آفتاب

پیشنهادات رییس کمیسیون انرژی برای جایگزینی درآمدهای نفتی در بودجه

پیشنهادات رییس کمیسیون انرژی برای جایگزینی درآمدهای نفتی در بودجه

رییس کمیسیون انرژی مجلس با بیان این‌که پایین بودن قیمت نفت خیلی هم دوام نمی‌آورد‌، پیشنهاداتی را برای کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی از طریق مالیات‌ها، افزایش صادرات غیر نفتی و توجه به تولید و ... ارائه کرد.

علی مروی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به نوسانات قیمت ارز، اظهار کرد: تغییر در قیمت نفت خیلی سریع اتفاق می‌افتد. از روزی که دولت در حال تدوین لایحه بودجه بود تا روز ارائه آن به مجلس در هر روز یک اتفاق افتاد و سبب تغییر در قیمت نفت شد.

وی تاکید کرد: واضح است که این اتفاق طبیعی نیست و اینها بحث‌های سیاسی بوده و اتفاقاتی است که در دنیا رخ می‌دهد و به سرعت بر روی قیمت تاثیر می‌گذارد.

رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این تغییر قیمت هیچ‌گاه به این شکل نبوده است، گفت: معلوم نیست که تا چه اندازه دوام می‌آورد. بعضی‌ها معتقدند ممکن است دو سال به طول بینجامد و برخی دیگر آن را قبول ندارند و چون سریع اتفاق افتاد ممکن است سریع هم برگشت کند بنابراین نمی‌توان خیلی دقیق بررسی کرد و حدس زد که اکنون چه اتفاقی می‌افتد.

نماینده مردم نیشابور در مجلس با تاکید بر اینکه باید یک تصمیم منطقی اتخاذ کنیم، گفت: این تصمیم باید به گونه‌ای باشد که خودمان در اثر تصمیمی که می‌گیریم با مشکل مواجه نشویم.

رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اعتقاد به اینکه باید نهایتا بودجه را از نفت جدا کرد، گفت: این بحثی است که اقتصاد مقاومتی هم همان را به ما می‌گوید و اکنون فرصتی به وجود آمده که بتوانیم هر چه سریعتر این کار را انجام دهیم.

وی تصریح کرد: هر اندازه که بتوانیم خودمان را در بودجه از اتکا به نفت جدا کرده باید تلاش کنیم نفت را به سمت کارهای زیربنایی و اقتصادی کشور و سرمایه‌گذاری‌های اصلی و اساسی در جایی که خود زاینده و مولد باشد و به تولید منجر شود ببریم.

رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نفت را در بودجه لحاظ کردن و هزینه شدن آن دردی را دوا نمی‌کند، درباره اینکه چه جایگزینی در بودجه برای نفت می‌تواند متصور باشند، گفت: دولت میزان اتکا به نفت را به 30 درصد رسانده است و این اتفاق خوبی است یعنی در جایی که ما وابستگی شدیدی به نفت داشتیم اما اکنون به 30 درصد رسیده اتفاق خوب تلقی می‌شود اما ما هم باید راه جدیدی را پیدا کنیم.

مروی با اشاره به توجه به تولید و مالیات‌ها در بودجه، اظهار کرد: واقعا در بودجه بر روی مالیات کاری انجام نشده است لذا معتقدیم سطح مالیات از اینکه هست باید بیشتر شود و توسعه پیدا کند آن هم نه با افزایش سقف مالیات، بلکه با توسعه پایه‌های مالیاتی.

رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید تعداد مالیات‌ دهنده را افزایش دهیم، اظهار کرد: اکنون دولت باید افرادی که مالیات نمی‌پردازند شناسایی کند که البته کم هم نیستند و در واقع باید بتواند پایه‌ها و چتر مالیاتی را افزایش دهد تا نهایتا در حدی باشد که جایگزین نفت شود.

وی با بیان اینکه صادرات غیرنفتی از دیگر مصادیق جایگزینی نفت در بودجه است، گفت: باید بتوانیم تولید را رونق دهیم و اینها است که می‌تواند جایگزین نفت شود. از طرفی هزینه‌ها را هم کاهش داد چرا که در کشور ما هزینه‌ها بسیار بالا است. در نتیجه با این روش بسیاری از کشورها بوده‌اند که توانستند موفق شوند تا به یک شرایط متعادل برسند.

رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نفت با قیمت پایین هم خیلی نمی‌تواند دوام بیاورد، اظهار کرد: قطعا تولیدکننده‌ها در این میان از جمله کسانی هستند که متضرر می‌شوند اما تولیدکننده‌ها هم باید راه چاره‌ای پیدا کرده و عرضه و تقاضا را متعادل کنند که قیمت به حد تعادل برسد.

مروی درباره اینکه برخی صحبت از به حداقل و یا صفر رسیدن وابستگی بودجه به نفت می‌زنند، گفت: در یک سال این اتفاق نمی‌تواند رخ دهد و نباید توقع داشت که طی یک سال بودجه از لحاظ وابستگی به نفت به صفر برسد اما این میزان باید کاهش پیدا کند و به تدریج و معقول اتفاق افتد تا نهایتا به سمت استقلال سوق یابد.

انتهای پیام

کد N659422

وبگردی