آفتاب

لطفاً با دوربین وارد شوید/ برگزاری همایشی با حضور 7 انجمن عکاسی

لطفاً با دوربین وارد شوید/ برگزاری همایشی با حضور 7 انجمن عکاسی

سومین دوره همایش «10 روز با عکاسان ایران» با شعار «لطفاً با دوربین وارد شوید» و با حضور 7 انجمن تخصصی عکاسی و چهار سایت عکاسی، 21 دی ماه آغاز به کار می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری همایش «10 روز با عکاسان ایران» صبح امروز 15 دی‌ماه با حضور مسعود زنده روح کرمانی رییس انجمن عکاسان ایران، محمدابراهیم صافی رییس هیات مدیره انجمن عکاسان میراث فرهنگی، کاووس صادقلو سخنگوی این همایش و مدیر روابط عمومی انجمن عکاسان در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

زنده روح کرمانی در آغاز این نشست توضیحاتی را درباره چگونگی برپایی این دوره از همایش ارائه کرد و گفت: از سه ماه گذشته برنامه ریزی هایی را برای برگزاری این همایش انجام دادیم و این دوره با همکاری هفت انجمن عکاسی و چهار سایت تخصصی عکاسی برگزار خواهد شد.

حضور هفت انجمن و چهار سایت تخصصی عکاسی در یک همایش

او با بیان این که این همایش از 21 دی ماه آغاز به کار کرده و تا 30 دی ماه ادامه خواهد داشت، افزود: این اولین حرکت تخصصی بود که در قالب همایش 10 روز با عکاسان ایران با همکاری انجمن های عکاسان ملی ایران، عکاسان مطبوعاتی ایران،عکاسان میراث فرهنگی، عکاسان انقلاب و دفاع مقدس، عکاسان صنعتی و تبلیغاتی، عکاسان سینمای ایران و عکاسان تئاتر ایران و سایت های عکاسی تخصصی شامل پایگاه عکس چیلیک، دوربین . نت، عکاسی. کام و وان پیکس برنامه ریزی شده است.

رییس انجمن عکاسان ایران، برنامه های این دوره از همایش «10 روز با عکاسان ایران» را شامل برگزاری کارگاه های آموزشی، نشست های تخصصی، نمایش فیلم های تخصصی و برپایی نمایشگاه عکس ذکر کرد و یادآور شد: این برنامه ها از روز یک شنبه 21 دی ماه آغاز خواهد شد و ساعت 10:30 صبح کارگاه آموزشی شروع می شود و برنامه های مختلف آن تا ساعت 20 ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به حضور فعال انجمن های تخصصی عکاسی در این همایش اظهار کرد: این همایش با شعار «لطفا با دوربین وارد شوید» برگزار می شود و سعی شده است در  هر روز برنامه ها، نشست های تخصصی و میان رشته ای ویژه هر انجمن را داشته باشیم.

در ادامه، محمدابراهیم صافی رییس هیئت مدیره انجمن عکاسان میراث فرهنگی که دبیری این دوره از همایش «10 روز با عکاسان ایران» را بر عهده دارد، درباره این همایش توضیح داد: این همایش با حضور هفت انجمن تخصصی عکاسی و 2260 عکاس مرتبط با این انجمن ها برگزار می شود و همه فضای نمایشگاهی خانه هنرمندان برای برپایی نشست های تخصصی، کارگاه های آموزشی و نمایش فیلم دراختیار این همایش قرار گرفته است.

10 روز همراه با انجمن های عکاسی

وی شروع برنامه ها را از یک شنبه 21 دی ماه در دو نوبت صبح و عصر اعلام و بیان کرد: افتتاحیه این همایش روز یکشنبه ساعت 17:30 خواهد بود و روز دوشنبه 22 دی ماه به انجمن عکاسان ایران و برنامه های ویژه این انجمن اختصاص دارد که برنامه های آن از ساعت 14 تا 20 برگزار خواهد شد، ساعت 14:30 هر روز نیز به سخنرانی رییس هیأت مدیره هر انجمن و معرفی انجمن تخصصی آنها اختصاص دارد.

