آفتاب
نماینده تبریز:

استانی شدن انتخابات تلاش برای گذر از بخشی‌نگری است

استانی شدن انتخابات تلاش برای گذر از بخشی‌نگری است

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: موافق طرح استانی شدن انتخابات هستم چرا که بسیاری از مشکلات امروز ما در مجلس ناشی از بخشی نگری و نگاه منطقه‌ای است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه آذربایجان شرقی، محمد اسماعیل سعیدی در نشست خبری در دفتر خبرگزاری ایسنا منطقه آذربایجان شرقی درجمع خبرنگاران اظهار کرد: تفکر حاکم بر نمایندگان مجلس باید با جهت گیری ملی باشد بعد از انتخابات باید ملی بیندیشند و در عین حال غفلت از حوزه انتخابیه نیز مورد قبول هیچ کس نخواهد بود.

وی تلاش نمایندگان برای تعریف ردیف‌های بودجه‌های خاص را از معایب حوزه‌بندی انتخابات به شکل منطقه‌ای و شهری دانست و گفت: احساس می‌کنم بخشی از مشکلاتی را که در خصوص بودجه و نحوه اجرایی کردن آن روبرو هستیم عدم نگاه ملی و عدم توجه به جهت گیری‌های کلان کشوری است. استانی شدن انتخابات حرکت به سمت نخبه‌گرایی را نیز تسهیل خواهد کرد و باعث خواهد شد تا با کاهش اختلافات محلی افراد نخبه و تاثیرگذار وارد مجلس شوند.

سعیدی تعیین وضعیت اقلیت‌های مذهبی در انتخابات را از ضروریات استانی شدن انتخابات عنوان کرد و افزود: برخی از مشکلات قانون بر اثر تبصره‌هایی است که مدام بر قوانین اضافه می‌شود و در خصوص استانی شدن انتخابات نیز ضروری است وضعیت نحوه حضور نمایندگان اقلیت‌های مذهبی به روشنی در قانون تبیین شود.

وی ادامه داد: افزایش هزینه‌های انتخاباتی نیز از معایب دیگر این طرح است که باید راه و کار‌های منسجم و برنامه ریزی شده‌ای برای کاهش این هزینه‌ها ارائه شود چرا که هزینه کردهای سنگین انتخاباتی در شان نظام جمهوری اسلامی ایران نیست و نباید افکار تحت تاثیر مسائل تبلیغاتی قرار گیرد.

سعیدی افزود: به نظر می‌رسد تعداد موافقان طرح استانی شدن انتخابات مجلس بیشتر از 160 نفر باشد.

احزاب نتوانسته اند در لایحه‌های اجتماعی نفوذ کنند

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: جای خالی احزاب قوی در کشور ما خالی است و احزاب در کشور ما نتوانسته‌اند در لایه‌های اجتماعی نفوذ پیدا کنند، حزب‌های به نام کشور عمدتاً در تهران فعالیت دارند و اتخابات به شکل ارائه لیست انتخابی تنها در تهران جوابگو خواهد بود.

وی با اشاره به ضرورت توزیع متوازن نمایندگان استان در کمیسیون‌های مختلف مجلس گفت: متاسفانه نمایندگان مجلس بیشتر تمایل به حضور در کمیسیون‌ها اقتصادی و مالی را دارند و از کمیسیون هایی همچون فرهنگی اقبال آنچنانی صورت نمی گیرد.

فراکسیون فرش و حمایت از صنایع دستی به زودی معرفی می‌شود

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از تشکیل فراکسیون فرش و حمایت از صنایع دستی در مجلس خبر داد و گفت: با توجه به جای خالی فراکسیون صنایع دستی در مجلس در آینده نزدیک فراکسیون فرش و حمایت از صنایع دستی معرفی می‌شود.

سعیدی گفت: توجه به گردشگری نیز از جمله موارد فرهنگی کشور است که توجه آنچنانی نشده است و علیرغم داشته‌های تاریخی متعدد در کشور سرمایه گذاری قابل توجهی در این حوزه صورت نگرفته است.

وی وابستگی حوزه‌های گردشگری به بودجه‌های دولتی را از مشکلات اساسی این حوزه دانست و گفت: دولت در مسیر توسعه گردشگری باید به وظیفه حاکمیتی خود عمل کرده و با ایجاد زیرساخت‌ها مورد نیاز و ارائه تسهیلات مورد نظر مسیر فعالیت را برای بخش خصوصی هموار سازد.

