آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

قدومی: روابط ایران و حماس نیاز به میانجی ندارد

قدومی: روابط ایران و حماس نیاز به میانجی ندارد

نماینده حماس در تهران گفت: با توجه به اینکه روابط حماس با جمهوری اسلامی ایران در مسیر صحیح قرار دارد نیازی به میانجیگری نیست.

خالد قدومی، نماینده جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در رابطه با رأی نیاوردن قطعنامه پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی در سازمان ملل، خاطرنشان کرد: در رابطه با قطعنامه‌هایی که به طور کلی در مورد فلسطین مطرح شده از جمله قطعنامه اخیر که رأی نیاورد باید بگویم نهادهای بین‌المللی و در رأس آنها سازمان ملل از بدو تأسیس‌شان تا امروز تقریباً مسأله فلسطین را به عنوان مهمترین و حتی اولین مسأله مطرح کردند.

وی ادامه داد: حتی می‌توان ادعا کرد پس از تأسیس سازمان ملل اولین مسأله‌ای که در این سازمان مطرح شد بحث فلسطین بود. علاوه براین ما شاهد صدور صدها قطعنامه از سوی سازمان ملل، شورای امنیت، مجمع عمومی سازمان ملل و سایر نهادهای بین‌المللی بوده‌ایم و نکته قابل توجه هم این است که بخش عظیمی از این قطعنامه‌ها در رابطه با مسأله فلسطین بوده و این سازمان‌ها هم مواضع منصفانه‌ای در قبال فلسطین اتخاذ کرده و اقدامات رژیم صهیونیستی را نیز محکوم کرده‌اند.

نماینده حماس با اظهار تعجب از این ‌که هیچ یک از قطعنامه‌های سازمان ملل در خصوص مسأله فلسطین اجرایی نشده‌اند، گفت: متأسفانه هیچ یک از این قطعنامه‌ها تاکنون عملی نشده‌اند. برای مثال قطعنامه‌ 194 که مربوط به مساله آوارگان فلسطینی می‌شد و در آن رژیم صهیونیستی رژیمی نژادپرست توصیف شده بود نه تنها از سوی این رژیم پذیرفته و اجرایی نشده بلکه واژه نژادپرست نیز از قطعنامه مذکور خط خورد و این در حالی بود که قطعنامه مورد تأیید سازمان ملل قرار گرفته بود.

قدومی قطعنامه 181 را از جمله مهمترین قطعنامه‌هایی دانست که در رابطه با فلسطین صادر شده‌اند و در این رابطه توضیح داد: قطعنامه تقسیم در سال 1947 صادر شد و قائل به شکل‌گیری همزمان دو کشور فلسطین و اسرائیل بود و با وجود اینکه این قطعنامه به شکل‌گیری رژیم صهیونیستی و عضویت آن در سازمان ملل مشروعیت می‌بخشید و به همین دلیل هم این قطعنامه مورد پذیرش نیروهای مقاومت و یا حتی عامه مردم فلسطین نبود ولی بازهم شاهد بودیم که این قطعنامه هم عملی نشد و هیچ‌گاه مواردی که به فلسطین مربوط می‌شد به اجرا درنیامد.

آمریکا 45 بار از حق وتوی خود به نفع اسرائیل استفاده کرده است

نماینده حماس در رابطه با ماهیت صدور قطعنامه‌های سازمان ملل در خصوص رژیم صهیونیستی و فلسطین، خاطرنشان کرد: ماهیت اتخاذ این قطعنامه‌ها اهمیت زیادی دارد؛ چرا که باید به این نکته توجه کرد که 5 کشور از 15 عضو شورای امنیت حق وتو دارند و در این راستا حتی اگر یکی از این 5 کشور هم با قطعنامه‌ای موافق نباشد آن را وتو می‌کنند و می‌بینیم که آمریکایی‌ها هر قطعنامه‌ای را که مربوط به فلسطین باشد به نفع اسرائیل وتو می‌کند.

