آفتاب
انتقاد نوباوه از بودجه فرهنگی:

بودجه فرهنگی نسبت به سال قبل تغییر خاصی نکرده است

بودجه فرهنگی نسبت به سال قبل تغییر خاصی نکرده است

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وضعیت بودجه فرهنگی اصلا خوب نیست، گفت: سال‌های گذشته اعتباراتی در قالب جداول پیش‌بینی می‌شد که از قبل آن ما می‌توانستیم اعتبارات خبرگزاری‌ها را در صورت لزوم افزایش دهیم که تقریبا امسال آن بودجه در جداول از بین رفته است.

بیژن نوباوه در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ارزیابی از بودجه فرهنگی در سال 94 پرداخت و گفت: متاسفانه امسال شاهد وضعیت نه چندان خوبی در مورد بودجه فرهنگی هستیم و وضعیت نسبت به پارسال بهتر نیست.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: وضعیت بودجه فرهنگی در کشور ما نسبت به سایر کشورها مطلوب نیست به طوری که در بهترین شرایط بودجه فرهنگی به پنج درصد از کل بودجه کشور می‌رسد که امسال این میزان حدود سه درصد است.

وی خاطرنشان کرد: بودجه فرهنگی کشور بخش‌های مختلفی همچون وزارت فرهنگ و ارشاد، رسانه‌ها و صداوسیما را شامل می‌شود با این وضعیت بودجه سازمان‌ها تنها می‌توانند حقوق و مزایای کارکنان‌شان را بدهند و دیگر دست‌شان برای فعالیت‌های فرهنگی باز نیست. فکر می‌کنم با این وضعیت بودجه رشد فرهنگی با نقص مواجه می‌شود و ما دچار مشکلات اساسی هستیم.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بودجه فرهنگی نسبت به سال قبل تغییر خاصی نکرده و حتی در مواردی کمتر نیز شده است، گفت: در مواردی همچون بودجه مربوط به امور زنان ریاست‌جمهوری و برخی سازمان‌ها مثل خبرگزاری جمهوری اسلامی شاهد افزایش بودجه هستیم. در مقابل برخی دیگر از سازمان‌ها افزایش یک درصدی داشته و حتی بودجه‌شان تغییر نکرده است.

وی با بیان اینکه قالب بودجه فرهنگی امسال نسبت به سال گذشته ضعیف‌تر بوده است، گفت: در این شرایط کمیسیون فرهنگی تنها می‌تواند پیشنهاد دهد که اعتبارات از برخی ردیف‌ها برداشته و به سازمان‌های فرهنگی اختصاص داده شود که این رویکرد نیز امیدوارکننده نمی‌باشد چون تمامی سازمان‌ها به یکسری اعتبارات همچون مالیات بر سیگار و یا مالیات بر نوشابه‌های گازدار و موارد این‌چنینی چشم انداخته‌اند که نمی‌توان خیلی به آن اکتفا کرد.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به تورم 15 درصدی دولت تنها پنج درصد به بودجه فرهنگی اضافه کرده است این یعنی بودجه نسبت به سال گذشته 10 درصد کمتر شده است. شاید با شاخص نقطه به نقطه بودجه فرهنگی در ظاهر اضافه شده است اما در نگاه کلان بودجه کم نیز شده است.

وی در مورد بودجه خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها، گفت: در سال‌های گذشته کمک‌هایی در قالب جداول وجود داشت که ما از این کمک‌ها برای افزایش اعتبارات خبرگزاری‌ها در صورت لزوم بهره گرفته و به آنها کمک می‌کردیم اما امسال تقریبا این جداول از بین رفته است.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: سال‌های گذشته کمکی بالغ بر 200 میلیارد تومان در این جداول وجود داشت که این میزان مثلا امسال به هفت میلیارد تومان رسیده است. ما تا قبل از این از این کمک‌ها به خبرگزاری‌ها، رسانه‌ها و موسسات قرآنی می‌دادیم که امسال پولی برای کمک به این سازمان‌ها وجود ندارد. به عبارت دیگر می‌توان گفت که وضعیت بودجه فرهنگی اصلا خوب نیست.

انتهای پیام

کد N659236

وبگردی