صافی ادامه داد: روز سه شنبه 23 دی ماه به انجمن عکاسان صنعتی و تبلیغات اختصاص دارد و چهارشنبه 24 دی ماه برنامه های انجمن عکاسان سینمای ایران، پنج شنبه 25 دی ماه برنامه های انجمن عکاسان مطبوعاتی ایران، جمعه 26 دی ماه برنامه های انجمن عکاسان میراث فرهنگی، شنبه 27 دی ماه برنامه های انجمن عکاسان تئاتر، یک شنبه 28 دی ما برنامه های انجمن عکاسان ایران و رسانه ها و دوشنبه 29 دی ماه برنامه های انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس به اجرا و نمایش گذاشته می شود.

دبیر این همایش همچنین برگزاری مراسم اختتامیه «10 روز با عکاسان ایران» را در روز سه شنبه 30 دی ماه ساعت 17:30 اعلام کرد.

 صافی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برگزای جلسات متعدد برای برنامه ریزی این دوره از «10 روز با عکاسان» یادآور شد: بالغ بر 12 جلسه کارشناسی برگزار کردیم و حدود دو ماه این جلسات به طول انجامید تا بتوانیم این همایش عکاسی را در حوزه تخصصی هنر عکاسی برگزار کنیم. در این همایش 10 سخنران درباره مباحث تخصصی عکاسی سخنرانی خواهند کرد و شورای راهبردی این همایش نیز تلاش کرد با تعامل استادان دانشگاهی، برنامه ها را طوری تنظیم کند که همه جامعه عکاسی ایران را پوشش دهد.

دوسالانه عکس و «10 روز با عکاسان ایران» اهداف و مسیر متفاوت از هم دارند

این نشست خبری با پرسش و پاسخ اهالی رسانه ادامه یافت و مسعود زنده روح کرمانی در پاسخ به خبرنگار مهر درباره این موضوع که آیا برگزاری این دوره از همایش «10 روز با عکاسان ایران» که با حضور هفت انجمن تخصصی عکاسی برگزار می شود، پاسخی به اعتراضات عکاسان انجمن های مختلفی است که در دوسالانه عکاسی ایران امکان شرکت نداشته اند؟ گفت: خیر این دو مقوله از هم جداست. قبل از انتشار فراخوان دوسالانه عکاسی ایران، ما درباره برپایی این همایش صحبت و رایزنی کرده بودیم. ما از هشت ماه پیش در انجمن عکاسان ایران تلاش کردیم که کمیته های مختلف انجمن را راه اندازی کنیم و یکی از این کمیته ها نیز کمیته تشکل ها و انجمن هاست که در این زمینه هفت جلسه با کمیته انجمن ها و تشکل های عکاسی برگزار کردیم.

وی افزود: همایش «10 روز با عکاسان ایران» باید کلیت جامعه عکاسی ایران را دربرگیرد. امسال با محدودیت فضا وامکاناتی که داشتیم توانستیم در محدوده فضای خانه هنرمندان ایران و انجمن های تخصصی تهران این همایش را برگزار می کنیم و امیدوار هستم که با پایان این همایش در روز 30 دی ماه، برنامه ریزی برای برگزاری چهارمین دوره «10 روز با عکاسان ایران» را شروع کنیم که به شکل گسترده تر با حضور انجمن های عکاسی سراسر کشور در فضای بزرگتر و بیشتر که حداقل سه فضای مختلف باشد، برگزار شود و همچنین امکان برپایی همزمان این همایش را علاوه بر تهران در سایر شهرستانهای نیز داشته باشیم.

زنده روح تأکید کرد: دوسالانه عکس ایران راه خودش را می رود و تعریف خود را دارد و همایش «10 روز با عکاسان ایران» نیز تعریف، اهداف ومسیر خاص خود را می پیماید.

انتشار کاتالوگ و کتاب همایش

صافی دبیر این همایش نیز درباره نتایج مکتوب این دوره از همایش «10 روز با عکاسان ایران» به خبرنگار مهر پاسخ داد: در شروع همایش کاتالوگی عرضه خواهیم کرد که شامل ریز برنامه های این دوره به همراه خلاصه سخنرانی ها، ورک شاپ ها و نشست های تخصصی است و در پایان این همایش نیز قرار است سه هزار جلد کتاب در قطع رحلی از این همایش با همکاری انتشارات آبان منتشر کنیم که شامل 200 صفحه است و علاوه بر عکس های بخش نمایشگاه، خلاصه سخنرانی ها، نشست ها و ... نیز در آن ارائه می شود.

او همچنین از انتشار دی وی دی های برنامه های این همایش نیز خبر داد و افزود: قرار است همه برنامه های این ده روز تصویربرداری شود و در قالب دی وی دی در اختیار همه علاقه مندان سراسر کشور قرار گیرد.

