آفتاب
تاجرنیا در گفت‌وگو با ایسنا:

تغییر رفتارهای سیاسی و نبود رضایتمندی عمومی از عواقب بی‌تدبیری سیاسی است

تغییر رفتارهای سیاسی و نبود رضایتمندی عمومی از عواقب بی‌تدبیری سیاسی است

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: وقتی میزان هزینه‌ای که سیاستمداران ما می‌پردازند متناسب با خطاها نباشد، طبیعی است که انفعال جای تحول‌خواهی و نوآوری را خواهد گرفت.

علی تاجرنیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که سیاست و تدبیر همراه هم و به نوعی مترادف هم هستند، گفت: به طور طبیعی حضوردر عرصه سیاسی و سیاست‌ورزی بدون تدبیر امکان ندارد و هر سیاستمداری سعی می‌کند سیاست خود را با تدبیر جلو ببرد.

وی افزود: در ساختار سیاسی ایران نحوه تعامل اجزای سیاست با هم شفاف نیست و مولفه‌های قدرت در کشور ما به گونه‌ای شکل می‌گیرد که ممکن است با تأثیر متعددی از میزان تدبیر همراه باشد. مثلاً ممکن است مسأله‌ای در فضای سیاسی به وجود بیاید که ناشی از کم‌تحملی حاکمیت باشد اما افکار عمومی آنچه که اتفاق افتاده را حاصل بی‌تدبیری بداند.

تاجرنیا با بیان این‌که هر چقدر مولفه‌های قدرت در کشور به سمت شفافیت حرکت کند به همان مقدار تدبیر نقش خود را بیشتر نشان می‌دهد، خاطرنشان کرد: طبیعی است که به نوعی تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در عرصه کشور، حکمرانی خوب و همچنین بالا رفتن سطح زندگی مردم در عرصه‌های مختلف از پیامدهای بکارگیری تدبیر است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: تغییر رفتارهای سیاسی، عدم تعامل مناسب با دنیای خارج و همچنین عدم رضایتمندی شهروندان و نبود اعتماد از عواقب شتابزدگی و نبود تدبیر در عرصه سیاسی کشور محسوب می‌شود.

تاجرنیا گفت: مهم این است که التزام به قانون را در عرصه‌های مختلف ملاک عمل قرار دهیم و برای عملی کردن عقیده‌ها در چارچوب قانون تدبیر بکار گیریم و بدانیم اگر ملاک را قانون ندانیم، هر کس از منظر خود تدبیر و یا بی‌تدبیری را توجیه می‌کند.

وی اظهار کرد: من عرصه سیاست در ایران را به مثابه یک میدان مین نامنظم می‌دانم. در حالی که عرصه سیاست در دنیا میدان مین منظمی است و یک نقشه وجود دارد و آدم‌ها بعد از این‌که مقداری در این عرصه حرکت کردند متوجه وجود خط قرمزها می‌شوند و می‌فهمند پای خود را کجا بگذارند و کجا نگذارند اما در عرصه سیاست در ایران شفافیتی وجود ندارد که طی آن سیاستمداران و اهالی سیاست بدانند چطور باید حرکت کرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تأکید بر این‌که تدبیر بستر دارد و بستر آن حرکت منظم و قابل پیش‌بینی در عرصه سیاست است، ضمن این‌که عرصه سیاست در ایران را فاقد تدبیر دانست، گفت: از ‌آنجا که چنین بستری در ایران وجود ندارد در تعریف تدبیر به شدت دچار اختلاف نظر هستیم.

تاجرنیا در پاسخ به سوالی درباره وجود تدبیر در دولت تدبیر و امید، گفت: با توجه به این‌که شخص رئیس جمهور در عرصه سیاسی سابقه طولانی داشته‌اند تنگناهای موجود را به خوبی می‌شناختند و از این جهت تدبیرشان در درازمدت موثر است ولی این بدان معنا نیست که تدبیر به طور کامل محقق شود چرا که هنوز بستر، بستر میدان مین نامنظم است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره تأثیر بکارگیری نخبگان و مشاوران باتدبیر و وجود اتاق‌های فکر در راستای رفع نواقص موجود گفت: هم‌اکنون بستر لازم برای استفاده از ظرفیت نخبگان وجود ندارد و وقتی میزان هزینه‌ای که سیاستمداران ما می‌پردازند متناسب با خطاها نباشد، طبیعی است که انفعال جای تحول‌خواهی و نوآوری را خواهد گرفت.

تاجرنیا با بیان این‌که در این راستا تلاش جدی نشده است،‌ گفت: بخش عمده این موضوع به خاطر این است که مولفه‌ها تنها به شخص اول اجرایی کشور مربوط نمی‌شود و سایر قوا در این جهت نقش مهمی دارند و به هر ترتیب احساس من این است که آقای روحانی و مجموعه دولت ایشان سعی کردند مسیر را اصلاح کنند اما وضعیت گذشته به گونه‌ای است که کار را دشوار می‌کند. ضمن این‌که همکاری‌هایی که در دولت گذشته با شخص اول اجرایی کشور وجود داشت با دولت فعلی وجود ندارد و اینها کار را سخت می‌کند.

وی اظهار کرد: البته وجود این رویکرد به منزله این نیست که ناامید شویم بلکه باید کار را امیدوارانه دنبال کنیم.

انتهای پیام

کد N660977

وبگردی