وی ادامه داد: هنوز در کشور ما فرهنگ گردشگری آنچنان که باید و شاید شکل نگرفته است و ضروری است تا نگاه مردم به موضوع گردشگری تغییر یابد .

سعیدی با تاکید بر ضرورت توجه به فرهنگ در بودجه دولتی گفت: اعتبارات فرهنگی به غیر از هزینه‌های جاری است و این اعتبارات باید تنها در بخش فرهنگی هزینه شود و هزینه کرد اعتبارات فرهنگی در هزینه‌های جاری و حقوق و مزایا، فاجعه است.

نظام مهندسی فرهنگی کشور تبیین نشده است

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: متصدیان فرهنگی کشور باید با دقت خاص عمل کنند و ضروری است وظایف و اختیارات به روشنی احصاء شود. یکی از مشکلات اساسی این حوزه این است که هنوز نتوانسته‌ایم نظام مهندسی فرهنگی کشور را تبیین کنیم. هنوز ما نمی‌دانیم چند نفر برای فعالیت فرهنگی نیاز داریم و چه وظایفی را باید بر عهده آنها قرار دهیم.

سعیدی ادامه داد: طبق گزارش اخیر دولت در خصوص هزینه کردهای در بخش حقوق گفت، در شش ماهه اول سال جاری 83 درصد اعتبارات دولت صرف هزینه‌های جاری شده است و این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

وی گفت: متاسفانه همیشه راحت‌ترین راه حل‌ها برای مشکلات کشور انتخاب می‌شود و همیشه صورت مسئله را برای حل مشکل پاک کرده‌ایم.

نهادهای فرهنگی از تحولات جامعه به دور هستند

وی با اشاره به معضل طلاق در کشور افزود: ورود فرهنگ بیگانه در کشور یکی از دلایل افزایش طلاق است . رواج شبکه‌های مجازی بر روی گوشی‌ها یکی مشکلاتی است که گریبان خانواده‌های ایرانی را گرفته است و بر افزایش طلاق تاثر گذار بوده است.

وی گفت: متاسفانه سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی جامعه ما از تحولات جامعه به دور هستند و ده‌ها قدم عقب‌تر از جامعه حرکت می‌کنند .

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهتمام این کمیسیون در تسریع روند ازدواج در کشور گفت: تصویب برداشت 500 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به عنوان قرض و قرار دادن آن در اختیار صندوق مهر امام رضا از جمله اقدامات شاخص این کمیسیون در مسیر تسهیل روند ازدواج بوده است.

وی از تشکیل کار گروه احصاء موانع ازدواج در کمیسیون اجتماعی خبر داد و گفت: در این کارگروه تلاش می‌شود تا با شناخت صحیح مشکلات و موانع ازدواج راه حل‌های صحیح و عملیاتی برای آن در نظر بگیریم.

سعیدی اشتغال را از جمله مشکلات اساسی کشور عنوان کرد و گفت: یکی از عواملی که باعث افزایش نرخ طلاق و کاهش نرخ ازدواج در کشور است موضوع اشتغال می‌باشد .

کمیته احیای دریاچه ارومیه اورژانسی بودن وضعیت این دریاچه را نپذیرفته است

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی وضعیت دریاچه ارومیه را اورژانسی دانست و گفت: در وضعیت فعلی دریاچه ارومیه، تثبیت وضعیت باید اولویت کمیته احیای دریاچه باشد.

سعیدی با انتقاد از عدم حضور نمایندگان استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی در کمیته احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: کمیته مورد نظر هنوز شرایط بحرانی دریاچه را قبول نکرده است و در جلسه ای که با این کمیته داشتیم به برخی اشکالات فعالیت‌های این کمیته که تنها در مطالعه متمرکز شده است اشاره کرده ایم.

