آفتاب
رویترز خبر داد:

سیاست گشایش روابط آمریکا با کوبا در «دست انداز» کنگره

سیاست گشایش روابط آمریکا با کوبا در «دست انداز» کنگره

تعطیلات سال نو کنگره آمریکا از چند روز دیگر به پایان می رسد و به احتمال زیاد اولین موضوعی که ساکنان کپیتال هیل به سراغ آن رفته و از آن ایراد می گیرند اقدام اوباما برای بهبود روابط با کوبا است.

به گزارش خبرگزاری مهر به قل از رویترز، دو هفته و نیم از اقدام اوباما در اعلام تغییر سیاست های آمریکا در قبال کوبا و تصمیم برای مبادله اسرا میان واشنگتن و هاوانا می گذرد اما به نظر می رسد که نمایندگان کنگره بعد از بازگشت از تعطیلات سال نو با این اقدام باراک اوباما مقابله کنند. 

اوباما در ماه گذشته میلادی با اعلام اینکه سیاستی که آمریکا در پنج دهه گذشته برای منزوی کردن کوبا به اجرا گذاشته بود نتیجه بخش نبوده از تغییر سیاست های واشنگتن در قبال هاوانا خبر داد، اما سیاستمداران جمهوریخواه آمریکا از منتقدان تصمیم اخیر دولت اوباما بودند. "مارکو روبیو" سناتور جمهوریخواه٬ از سیاست جدید آمریکا انتقاد کرد و گفت تصمیم اخیر هیچ یک از موضوعات مرتبط با سیستم سیاسی کوبا و نقض حقوق بشر در این کشور را هدف نگرفته است.

از همین رو به نظر می رسد جمهوریخواهان کنگره که اکنون شمار آنها در سنا نیز افزایش یافته و قصد دارند که دو سال آخر ریاست جمهوری اوباما را تبدیل به دورانی تلخ برای وی کنند، در مورد بهبود روابط با کوبا به مخالفت با برنامه های اوباما برخیزند. 

البته تغییر سیاست آمریکا در قبال کوبا پس از انجام مذاکرات محرمانه که یک سال طول کشیده بود میسر شد. 

در توافق شکل گرفته بین واشنگتن و هاوانا مواردی از جمله آزادی‌ تبادلات اقتصادی و تکنولوژیک گنجانده شده است. آمریکا قرار است در اینکه کوبا را به عنوان "حامی تروریسم" می‌شناسد، بازنگری کند. همچنین آمریکا قرار است در شرایط سفر شهروندان خود به کوبا که در حال حاضر تقریبا ممنوع است تغییراتی ایجاد کند.

بر اساس توافق حاصل شده٬ قرار است از محدودیت‌های مالی از جمله محدودیت‌ های فعالیت‌ های بانکی با کوبا کاسته شده و برای رفع تحریم‌های ۵۴ ساله علیه کوبا تلاش شود. همچنین قرار است از فعالیت‌های بخش خصوصی در کوبا حمایت شود.

بر اساس توافقات اولیه آمریکا مجاز است برای صادرات تجهیزات ارتباطی٬ نرم‌افزاری و زیرساخت‌ های اینترنت به کوبا اقدام کند. بر اساس توافق اعلام شده همچنین قرار است باراک اوباما در آوریل ۲۰۱۵ در نشست اجلاس سران قاره آمریکا که رائول کاسترو نیز در آن حضور دارد شرکت کند.

بر اساس گزارش‌ها٬ قرار است دو کشور سفارت‌ خانه های خود را در ماه‌ های آتی بازگشایی کنند.

کد N658504

وبگردی