آفتاب

سرنوشت زیارتگاه خضر زنده،در بوته ابهام

سرنوشت زیارتگاه خضر زنده،در بوته ابهام

در چند روز اخیر نصب تابلویی در مسیر نظرگاه خضر زنده واقع در کوه آبیدر سنندج با عنوان میدان تیر پادگان، دغدغه و نگرانی را برای مردم به وجود آورده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ کردستان، نظرگاه حضرت خضر زنده(خیرزنه) در دامنه آبیدر بزرگ سنندج واقع شده که علاوه‌ بر چشم‌اندازی زیبا، مردم این شهر معتقدند که دارای آبی‌ شفابخش است.

این مکان سال‌هاست که به‌عنوان زیارتگاه یا تفرجگاه مردم سنندج مورد استفاده قرار گرفته، هم‌چنین توسط گردشگران و مسافران این شهر نیز مورد بازدید قرار می‌گیرد.

در این مکان مسجدی بناست و در کنار آن آبی قرار دارد که به اعتقاد مردم این شهر از گذشته‌ها، این آب شفابخش بوده و جمع کثیری از مردم به صورت مکرر و برای استفاده از این آب به زیارت این مکان می‌روند.

این مکان علاوه‌بر داشتن جایگاهی مقدس در میان مردم، به‌علت آب و هوای مطبوعی که نشأت گرفته از واقع شدن آن در کوه آبیدر است، بسیار مورد توجه بوده و جایگاه تفریحی و زیارتی بسیاری از مردم است.

در چند روز اخیر نصب تابلویی در مسیر این نظرگاه، با عنوان «میدان تیر پادگان» سئوالاتی را برای مردم سنندج بوجود آورده است.

«میدان تیر پادگان

خطر انفجار گلوله و مواد منفجره

ورود ممنوع» ......................

این تابلو که توسط ارتش جمهوری اسلامی در این مکان نصب شده ابهامات و سئوالاتی را برای مردمی که سال‌ها از این مکان تفریحی و زیارتی استفاده کرده‌اند، به‌وجود آورده است.

از جمله سؤالاتی که پس از نصب این تابلو در اذهان عمومی ایجاد شد، این است که چرا چنین هشداری پس از سال‌ها استفاده مردم از این مکان اعلام شده و البته این‌که سال‌ها که این مکان جایگاهی زیارتی و تفریحی بوده کسی شاهد چنین استفاده‌ای نبوده است.

چنین اقدامی سئوالات متعددی را برای مردم عادی شهر، طرفداران محیط زیست، ورزشکاران و به ویژه کوهنوردان ایجاد کرده است.

اگرچه ممکن است هدف از این کار اعلام هشدار به مردم و ایجاد امنیت و تأمین جانی مسافران این منطقه باشد، اما آنچه عیان است و در اظهارات مسئولین استانی نیز به آن اشاره شده است نصب این تابلو هم‌اکنون موجب ایجاد دغدغه، نگرانی و دلسردی در علت و چرایی نصب آن شده است.

ارتش متن و مکان تابلو را تغییر می‌دهد

«آرمان وطن‌دوست»، معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی کردستان، اظهار کرد: نصب این تابلو اقدامی است که توسط لشکر پیاده 28 کردستان، انجام شده و برای رسیدگی به آن جلساتی با حضور استانداری، فرمانداری، اوقاف و ... برگزار شده است.

وی افزود: چنین اقدامی از سوی ارتش با مجوز دادستانی انجام شده و کاری غیرقانونی تلقی نمی‌شود.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کردستان خاطرنشان کرد: مالکیت ارتش در این مکان رسمی و دارای سند ثبتی است و چنین اقدامی بر حسب وظیفه و برای راهنمایی مردم انجام شده است.

وی تصریح کرد: با برگزاری جلسات متعدد با ارگان‌های مربوطه، مقرر شد که ارتش متن تابلو را تغییر داده و جای آن را نیز تغییر دهد.

وطن‌دوست یادآور شد: هم‌اکنون خطری در این مکان وجود ندارد و مکان مورد هدف این نوشته، نظرگاه خضر زنده نبوده است.