برگزاری سومین همایش با شعار «لطفا با دوربین وارد شوید»

مسعود زنده روح در بخش دیگری از این نشست درباره شعار این همایش که «لطفا با دوربین وارد شوید» است، توضیح داد: امسال قرار است که با این شعار همه عکاسان حاضر در این همایش، دوربین هایشان را به همراه داشته باشند و فضای متفاوتی را ایجاد کنیم، چرا که در شرایطی که دوربین ها از دوش عکاسان پایین کشیده می شود، ما قصد داریم به شکل سمبلیک به جامعه نشان دهیم که عکاس بدون دوربین معنا پیدا نمی کند.

او  تصریح کرد: با توجه به ممنوعیت عکاسی از سطح شهر ما می خواهیم با این شعار همه را از طریق دوربین نگاه کنیم و در همین راستا نشستی را با حضور نمایندگان نیروی انتظامی، قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی خواهیم داشت که درباره این موضوع که چرا نمی توان در شهر عکاسی کرد، توضیح دهند.

رییس انجمن عکاسان ایران با بیان این که هر یک از هفت گالری خانه هنرمندان به انجمن های هفت گانه عکاسی اختصاص یافته است، تصریح کرد: همه اتفاقات برنامه ریزی شده است، ما گزارشی از عملکرد انجمن ها نخواستیم به نمایش بگذاریم بلکه هر انجمن نگاه جدیدی را که به بخش عکاسی داشته، ارائه کرده است. به طور مثال مجموعه عکس هایی را که در گالری انجمن عکاسان سینمای ایران خواهید دید، مربوط به عکس های پشت صحنه فیلمهاست که کمتر در جایی به نمایش گذاشته می شود، چند انجمن نیز نمایشگاهی از عکاسان شاخص حوزه خود را به نمایش می گذارند.

این عکاس همچنین تعداد کل عکس های این همایش را در بخش نمایشگاهی 250 قطعه ذکر کرد و ادامه داد: در چیدمان نمایشگاهی آثار نیز تغییراتی را ایجاد خواهیم کرد که این آثار به خوبی دیده شود، این آثار شاید تعدادش زیاد نباشد اما قطعاً عکس های متفاوتی خواهد بود.

او در پاسخ به سوالی درباره حمایت از حضور عکاسان شهرستانی در این همایش نیز توضیح داد: این آرزوی ماست که بتوانیم به عکاسان شهرستانی نیز خدمت کنیم اما این آرزو محقق نشده است چرا که همه انجمن ها نیاز به کمک مالی و رفع نیازهای اقتصادی خود دارند و اگر بتوانیم حمایت مالی بخش خصوصی را جلب کنیم، قطعاً برای حضور این عکاسان شهرستانی در این همایش نیز برنامه ریزی خواهیم کرد ولی در حال حاضر ما بنا به توان خودمان حرکت کرده ایم و نمی توانم وعده ای در این راستا بدهم.

زنده روح در پاسخ به سوال دیگری درباره مشابهت برگزاری این همایش با برنامه های «جشن تصویرسال» متذکر شد: همه جشنواره ها و سالانه هایی که در کشور برگزار می شود ممکن است مشابهت هایی را به هم داشته باشند اما ما در این همایش برنامه خودمان را داریم، تصویر سال برنامه خود را با فراخوان و انتخاب آثار برگزار می کند اما در این همایش، انجمن ها برنامه های خود را ارائه می کنند و شیوه برگزاری نشست ها، کارگاه های آموزشی و ... نیز متفاوت است، بسیاری مباحث تخصصی و برخی از آن ها نیز میان رشته ای برای همه عکاسان است و انجمن عکاسان ایران نیز هدایت و همیاری در برگزاری این برنامه را در کنار سایر انجمن ها بر عهده دارد.

صادقلو سخنگوی این همایش نیز با اشاره به  ثبت نام از علاقه مندان برای حضور در کارگاه های تخصصی «10 روز با عکاسان ایران» از این شیوه به عنوان روال و  شیوه معمول در همه جای دنیا یاد کرد.

در پایان این مراسم از پوستر این همایش که طراحی آن را مهرداد رباط جزی بر عهده داشته است، رونمایی شد.

سومین همایش «10 روز با عکاسان ایران» روی یکشنبه 21 دی ماه ساعت 17:30 در خانه هنرمندان ایران آغاز به کار می کند.

کد N660142

وبگردی