آفتاب
دیدار هیات رسانه‌ای افغانستان با انتظامی

راه‌اندازی فدراسیون خبرگزاری‌های پارسی‌زبان

راه‌اندازی فدراسیون خبرگزاری‌های پارسی‌زبان

هیات رسانه‌ای افغانستان به سرپرستی سیمین حسن‌زاده - معاون امور نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ این کشور - با حضور در ساختمان معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی ضمن دیدار و گفتگو با حسین انتظامی، بر تقویت همکاری‌های فرهنگی و رسانه‌ای بین دو کشور تاکید کردند.

به گزارش بخش رسانه ایسنا، بهبود و تحکیم روابط فرهنگی و رسانه‌ای دو کشور، ایجاد اتحادیه و فدراسیون خبرگزاری‌های پارسی زبان، لزوم استفاده از تمهیدات رسانه‌ای برای استفاده مشترک از میراث فرهنگی دو کشور و آموزش خبرنگاران افغانستان در آموزشگاه‌های تخصصی ایران از مهم ترین موضوعاتی بود که در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این دیدار که با حضور محمد منصور کوشش، مدیر کل رسانه‌های خارجی و تنی چند از سیاستگذاران رسانه‌ای و مدیران شبکه‌های رادیویی تلویزیونی و مدیران مسئول خبرگزاری ها و روزنامه های پرمخاطب افغانستان صورت گرفت، حسین انتظامی، ضمن اظهار امیدواری نسبت به اینکه این جلسه بتواند مقدمه‌ای برای ارتباطات و همکاری‌های گسترده‌تر رسانه‌های دو کشور باشد، گفت: روابط مشترک ایران و افغانستان دارای پیشینه عمیقی است و با پیوندهای مشترک دینی، زبانی و تمدنی دو کشور آمیخته شده؛ بنابراین از گسترش این ارتباطات به هر میزان که باشد استقبال می‌کنیم.

وی با تاکید بر تعمیق همکاری‌های متقابل رسانه‌ای بدون نیاز به دخالت دولت‌ها، افزود: در دنیای امروز بازیگران اصلی نه دولت‌ها که خود ملت‌ها هستند؛ افرادی که در قالب سازمان‌های مردم نهاد و اتحادیه‌ها امور مربوط به خود را با سرعت فزاینده‌ای پیش می‌برند.

انتظامی در ادامه به بیان راهکارهایی مبنی بر تعمیق روابط فرهنگی و رسانه‌ای دو کشور پرداخت و تصریح کرد: تعمیق و گسترش روابط می‌تواند به صورت ارسال نشریه باشد؛ بدین ترتیب که روزنامه یا مجله از یک کشور به کشور دیگر ارسال شود و رسانه‌ای در کشور مبدا مسئولیت و نمایندگی آن را قبول کرده و متقابلا روزنامه یا مجله خود را برای طرف دیگر ارسال کند.

به گفته وی مبادله خبر، روش دیگری برای تعمیق و گسترش ارتباطات رسانه‌ای است که بر مبنای آن رسانه‌ای می‌تواند طرف همکاری رسانه کشور دیگر شود و مطالبی را به سفارش آن تهیه و ارسال کند. در این صورت رسانه‌ها به جای ارسال خبرنگار، از ظرفیت‌های رسانه‌ای کشور دیگر استفاده می‌کنند.

«نگارش مطالب از سوی کارشناسان در رسانه‌های کشور دیگر» یکی دیگر از راهکارهایی است که بنا به گفته معاون مطبوعاتی به دلیل اشتراکات تمدنی، دینی و زبانی می‌تواند بسیار راهگشا باشد و به فهم عمومی بیشتری منجر شود.

انتظامی با بیان اینکه دولت‌ها در این زمینه خیلی موثر نبوده و تنها می‌توانند تسهیل‌کننده امور باشند، بر حمایت حداکثری از دولت وحدت ملی افغانستان تاکید کرد و افزود: حضور نیروهای تندرو در افغانستان نظیر گروه طالبان می‌تواند بسیار خطرناک و آسیب‌رسان باشد؛ چراکه طالبان با ارائه تصویری غلط از اسلام به تخریب مادی و معنوی آن می‌پردازد.

انتظامی ضمن بررسی برخی معضلات پیش‌روی توسعه در افغانستان، با بیان اینکه علاوه بر حضور نیروهای بیگانه، روند افزایشی کاشت خشخاش در یکی دو ساله اخیر تهدید دیگری برای مردم افغانستان و منطقه محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: یکی از خاستگاه‌های اصلی تروریسم مساله مواد مخدر است؛ بدین معنی که تجارت مواد مخدر نیروی محرکه‌ای است که زمینه را برای حضور تروریست‌ها فراهم می‌کند لذا اگر رسانه‌ها به تنویر افکار عمومی پرداخته و تلاش کنند محصول دیگری جایگزین آن شود می‌توانند موجبات عدم تقویت پایگاه‌های اقتصادی نیروهای تروریستی را تقویت کنند.

بنابراین گزارش، سیمین حسن زاده، معاون امور نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان، انتقال تجربه و آشنایی با کارکردهای رسانه‌ها و سیاست‌های ایران درخصوص روابط فرهنگی و رسانه‌ای را از دلایل حضور این هیات رسانه‌ای در ایران عنوان و اضافه کرد: امیدوارم همکاری‌های فرهنگی و رسانه‌ای بین دو کشور باعث شود مسائل به شکل حقیقی خود در افکار عمومی بازتاب داده شوند.

وی در ادامه ضمن تاکید بر بهبود روابط و اطلاع‌رسانی متوازن و مبتنی بر واقعیت و اصول و معیارهای ژورنالیستی گفت: در دو دهه‌ای که مهاجران افغانی در ایران حضور داشته‌اند شاهد بوده‌ایم که گاهی مسائل به صورت حقیقی منتشر نمی‌شوند؛ بنابراین نیاز است که رسانه‌ها در متن جامعه حضور یافته و واقعیت‌ها را مشاهده کرده و به همان منعکس کنند.

به گفته معاون وزیر اطلاعات افغانستان، همواره رسانه‌ها در دو کشور به بیان مشکلات و ناهنجاری‌ها پرداخته‌اند که در ابعاد مختلف زندگی مهاجران وجود داشته و این باعث ایجاد یک ذهنیت ناسالم نسبت به این دو ملتی شده که پایبندی‌های ناگسستنی داشته و دارند.

حسن زاده با تاکید بر تداوم این قبیل جلسات افزود: متاسفانه از بیان دستاوردهایی که مهاجران افغانستان در سال‌های گذشته داشته‌اند کمتر سخنی به میان آمده است. هنرمندان، مخترعین و برگزیدگان مسابقات مختلف علمی و فرهنگی افغانستان برای هردو ملت کمتر شناخته شده؛ چرا که رسانه‌های دو کشور بیشتر تمرکزشان را بر روی انعکاس تلخی‌ها و ناملایمات زندگی مهاجران افغان گذاشته‌اند.

وی با بیان اینکه برنامه‌هایی از این دست باعث می‌شود حقیقت ملت ایران و افغانستان بازتاب بیشتری پیدا کند، تصریح کرد: همکاری عمیق رسانه‌ای ما سبب نزدیکی هرچه بیشتر دو ملت در کنار همدیگر می‌شود و این در شرایطی که کشور ما در یک وضعیت بحرانی در منطقه و جامعه جهانی هست، بسیار می‌تواند برای افغانستان راهگشا باشد.

انتهای پیام

کد N658581

وبگردی