وی تأکید کرد: شاهد این ادعا این است که آمریکا از بدو ورودش به سازمان ملل و به تبع آن شورای امنیت تا امروز 80 بار از حق وتوی خود استفاده کرده است که 45 بار آن در خصوص مسائل فلسطین بوده و به تعبیر دیگر آمریکا 45 بار به نفع اسرائیل از حق وتوی خود در شورای امنیت استفاده کرده است.

تشکیلات خودگردان از رای نیاوردن قطعنامه پایان اشغالگری اسرائیل اطلاع داشتند

قدومی در پاسخ به این سوال که چرا محمود عباس با وجود این‌که از روند صدور قطعنامه‌ها و مخالفت آمریکا نسبت به رأی آوردن قطعنامه‌های مربوط به فلسطین آگاهی داشت طرح اخیر را در سازمان ملل ارائه کرد؟ ، گفت: ما نمی‌دانیم چرا رئیس تشکیلات خودگردان آقای ابومازن (محمود عباس) انتظار داشت این بار رکوردی زده شده و آمریکا برای اولین بار از حق وتوی خود در موضوع فلسطین به نفع اسرائیل استفاده نکند؟

وی خاطرنشان کرد: با این‌که آمریکایی‌ها به تشکیلات خودگردان و ابومازن اطلاع داده بودند که اگر این قطعنامه به سازمان ملل بیاید آن را وتو خواهند کرد ولی او باز هم توجهی به این موضوع نکرد ولی لازم بود تا کمی فکر می‌کرد به این‌که آیا نظام جهانی و ظلم آمریکا نسبت به گذشته فرقی کرده است و یا آن‌که دیدگاه آنها نسبت به خاور میانه یا فلسطین با دوره‌های قبل تفاوتی داشته یا خیر؟ و پاسخ آن این است که نه، سیاست‌های آمریکا در قبال فلسطین و خاورمیانه هیچ تغییری با گذشته ندارد.

قطعنامه پایان اشغالگری اسرائیل بدون اجماع عمومی مطرح شد

نماینده حماس در پاسخ به اینکه سیاست‌های دولت اوباما نسبت به بحث فلسطین را چطور ارزیابی می‌کنید، گفت: متأسفانه اوباما با وجود سخنرانی‌های آتشینش تا امروز هیچ کاری برای فلسطینی‌ها انجام نداده است و از سوی دیگر برخلاف میل اسرائیل نیز گامی برنداشته و بیشترین حمایت‌ها را هم از آنها انجام می‌دهد. به طور کلی ما، هدف ابومازن و همکارانش را از رفتن به سازمان ملل نمی‌دانیم و هنوز هم برایمان روشن نیست که چرا بدون حصول توافق جمعی به این کار اقدام کرده‌اند. البته منظور از اجماع توافق صرف با حماس نیست بلکه آنها حتی با اعضای ساف نیز توافق و اجماع نظری نداشته‌اند.

قدومی با اشاره به این‌که در گذشته هرگاه قرار بود از سوی فلسطین طرح و یا قطعنامه‌ای به سازمان‌های بین‌المللی ارائه شود با اجماع میان گروه‌های فلسطینی این کار صورت می‌گرفت، تصریح کرد: ما به عنوان حماس مخالف اسلو و سازش هستیم ولی وقتی یاسر عرفات می‌خواست به مادرید برود با وجود این‌که از مخالفت ما با این اقدام آگاه بود ولی باز هم مجلس ملی را فرا خواند و با همه اعضا مسأله را در میان گذاشت ولی می‌بینید که این بار ابومازن چنین کاری را نکرد و موضوع را با اعضای ساف و یا سایر اعضا مطرح نکرد و یکی از رهبران جبهه خلق نیز در اعتراض به یکه تازی‌های ابومازن در رابطه با مسائل مربوط به فلسطین علناً اعلام کرد که از این پس در جلسات ساف شرکت نخواهد کرد که این اقدام او نیز بسیار حائز اهمیت است.

