آفتاب

ادامه درگیری‌ها در مناطق نفت‌خیز لیبی / بمباران بندر مصراته / سفر هیات مصری به لیبی

ادامه درگیری‌ها در مناطق نفت‌خیز لیبی / بمباران بندر مصراته / سفر هیات مصری به لیبی

ارتش لیبی در اطراف شهر نفت‌خیر بن جواد با گروه انصار الشریعه و نیروهای فجر لیبی درگیر شد. در این درگیری‌ها دو نفر کشته و دو تن دیگر زخمی شدند همچنین درگیری‌هایی در بندر نفتی سدره و شهر بنغازی رخ داد و در آن چند تن از نیروهای خلیفه حفتر کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری الجزیره، در بلندی‌های اطراف شهر بن جواد واقع در مرکز منطقه نفت‌خیز میان دو شهر سرت و راس لانوف درگیری‌های مسلحانه‌ای با هدف دستیابی به منابع نفت خام میان ارتش و گروه انصار الشریعه و نیروهای فجر لیبی رخ داد که طی آن دو تن کشته و دو تن دیگر زخمی شدند.

یک منبع نظامی اعلام کرد که نیروهای ارتش به شبه نظامیانی که در پایگاه‌هایی در بن جواد واقع در 40 کیلومتری غرب بندر السدره بزرگترین بندر نفتی این کشور جمع شده بود حمله کرد و درگیری‌هایی که میان این دو طرف با سلاح‌های سنگین شکل گرفت دو نیروی ارتش این کشور کشته و دو تن دیگر آسیب دیدند.

دو بندر نفتی السدره و راس لانوف از زمان آغاز درگیری‌ها در این مناطق طی چند هفته گذشته تعطیل شده‌اند و این مساله موجب توقف تولید روزانه 300 هزار بشکه نفت خام شده است.

به تازگی جنگنده‌های ارتش لیبی مراکز تجمع شبه نظامیان افراطی گروه‌های تروریستی انصار الشریعه و فجر لیبی را در بندر مصراته واقع در غرب این کشور بمباران کردند.

گروه تروریستی داعش در لیبی حمله به یک ایست بازرسی ارتش این کشور در منطقه سبها در جنوب این کشور را به عهده گرفت. در این یورش 14 سرباز کشته شدند.

همچنین طی درگیری‌های مسلحانه اطراف بندر نفتی السدره در شرق طرابلس میان نیروهای عملیات الشروق و گارد حراستی تاسیسات نفتی پنج تن کشته و نزدیک به 50 تن دیگر زخمی شدند.

درگیری‌های بنغازی هم منجر به کشته شدن شش تن دیگر از نیروهای خلیفه حفتر شد.

طبق گزارش شبکه الجزیره، افراد کشته شده از نیروهای عملیات الشروق وابسته به کنگره ملی طرابلس بودند که وظیفه در هم شکستن محاصره بندر نفتی السدره را برعهده داشتند. این منطقه از ژوئیه 2013 به محاصره نیروهای خلیفه حفتر درآمده است.

منابع خبری از کشته و زخمی شدن تعدادی از نیروهای خلیفه حفتر در این درگیری‌ها خبر دادند. همچنین این منابع اعلام کردند، جنگنده‌های حفتر دائما در منطقه السدره به پرواز در می‌آیند و مناطق مسکونی منطقه بن جواد را بمباران می‌کنند. تاکنون این حملات هوایی تلفات جانی نداشته است.

در درگیری‌های میان نیروهای حفتر با نیروهای شورای انقلابیون بنغازی که در منطقه الصابری واقع در شمال این شهر تحصن کرده بودند شش سرباز خلیفه حفتر کشته شدند.

طبق گزارش‌ها نیروهای حفتر با تانک و سلاح سنگین منطقه را به زیر آتش سنگین خود بردند.

از حدود یک ماه پیش نیروهای حفتر تلاش می‌کنند تحصن انقلابیون بنغازی در محله الصابری را شکستند اما موفق نشده‌اند.

روز گذشته نیروهای حفتر بمباران هوایی بندر مصراته در غرب این کشور را به این بهانه که از این بندر در برنامه‌های تروریستی استفاده می‌شود، برعهده گرفتند.

یکی از مسئولان مدیریت امنیت شهر مصراته تایید کرد صبح روز گذشته دو منطقه این شهر توسط جنگنده‌هایی که هویتشان مشخص نبود مورد هدف واقع شدند.

از سوی دیگر محمد الدایری، وزیر خارجه لیبی قصد دارد در سفری سه روز به قطر با مسئولان این کشور به بررسی شرایط لیبی و راه‌های پایان این بحران بپردازد.

همچنین عبدالاسلام البدری، معاون نخست وزیر لیبی در امور خدمات در راس هیاتی به قاهره وارد شد.

البدری در چارچوب سفرهای خود در منطقه برای بررسی تحولات لیبی بررسی راه‌های حمایت از گزینه گفت‌وگو میان طرف‌های مختلف این کشور و بهره‌گیری از کارشناسان مصری برای ارائه خدمات ضروری به مردم این کشور وارد قاهره شد.

مفتاح قویدر، معاون پارلمان لیبی اعلام کرد که این پارلمان با بازگشت دوباره 129 افسر سابق این کشور و در راس آن‌ها خلیفه حفتر، سرلشکر بازنشسته لیبی به بخش نظامی موافقت کرد.

منابع آگاه این تصمیم را در راستای استراتژی‌ این کشور مبنی بر ازسرگیری وظایف امنیتی خود برای حمایت از مرزها از طریق تشکیل مجدد نهادهای امنیتی و ارتش این کشور دانستند.

در واکنش به درگیری‌های لیبی، بدر عبدالعاطی سخنگوی وزارت خارجه مصر از مردم این کشور خواست تحت هیچ عنوان به لیبی سفر نکنند.

عبدالعاطی با اشاره به اینکه وضعیت بحرانی به ویژه در شهر سرت که گروه‌های تروریستی و راهزن وجود دارند فوق العاده خطرناک است، گفت: تماس‌های ما با دو قبیله این کشور برای حفظ جان شهروندان مصری ربوده شده ادامه دارد.

وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای از همه مصری‌های ساکن لیبی خواست از مناطق درگیری دور شوند و از مردم این کشور خواست در شرایط فعلی از سفر به لیبی خودداری کنند.

انتهای پیام

کد N657666

وبگردی