه بود و استعفای این چهار وزیر یکی از بزرگترین بحران‌های دوران حکمرانی وی در ترکیه محسوب می‌شد.

اردوغان معتقد است که چنین رسوایی‌ای ساخته دست فتح‌الله گولن، روحانی برجسته ترک‌تبار ساکن آمریکاست که پیشتر متحد وی بود. به گفته اردوغان، گولن و حزب خدمت وی تلاش دارد تا به ترکیه خیانت کند و رهبر ترکیه نیز با بازداشت ده‌ها تن از حامیان آن واکنش نشان داده و این بازداشت‌ها تا روز دوشنبه ادامه داشت.

کمیسیون مذکور که عمدتا از اعضای حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه هستند، با ارسال پرونده چهار وزیر مستعفی به دادگاه شورای عالی مخالفت کردند.

"معمر گولر" وزیر کشور سابق، "اردوغان بایراکتار" وزیر محیط زیست سابق، "ظفر چاقلایان" وزیر اقتصاد سابق و "اگمن باغیش" وزیر سابق امور اتحادیه اروپا به دریافت رشوه و سوءاستفاده از قدرت متهم بودند. پیشتر قرار بود تکلیف این وزرای سابق در 22 دسامبر 2014 مشخص شود اما برای دو هفته به تاخیر افتاد.

هاکی کویلو، رئیس کمیسیون پارلمانی ترکیه گفت: رای‌گیری علنی برگزار شد و تمام اعضا نظراتشان را بیان کردند و نهایتا رای‌گیری شد. ما تمام اتهام‌ها و وضعیت تمام افراد متهم را بررسی کردیم و پس از آن رای‌گیری انجام شد. این رای‌گیری طبق موازین حزب حاکم بود و تنها پنج تن از اعضای اپوزیسیون حامی پیگرد وزرای سابق بودند.

کمیسیون مذکور قرار است در نهم ژانویه گزارشی را در این باره منتشر کند و همزمان انتظار می‌رود که اپوزیسیون ترکیه درخواستی را برای رد این گزارش ارائه کنند. اما از آنجایی که حزب حاکم اکثریت را در پارلمان در دست دارد، اعتراض آنها راه به جایی نمی‌برد.

در پی اعلام حکم کمیسیون پارلمانی، حزب اپوزیسیون اصلی مردم جمهوری‌خواه، رای کمیسیون را "روز سیاه" برای دموکراسی ترکیه توصیف کرد و گفت: دولت تلاش می‌کند تا فساد، دزدی و رشوه‌ای به این گستردگی را پنهان کند. این رسوایی در تاریخ ترکیه بی‌سابقه است.

لونت گوک، قانونگذار ارشد حزب مردم جمهوری‌خواه در سخنانی تلویزیونی تاکید کرد: چرا شما می‌ترسید؟ شما شکست‌ خورده‌اید و مدل بدی را در ترکیه پیاده می‌کنید. نتیجه این رای‌گیری بدین معنا نیست که وزرای سابق از اتهام‌ها تبرئه شده‌اند. این پرونده هنوز بسته نشده است.

انتهای پیام

کد N661282

وبگردی