آفتاب

تلاش داعش و النصره برای تصرف مناطق مرزی لبنان

تلاش داعش و النصره برای تصرف مناطق مرزی لبنان

به گفته مقامات لبنانی داعش و النصره در تدارک حمله‌ به لبنان و تصرف روستاهای مرزی این کشور هستند. در همین راستا و در درگیری‌های میان گروه النصره و نیروهای مشترک سوریه و حزب‌الله لبنان که از روز شنبه آغاز شد، ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به گفته مقامات امنیتی لبنان، گروه تروریستی داعش به همراه النصره می‌کوشند که در لبنان نفوذ کرده و حضور خود در این کشور را گسترش دهند. بنا به گزارش رویترز داعش در تلاش است تا روستاهای مرزی لبنان را تصرف کند.

ژنرال عباس ابراهیم، رئیس سازمان امنیت عمومی لبنان اعلام کرد که داعش خواهان درصدد منطقه قلمون و کوه‌های اطراف آن است تا با ایجاد پایگاه‌ در لبنان به نیروهای خود در سوریه یاری برساند.

ژنرال ابراهیم تاکید کرد که ارتش لبنان در حالت آماده‌باش کامل است و تمامی تدابیر لازم برای جلوگیری از نفوذ گروه داعش و النصره به خاک این کشور را به‌کار خواهد بست.

وی اعلام کرد که لبنان برای جلوگیری از ورود آوارگان سوری به این کشور از روز دوشنبه کنترل بیشتری بر گذرگاه‌های مرزی اعمال خواهد کرد. ابراهیم گفت تمامی شهروندان سوری از این پس برای ورود به لبنان باید ویزا بگیرند.

بنا به ارزیابی سازمان‌های حقوق بشری کشور لبنان با حدود ۵ میلیون جمعیت در حال حاضر میزبان بیش از یک میلیون آواره و پناهجوی سوری است.

بنا بر این گزارش در نبردهای شدیدی میان گروه النصره با نیروهای مشترک ارتش سوریه و لبنان که روز شنبه در منطقه مرزی قلمون میان سوریه و لبنان آغاز و تا یکشنبه ادامه داشت، دها تن کشته شدند. وضعیت در این منطقه با عقب تروریست‌ها اکنون آرام شده است.

به گزارش شبکه دویچه آلمان هر دو طرف این نبردها را تایید کرده‌اند و بنا بر آخرین خبرهای رسیده ۳ عضو حزب‌الله، ۵ سرباز سوری و ۱۵ تن از اعضای النصره در این نبردها کشته و شمار بیشتری نیز مجروح شده‌اند.

مقامات لبنانی نگرانند که جنگ داخلی سوریه به درون مرزهای این کشور نیز کشیده شود. تا کنون درگیری‌های مسلحانه پراکنده‌ای در نقاط مختلف لبنان از جمله در شهر طرابلس میان طرفداران و مخالفان دولت سوریه رخ داده و صدها تن را به کام مرگ کشیده است.

داعش و گروه‌های وابسته به القاعده نیز تا کنون چند حمله به نقاط مرزی لبنان داشته و شماری از سربازان لبنانی را نیز به گروگان گرفته‌اند. آخرین حمله این گروه‌ها به منطقه عرسال در لبنان بود که یکی از تلاش‌های گروه‌های تروریستی برای نفوذ به این کشور محسوب می‌شود.

به گفته ژنرال ابراهیم داعش در منطقه کوهستانی قلمون در سوریه نیروهای خود را تقویت کرده است. وی افزود که بیش از ۷۰۰ عضو تازه نفس این گروه به قلمون اعزام شده‌اند. بنا به ارزیابی مقامات امنیتی لبنان، هم اکنون در منطقه مرزی قلمون حدود ۱۰۰۰ داعشی خود را بر عملیات نظامی آماده می‌کنند.

گروه داعش پس از استقرا در سوریه و عراق نام خود را به "دولت اسلامی" تغییر داد و رهبر خود، ابوبکر بغدادی را خلیفه مسلمانان خواند. این گروه آشکارا اعلام کرده که فعالیت‌های خود را به سوریه و عراق محدود نخواهد کرد.

انتهای پیام

کد N658530

وبگردی