وی وجود 40 هزار چاه عمیق در حوزه دریاچه ارومیه را یکی از مهمترین مولفه‌های تاثیر گذار در خشک شدن دریاچه ارومیه عنوان کردو افزود: متاسفانه با وجود تاکیدات کارشناسان ژاپنی مبنی بر تاثیر گذاری چاه‌ها بر خشک شدن این دریاچه کمیته احیا این موضوع را قبول ندارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر اساتید دانشگاهی ما توانسته اند روشی را بر جلوگیری از تبخیر یک میلیون و 500 میلیون متر مکعبی بیابند تا این تبخیر 40 درصد کاهش یابد اما این موضوع نیز متاسفانه از سوی کمیته احیا مورد توجه نبوده است.

وی گفت: بهترین راهکار ایجاد کمیته احیا در داخل استان بود برای مثال جهاد دانشگاهی واحد آذربایجان شرقی می‌توانست برای این موضوع انتخاب شود چرا که منابع و محیط نزدیک‌تر بود و فعالیت‌ها با سرعت بیشتری می‌توانست انجام شود.

خصوصی سازی به حراج بیت المال تبدیل نشود

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با انتقاد از برخی خصوصی‌سازی‌های صورت گرفته گفت: نباید با عنوان واگذاری به بخش خصوصی اموال بیت المال را حراج کنیم.

سعیدی اظهار کرد: اینکه دولت با نام خصوصی سازی، بدهکاری‌ها خود را بخواهد تسویه کند مغایر با سیاست‌های اصل 44 است و این موضوع باعث می‌شود افراد کار نابلد وارد فعالیت‌های اقتصادی شوند که علاقه و اعتقادی به فعالیت در این حوزه ندارند و این موضوع در گذشته باعث شد تا اقتصاد کشور لطمه بخورد .

وی گفت: واگذاری شرکت ماشین آلات تراکتور سازی و ماشین سازی از جمله نمونه‌های ناموفق بود که خوشبختانه توانستیم با پیگیری‌های متعدد شرکت ماشین سازی به دولت برگردد و در مورد شرکت ماشین آلات تراکتور سازی هنوز مدیر این کارخانه که این کارخانه را خریداری کرده است حتی یکبار هم به استان نیامده است و در خارج از کشور به سر می‌برد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر واسکو در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: انتظار می‌رود سازمان خصوصی سازی این شرکت‌ها را بعد از خصوصی سازی به حال خود رها نکند و این مجموعه وظیفه نظارت براین شرکت‌ها را در هر برهه از وضعیت آنها باید متقبل شود.

سعیدی با اشاره به وضعیت مس سونگون خاطر نشان کرد: مس آذربایجان باید هویت خود را بیابد تا شاهد ارتقا فعالیت‌های مس سونگون باشیم. این موضوع ملی است و نیازمند سرمایه گذاری عظیم است.

وی گفت: نباید شرکت مس آذربایجان به عنوان شرکت تشریفاتی مورد توجه باشد بلکه انتظار می‌رود این شرکت با حمایت‌های قاطع شرکت ملی مس ایران، توان اجرای پروژه‌های تاثیر گذار را در استان داشته باشد.

وی ادامه داد: گردش مالی شرکت مس آذربایجان، حمایت‌های مالی از طرف شرکت ملی مس ایران، انتخاب هیئت مدیره‌ای توانمند با توان اداره مستقل این شرکت از خواسته‌های نمایندگان استان از شرکت ملی مس ایران است.

دولت به جای کوچک شدن، توسعه یافته است

سعیدی با تاکید بر ضرورت چابک سازی و کوچک کردن دولت خاطر نشان کرد: متاسفانه در طول سال‌های اخیر نه تنها دولت کوچک نشده است بلکه در برخی از بخش‌ها توسعه نیز یافته است.چابک سازی دولت یعنی دولت با انجام مطالعات تخصصی تصدی‌گری‌ها را واگذار کند و دراین بین بدون شک وظایف حاکمیتی باید بر عهده دولت باشد و این موضوع بر هیچ کس پوشیده نیست.

وی با اشاره به استخدام‌های دولتی گفت: استخدام‌های دولتی در بخش هایی است که پست خالی در ادرات وجود داشته باشد و امروز ما شاهد هستیم که کارمندان به علت مشکلات سازمان‌های بیمه گر تا 35 سال خدمت می‌کنند و حتی در برخی موارد همچون پرستار‌ها بیشتر از ساعات موظفی خود مجبور به حضور در بیمارستان هستند که این موضوع نارضایتی این اقشار را فراهم کرده است.