حماس موافق در پیش گرفتن دیپلماسی و رفتن به سازمان ملل است

وی در پاسخ به این سوال که موضع حماس در قبال مطرح کردن مسائل فلسطین در سازمان ملل و سایر نهادهای بین‌المللی چیست، خاطرنشان کرد: حماس موافق دیپلماسی و رفتن به سازمان ملل است و ما معتقد هستیم مقاومت در کنار مبارزه، فعالیت‌های نظامی و سیاسی خود باید فعالیت‌های مردمی و دیپلماتیک نیز داشته باشد ولی نکته قابل توجه این است که این فعالیت‌ها باید با اجماع ملی و در نظر گرفتن اولویت‌های مردم صورت بگیرد.

نماینده حماس اولویت‌های فلسطینی‌ها در این برهه از زمان را رسیدگی به مسائل داخلی این کشور دانست و تأکید کرد: برای مشخص شدن اولویت‌های مردم فلسطین باید به حوادثی که در قدس اتفاق می‌افتد توجه کنیم و ببینیم که آیا باید تمرکز خود را برای رفتن به همایش‌های بین‌المللی جلب کنیم و یا این‌که به فکر نجات زنان و کودکان فلسطینی باشیم. برای مثال دختر 14 ساله‌ای که در مسجدالأقصی مورد شکنجه و آزار قرار گرفت و یا نوجوان 18 ساله‌ای که بدون آن‌که خطری را متوجه نیروهای اسرائیلی کرده باشد از پشت سر هدف تک تیراندازان اسرائیلی قرار گرفت.

قدومی با طرح این سوال که آیا لازم است به شرایط داخلی فلسطین توجه شود و یا این‌که وارد مسائلی شویم که نتیجه ‌آن را از پیش می‌دانیم، افزود: آیا واقعاً شایسته نبود ابومازن به جای این‌که به سازمان ملل برود از کشورهای عربی عضو شورای امنیت بخواهد در این شورا از بندهای مربوط به مجازات رژیم صهیونیستی در رابطه با اقدامات گستاخانه‌ای که علیه مقدسات و جنایت‌هایی که در قبال فلسطینی‌ها انجام می‌دهند استفاده کنند؟

نماینده حماس در رابطه با این‌که اگر پیش از مطرح شدن قطعنامه فلسطین در سازمان ملل با کشورهای دوست فلسطین رایزنی صورت می‌گرفت و یا این‌که طرح این موضوع را به برهه دیگری واگذار می‌کردند نتیجه مورد نظر کسب می‌شد یا خیر نیز، گفت: از نظر فنی و کارشناسانه و بدون در نظر گرفتن موضع حماس باید بگویم اگر ابومازن فقط یک روز این رأی‌گیری را به تأخیر می‌انداخت و به جای 31 دسامبر در اول ژانویه و یا پس از آن، این طرح را مطرح می‌کرد ساختار شورای امنیت تغییر می‌کرد و ونزوئلا و مالزی نیز به شورای امنیت وارد می‌شدند و در واقع فلسطین 9 رأی موافق را برای خود تضمین می‌کرد چرا که برای کشورهای اسلامی و کشورهایی که موافق آرمان‌های فلسطین هستند رأی ندادن به نفع این مردم شرم‌آور است.

روابط ایران و حماس نیازی به میانجی‌گری ندارد

در بخش دیگری از این گفت‌وگو قدومی در پاسخ به نقل قول‌های برخی رسانه‌ها در رابطه با احتمال میانجیگری میان حماس و ایران و این‌که آیا مسأله‌ای میان ایران و حماس وجود دارد که نیاز به میانجی داشته باشد، تصریح کرد: تأکید می‌کنم که روابط حماس با جمهوری اسلامی ایران در مسیر صحیح قرار دارد و همچنین تصریح می‌کنم که روابط ما روابطی راهبردی است نه تاکتیکی. همچنین اساساً نیازی به وساطت میان برادران وجود ندارد.

وی در زمینه روابط حماس با ایران و این‌که آیا با مسئولان سوریه گفت‌وگو و یا رایزنی انجام داده‌اند یا خیر، خاطرنشان کرد: روابط ما با جمهوری اسلامی ایران متفاوت است و مسأله امروز این است که چگونه روابطمان را با آنها که با اندیشه مقاومت در یک جبهه قرار دارند تقویت کنیم زیرا نباید به بیگانگان اجازه بدهیم برای حل بحران‌ها و یا مشکلات میان ما دخالت کنند.

