آفتاب
روحانی در همایش اقتصاد ایران:

اقتصاد ما بیشتر سیاسی است تا سیاستی/ رانت و انحصار بیماری اقتصاد ملی

اقتصاد ما بیشتر سیاسی است تا سیاستی/ رانت و انحصار بیماری اقتصاد ملی

رئیس جمهور گفت: اقتصاد باید از انحصار و رانت نجات پیدا کند، باید در صحنه رقابت حضور پیدا کند. شفافیت همه دستگاه‌های دولتی، شرط بسیار مهمی است.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز یکشنبه در نخستین همایش اقتصاد ایران که در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در حال برگزاری است، گفت: کشور ما چه بخواهیم چه نخواهیم دارای اقتصادی تلفیقی است با سیاست خارجی، سیاست داخلی و ... درواقع اقتصاد ما بیشتر سیاسی است تا اقتصاد محض.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: ما اعلام می‌کنیم که باید از همه مالیات بگیریم، کاملا هم درست است؛ نمی‌شود یک نهاد کار اقتصادی کند و مالیات ندهد. اما تا می‌گویی فلان نهاد هم باید مالیات بدهد، ببینید چه بساطی به پا می‌شود.

رئیس دولت یازدهم ادامه داد: البته این دولت چیزی که بفهمد و بداند که مصالح مردم است، بدون واهمه از هیچ کس و هیچ نهاد مساله را اعلام خواهد کرد و اگر لازم باشد لایحه به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌کند اما بدانید برخی از امور، سیاست داخلی‌اش بسیار قوی است.

روحانی تاکید کرد: اقتصاد در کشور با انحصار پیشرفت نمی‌کند. این اصلا مفهوم ندارد.

وی توضیح داد: اگر من فقط تولیدکننده هستم و شما مجبورید از من بخرید، برای چه من باید ارزان بفروشم یا کیفیتم را بالا ببرم. باید بسیار مسلمان باشم که قیمت خود را پایین بیاورم یا کیفیت را بالا؛ حتی مسلمان‌تر از سلمان و ابوذر.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: اقتصاد باید از انحصار نجات پیدا کند، اقتصاد باید در صحنه رقابت حضور پیدا کند و از بیماری رانت نجات خلاص شود. شفافیت همه دستگاه‌های دولتی، شرط بسیار مهمی است.

روحانی ادامه داد: همه دستگاه‌ها باید فعالیت اقتصادی‌شان را به صورت شفاف بیان کنند. همه مردم باید از آمار، ارقام و طرح‌های اقتصادی در یک لحظه باخبر شوند؛ در اینجا پسرخاله و پسرعمه نداریم.

 وی افزود: اگر شفافیت در کار بود، اگر رانت نبود و اگر انشاءالله با فساد هم توانستیم مقابله کنیم، با فسادی که همه جا ریشه دوانده، آن وقت اقتصاد نجات پیدا می‌کند.

روحانی تاکید کرد: اما اقتصاد ما به گونه‌ای است که برای آن باید ملاحظات بسیاری را مد نظر قرار داد. بسته ما فقط نمی‌تواند سیاستی باشد، بلکه کنار آن باید بسته سیاسی هم باشد تا کار پیش برود.

ادامه دارد...

کد N657378

وبگردی