وی با اشاره به برخی از مشکلات بازنشستگان که تحت نظر بیمه آینده ساز بودند گفت: هنوز ابهام‌هایی در خصوص خدمات ارائه شده از سوی این بیمه‌ گر و بیمه شدگان وجود دارد و مقرر شده است تا جلسه مشترکی با نمایندگان بیمه شدگان و بیمه گر در کمیسیون اجتماعی تشکیل و این موضوع مورد بررسی تخصصی قرار گیرد تا نتایج این جلسه به عنوان ملاک عمل قرار گیرد.

چاپ نماد‌های آذربایجان بر روی اسکناس‌ها در دستور کار بانک مرکزی

سعیدی با اشاره به ارسال نامه ای به وزیر امور اقتصادی و دارایی و نیز رئیس بانک مرکزی در خصوص چاپ تصاویر اماکن و نماد‌های آذربایجان بر روی اسکناس‌ها گفت: در این نامه خواستار چاپ تصاویر اماکن و نماد‌های آذربایجان بر روی اسکناس‌ها در اولین فرصت شده ایم و خوشبختانه در صحبت هایی که با رییس بانک مرکزی داشته ایم این موضوع در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به محتوای این نامه در خصوص نقش آذربایجان و تبریز در وحدت ملی و جریانات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی کشور در طول تاریخ اظهارکرد: مردم آذربایجان در عرصه‌های مختلف با نقش آفرینی مثبت خود همواره تاثیر بسزایی در روند اوج گیری انقلاب اسلامی و بعد از پیروزی آن ایفا کرده اند.

سعیدی افزود: نماد هایی همچون ربع رشیدی می‌تواند یکی از این نماد‌ها باشد چرا که این مکان تاریخی در زمان خود جزء شاخص ترین مکان‌های علمی دنیا بوده است و بیش از 700 رشته در این دانشگاه آموزش داده می‌شد.

دانشگاه‌های مادر متضرر از توزیع یکنواخت بودجه

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعتراض دانشگاه‌های مادر و تخصصی به توزیع یکنواخت بودجه دانشگاه‌ها گفت: توزیع بودجه دانشگاه‌ها باید با تاکید بر قدمت، سابقه، کیفیت و محتوای آن دانشگاه‌ها باشد و امیدواریم در آینده نزدیک راهکار منطقی برای توزیع مناسب این بودجه اعمال شود.

صاحب نظران برای بررسی انتخابات پارلمانی پای کار بیایند

وی با اشاره به همکاری مناسب دولت و مجلس در بحث بررسی بودجه گفت: تنظیم بودجه بر عهده دولت است در این بین مجلس تنها می‌تواند پنج درصد در این امر تاثیر گذار باشد.

وی ادامه داد: در برهه‌های مختلف کشور شاهد کشمکش هایی مابین مجلس و دولت بودیم و حتی در مواردی که دولت و مجلس از طیف‌های سیاسی نزدیک به هم نیز بودند این کشمکش‌ها وجود داشت. ما متاسفانه از آستانه تحمل پایینی برخوردار هستیم و بلافاصه به هر رویداری واکنش نشان می‌دهیم و عدم رسیدن به بلوغ سیاسی در تحمل سلیقه‌های مختلف بر تنش‌ها دامن می‌زند.

وی گفت: طی سال‌های گذشته رهبر معظم انقلاب موضوع انتخابات پارلمانی را مطرح کردند که در حال حاضر ضروری است صاحب نظران و کارشناسان خبره به این موضوع ورود پیدا کنند تا به شکل بومی شده این موضوع در کشور مورد بررسی قرار گیرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در خصوص ارتباط نمایندگان استان و استاندار و طرح برخی از مشکلات توسط نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی گفت: معتقد هستم مشکلات داخلی باید با گفت و گو و در جلسات داخلی رفع شود و کسی از کشمکش و صحبت‌های بیرون از مجموعه سودی نخواهد برد.

نماینده مردم تبریز در خاتمه افزود: بحث عملکرد استاندار باید در فضای بدون تنش‌های سیاسی مورد بررسی قرار گیرد و بدون شک دولت مصمم به اجرای برنامه‌های خود خواهد بود و نمایندگان مجلس نیز برنامه‌های خاص خود را دنبال می‌کنند.

انتهای پیام

کد N657523

وبگردی