نماینده حماس گفت: مسأله بحران سوریه هم از جمله مواردی است که ما ترجیح می‌دهیم میان برادران و حامیان خط مقاومت مطرح شود. البته در رابطه با بهار عربی و تحولات منطقه ما با جمهوری اسلامی ایران صحبت‌هایی داشته‌ایم و قطعاً بحران سوریه هم جزء همین مسائل بوده که مورد بحث قرار می‌گیرد و در نهایت هدف این است که به بیگانگان اجازه ندهیم آن‌گونه که آنها می‌خواهند مسائل را حل و فصل کنند بلکه ما و برادرانمان باید بنشینیم و مسائل را به نفع امت اسلامی حل کنیم.

قدومی درپاسخ به اینکه موضع حماس در مورد توافق مصر و قطر چیست گفت: آنچه برای جنبش مقاومت اسلامی حماس مطرح است نزدیکی بین دولت‌ها و کشورهای اسلامی است زیرا نزدیکی آنها همانند اهرمی برای پشتیبانی فلسطین عمل می‌کند.

مسأله انتقال دفتر حماس از قطر به هر جای دیگری اساساً مطرح نشده است

نماینده حماس در مورد برخی اخبار در مورد انتقال دفتر حماس از قطر به تهران و یا کشور دیگری که اخیراً در برخی رسانه‌ها مطرح شده بود نیز، خاطرنشان کرد: تمام این اخبار بی‌پایه و اساس است. روابط ما با قطر همچنان استوار است و هیچ تغییری در آن صورت نگرفته است. علاوه بر این مسأله انتقال دفتر حماس از قطر به هر جای دیگری نیز اساساً مطرح نشده است. در این راستا سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز انتقال دفتر حماس از دوحه به تهران را تکذیب کرد و گفت که چنین امری در برنامه کاری وزارت امور خارجه مطرح نیست.

قدومی در خصوص پیوستن فلسطین به دادگاه لاهه و تأثیرات آن برای فلسطینی‌ها، گفت: پیوستن فلسطین به دادگاه کیفری لاهه باعث خرسندی است و ما از اول معتقد بودیم که این کار باید صورت بگیرد ولی ابومازن پس از آن‌که قطعنامه فلسطین در سازمان ملل رأی نیاورد به دنبال طرح پیوستن به دادگاه لاهه رفت و این در حالی است که ما از مدت‌ها قبل درخواست پیگیری جنایات جنگی رژیم صهیونیستی را در این دادگاه مطرح کرده بود.

تشکیلات خودگردان تسلیم باج‌خواهی‌ها نشوند

وی ادامه داد: ما از ابومازن و تشکیلات خودگردان این انتظار و امید را داریم که تسلیم باج‌خواهی‌ها نشوند. برای مثال به تهدید آمریکایی‌ها مبنی بر این‌که 307 میلیون دلار کمک‌هایشان به تشکیلات خودگردان را متوقف خواهند کرد توجهی نکرده و هدفشان یعنی گرفتن حق مردم فلسطین را دنبال کنند. چرا که ما معتقدیم اگر در محاکم قضایی رژیم صهیونیستی محکوم شود هیچ نیرویی هر قدر هم بزرگ و قدرتمند دیگر نمی‌تواند از این رژیم حمایت کند.

نماینده حماس در پایان در رابطه با این‌که اولویت‌های مردم فلسطین در شرایط فعلی چیست، خاطرنشان کرد: ما معتقدیم به جای رد و بدل شدن اتهامات بین گروه‌های فلسطینی در رسانه‌ها بهتر است به برنامه‌هایی که در توافقنامه آوریل 2014 که در واقع به تواقفنامه تشکیل دولت وحدت ملی مشهور است عمل کنیم و از تشکیلات خودگردان نیز انتظار داریم به مسئولیت‌های خود همزمان در غزه و کرانه باختری بپردازد و غزه را با مسائل خود رها نکند.

گفت‌وگو از خبرنگار ایسنا: آزاده تهرانی

انتهای پیام

کد N661253

وبگردی