آفتاب

یک فعال دانشجویی: سیاست اسلامی با تدبیرمداری همراه است

یک فعال دانشجویی: سیاست اسلامی با تدبیرمداری همراه است

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی گفت: در طول تاریخ اسلام همیشه شاهد تصمیم‌گیری‌های سیاسی که پایه تدبیر دارند، بوده‌ایم. نمونه بارز تدبیرمداری را در صلح امام حسن (ع) و جنگ امام حسین (ع) می‌بینیم.

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی گفت: در طول تاریخ اسلام همیشه شاهد تصمیم‌گیری‌های سیاسی که پایه تدبیر دارند، بوده‌ایم. نمونه بارز تدبیرمداری را در صلح امام حسن (ع) و جنگ امام حسین (ع) می‌بینیم.

علامه عزیزی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: تعاریفی که برای تدبیر ارائه می‌شود، مختلف است. گاهی در سیاست تدبیر با اخلاق نیز گره می‌خورد. این واژه به معنای اتخاذ راهکارها و روش‌هایی است که با توجه به شرایط زمان و مکان یک سیاست‌مدار از آن استفاده می‌کند.

وی با بیان اینکه "افراد با تدبیر به اصول اصلی اخلاق پایبند هستند"، ادامه داد: سه مکتب ادامه اخلاق هستند،‌سودگرایی، نتیجه‌گرایی و فضیلت‌محوری. بیشتر افرادی که به دنبال سود و منفعت هستند، می‌گویند تدبیر همان کاری است که سود و منفعت را برای اکثر افراد به همراه می آورد. سودگراها به دنبال منفعت ملی هستند و از این سمت اهدافشان را پیگیری می‌کنند.

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی همچنین گفت: افرادی که مباحث فضیلت‌گرایی را مطرح می‌کنند، به دنبال سعادت هستند. در جامعه ما با توجه به اینکه یک کشور اسلامی هستیم، فضیلت‌گرایی امری مهم است یعنی سعادت جامعه به فضیلت رسیدن کل جامعه است و نه یک فرد.

وی با اشاره به اینکه عملکرد سیاستمداران توسط مردم رصد می‌شود، گفت: با توجه به اینکه سیاستمداران در جامعه ما توسط آحاد ملت رصد می‌شوند اشکالات تصمیم‌گیری‌های‌ آنها مشخص می‌شود. یکی از اشکالات اساسی که مبتنی بر عدم تدبیر در سیاست کشورمان است، به نبودن اتاق‌های فکر و مشاوره برمی‌گردد. متاسفانه سیاستمداران ما مشاوران را افراد اجرایی می دانند و نه افراد آکادمیک و علمی؛ درحالیکه ما نیاز به اتاق های فکر داریم.

وی افزود: با توجه به شعارهای انتخاباتی آقای روحانی انتظار داشتیم که اتاق های فکر واقعی در زمان ایشان فعال شود اما شاهدیم که حتی همان اتاق‌های فکر ظاهری که در دولت قبل فعال بودند، هم بسته شدند.

عزیزی با اشاره به استفاده از تدبیر در دوران های اسلامی خاطر نشان کرد: در متون اسلامی برای به کار بردن تدبیر در سیاست مثال‌های فراوانی وجود دارد. امام حسن (ع) بر اساس تدبیر با معاویه صلح می‌کند اما برادر ایشان بر اساس همین تدبیر با پسر معاویه وارد جنگ می‌شود. این اتفاق‌ها به دنبال اصول اخلاقی و اسلامی پیش می آید.

وی در پایان با بیان اینکه سیاستمداران باید تدبیرمدار نیز باشند، تصریح کرد: سیاستمدار باید از پرخاشگری دوری کند، زور نگوید و حرکت‌هایی که بر پایه دوری از علم و منطق است، انجام ندهد. جسارت همه جا به عنوان یک امر پسندیده شناخته می‌شود اما زمانی که با عقل و درایت نباشد، به حماقت تبدیل شده و زمانی که با عقل و درایت باشد به شجاعت تبدیل می‌شود.

انتهای پیام

کد N661006

وبگردی