آفتاب
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه:

تشکیل شبکه ملی عدالت برای تسریع در خدمات قضایی به مردم است

تشکیل شبکه ملی عدالت برای تسریع در خدمات قضایی به مردم است

سومین هم‌اندیشی آمار و فناوری اطلاعات با حضور معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه، روسای کل و معاونان آمار و فناوری اطلاعات دادگستری کل استان‌ها و مدیران مرکز آمار و فناوری اطلاعات در مشهد مقدس برگزار شد.

سومین هم‌اندیشی آمار و فناوری اطلاعات با حضور معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه، روسای کل و معاونان آمار و فناوری اطلاعات دادگستری کل استان‌ها و مدیران مرکز آمار و فناوری اطلاعات در مشهد مقدس برگزار شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری در سومین هم‌اندیشی آمار و فناوری اطلاعات روسای دادگستری‌های کل کشور، اظهار کرد: طرح عدالت الکترونیک به تصویب شورای معاونان قوه قضائیه رسیده و 50 پروژه در راستای آن ثبت شده که در حال اجراست. آیین نامه خدمات الکترونیک نیز در 15 ماده تهیه شده و در بطن آیین دادرسی کیفری جدید و با استفاده از قوانین موجود تهیه و تصویب شده است.

معاون قوه قضائیه خاطرنشان کرد: تاسیس شورای راهبردی الکترونیک یکی از اقدامات مهم قوه قضائیه برای بسترسازی رفع مشکلات در این بخش و ارتقای سطح کیفی خدمات است که زمینه‌ای برای سیاست‌گذاری و تدوین قانون دادرسی الکترونیک را فراهم می‌کند.

شهریاری افزود: شورای راهبردی الکترونیک با هدف توسعه و ارتقای آیین دادرسی کیفری و از 21 متخصص حقوقی مرتبط تشکیل شده است. در این راستا معاونت آمار و اطلاعات در دادگستری‌های استان‌های کشور تشکیل خواهد شد.

معاون آمار قوه قضائیه گفت: تشکیل مرکز ملی داده‌های قوه قضائیه با اهداف سازماندهی خدمات و آمار و اطلاعات دقیق قضایی از دیگر اقدامات قوه قضائیه در این بخش است. پس از تکمیل اطلاعات سامانه مرکز ملی داده‌های قوه قضائیه، تصویب آیین‌نامه‌ای برای سازماندهی و انسجام بخشی این فعالیت‌ها مورد نیاز بوده که پیش‌نویس آن تهیه شده است. تمام دستگاه‌های تابعه، ضابطان قضایی و کمیسیون‌های ذیربط در کشور موظف شده‌اند اطلاعات خود را در مرکز ملی داده‌های قوه قضائیه قرار دهند.

معاون آمار قوه قضائیه همچنین از شبکه ملی عدالت به عنوان دیگر اقدامات مهم قوه قضائیه یاد کرد و مهمترین نتایج تشکیل این شبکه ملی را ساماندهی اطلاعات و ارتباطات الکترونیکی بین ضابطان و دستگاه‌های قضایی، محاکم و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی و امکان دسترسی به اطلاعات مورد نظر دانست.

شهریاری با اشاره به راه‌اندازی درگاه ملی قوه قضائیه هم گفت: مردم از طریق این درگاه می‌توانند ضمن ورود و دستیابی به اطلاعات عمومی قوه قضائیه و سایر اطلاعات آموزشی و معرفی مسئولان قضایی، با نحوه ارتباط گرفتن با مسئولان و دست‌اندرکاران ذیربط برای پیگیری تقاضاهای خود، آشنا شوند.

در ادامه این همایش حجت‌الاسلام والمسلمین علی مظفری رئیس‌ کل دادگستری استان خراسان ‎رضوی با اشاره به اهمیت و نتایج آیین دادرسی الکترونیک و نقش آن در ارتقا و تسریع خدمات دستگاه قضایی ابراز امیدواری کرد و افزود: با رفع مشکلات در این زمینه شاهد افزایش اثربخشی این سیستم در ارائه خدمات به مراجعان دستگاه قضایی باشیم.

وی تصریح کرد: باید هیاتی برای رفع مشکلات آیین دادرسی الکترونیک در کشور ایجاد و تنگناهای استان‌ها را در اجرای آن بررسی و رفع کنند.

مظفری با بیان این‌که «برای پیاده‌سازی آیین دادرسی الکترونیک مشکلات زیادی در سطح کشور وجود دارد» عنوان کرد: برای پیاده‌سازی دادرسی الکترونیک باید ابتدا شهر الکترونیک و دادگاه‌های الکترونیک به عنوان برخی از زیر ساخت‌ها پیاده‌سازی شود اما به دلیل فوایدی که این طرح برای مردم و کشور دارد باید به سمت ایجاد زیرساخت‌های لازم برای پیاده‌سازی این طرح برویم.

انتهای پیام

کد N661226

وبگردی