لشکر پیاده 28 کردستان، ادعای مالکیت این منطقه را دارد

جلال شریعتی، رییس شورای شهر سنندج در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه‌ کردستان، اظهار کرد: لشکر پیاده 28 کردستان، این مکان را میدان تیر پادگان اعلام کرده و با نصب این تابلو موجب ایجاد ترس در اذهان عمومی شده است.

وی افزود: اگرچه مدرک یا سندی دال بر مالکیت لشکر پیاده 28 کردستان، در این مکان وجود ندارد اما ادعا شده است که لشکر پیاده 28 کردستان مالکیت رسمی با سند ثبتی این مکان را داراست.

رئیس شورای اسلامی شهر سنندج خاطرنشان کرد: تاکنون مذاکره و مکاتبه‌ای برای برطرف کردن ابهامات در این زمینه توسط شورا با لشکر پیاده 28 کردستان، انجام نشده است و طی مکاتباتی با استانداری کردستان و فرمانداری سنندج پیگیر رسیدگی و حل این ابهامات در اذهان مردم و البته مسئولان هستیم.

وی تصریح کرد: جلساتی نیز با حضور استاندار، معاونت عمرانی استانداری و فرمانداری برگزار شده است و این مسأله به مهم‌ترین دغدغه همه مسئولان این حوزه تبدیل شده است.

شریعتی خاطرنشان کرد: رسیدگی و پیگیری این مسأله توسط استانداری موثرتر و نتیجه بخش‌تر است.

وی یادآور شد: چنانچه این مشکل به‌زودی برطرف نشود، شورا مستقیماً وارد عمل شده و با مذاکره با ارتش و دیگر مراجع ذی‌ربط این مسأله را پیگیری می‌کند.

اعلام چنین هشداری اثرات منفی بر گردشگری در این منطقه دارد

«سیداحسن علوی» نماینده‌ی مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه‌ی کردستان، اظهار کرد: کوه آبیدر یکی از مهم‌ترین و شاید تنها مکان تفریحی و زیارتی مردم سنندج است که نظرگاه خضر زنده نیز به‌علت قرار گرفتن در چنین مکانی، جایگاهی بی‌نظیر میان مردم دارد.

وی با اشاره به این‌که این مکان باید امن‌تر از هر جای دیگری باشد، افزود: قرار گرفتن این تابلو با چنین نوشته‌هایی در این مکان می‌تواند سبب دلسرد شدن مردم از حضور در این منطقه دیدنی باشد.

نماینده‌ی مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس خاطرنشان کرد: اگر وجود چنین خطراتی در این مکان واقعیت داشته باشد، می‌تواند اثرات منفی فراوانی بر گردشگری این منطقه و البته مهم‌تر از آن بر افکار مردم داشته باشد.

وی تصریح کرد: ارتش و دیگر مسئولان مربوط به این حوزه باید تا حد امکان سعی خود را بر تأمین امنیت در این مکان انجام داده و از هرگونه انفجاری که موجب نگرانی مردم از حضور در این مکان شود، خودداری کنند.

علوی ادامه داد: در سال‌های گذشته نیز گاهی اوقات شلیک توپ‌هایی به مناطق مختلف کوه آبیدر توسط پادگان انجام می‌شد اما واگذار شدن معدن سنگی که در این مکان به ارتش واگذار شده، ممکن است از جمله علل انجام چنین اقدامی باشد.

وی خاطرنشان کرد: رضایت محیط زیست، منابع طبیعی، میراث فرهنگی و ... در خصوص واگذاری این معدن به لشکر پیاده 28 کردستان، جای بحث و بررسی دارد.

نماینده‌ی مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس یادآور شد: اینجانب اخیراً از این اقدام مطلع شده و تا حد امکان از طریق مذاکره با معاون پارلمانی ارتش این مسأله را پیگیری و برای برطرف کردن آن اقدام می‌کنم.

بر اساس این گزارش، آنچه مردم سنندج از مسئولان انتظار دارند، برطرف کردن ابهامات و ایجاد فضایی آرام است که به مهم‌ترین جاذبه‌ی گردشگری سنندج لطمه وارد نشود و این مکان تفریحی و زیارتی برای نسل‌های آینده نیز پابرجا بماند.

انتهای پیام

کد N659705

وبگردی