آفتاب

همایش وحدت اسلامی در بمبئی برگزار شد

همایش وحدت اسلامی در بمبئی برگزار شد

به همت خانه فرهنگ ایران، همایش وحدت اسلامی، در بمبئی برگزار شد و علما و اندیشمندان شرکت کننده، بر تقویت وحدت و همگرایی مسلمین حول سیره پیامبر اعظم (ص) در حل مسائل جهان اسلام، تأکید کردند.

به همت خانه فرهنگ ایران، همایش وحدت اسلامی، در بمبئی برگزار شد و علما و اندیشمندان شرکت کننده، بر تقویت وحدت و همگرایی مسلمین حول سیره پیامبر اعظم (ص) در حل مسائل جهان اسلام، تأکید کردند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، همایش یک‌روزه وحدت اسلامی، همزمان با فرارسیدن ایام میلادالنبی (ص) با شرکت علما و اندیشمندان مسلمان هند در بمبئی برگزار شد و سخنرانان این همایش، بر گسترش وحدت و همگرایی افزون‌تر مسلمانان در حل مسایل جهان اسلام با پیروی از سنت و سیره حضرت رسول(ص) تأکید کردند.

در این همایش که به همت خانه فرهنگ ایران در بمبئی، در محل باشگاه خبرنگاران شهر بمبئی برگزار شد، سهیل لوکاندوالا، به عنوان نخستین سخنران، اتحاد مسلمین را تنها راه بازیابی جایگاه عزت و شکوه مسلمانان جهان دانست و گفت: دشمنان اسلام می‌دانند چنانچه این اتحاد صورت بگیرد، آینده و سرنوشت دنیا تغییر پیدا کرده و پلیدی‌ها رفع و خیر دنیا و آخرت نصیب همه بشریت خواهد شد.

وی غفلت از توصیه‌های پیامبر اکرم (ص) در عمل به قرآن را دلیل اصلی کاهش عزت مسلمین و مسایل جهان اسلام در برخی جوامع برشمرد.

مولانا دریابادی، به عنوان سخنران بعدی، ابتکار ارزنده حضرت امام خمینی (ره) برای نامگذاری هفته وحدت را بهترین پیشنهاد برای اتحاد و همدلی مسلمین دانست و این انتخاب را در جهان اسلام، همواره ثمربخش و با اهمیت عنوان کرد.

وی شخصیت حضرت نبی اکرم (ص) را به فرموده قرآن رحمت برای عالمیان و همه بشریت برشمرد و گفت: شخصیت حضرت محمد (ص) به عنوان اسوه حسنه و الگویی برای تمام دوران‌ها، از معجرات خداوند تعالی است که بر راه هدایت مسلمین دلالت دارد.

در ادامه نیز مولانا ظهیر عباس، به شرایط دوران جاهلیت پیش از بعثت پیامبر گرامی اسلام (ص) اشاره کرده و وجود آن حضرت را عامل حاکمیت سنت‌های سازنده و ارزنده دانست.

وی با اشاره به تأکید اسلام بر رعایت احترام و حقوق همسایه، اقدامات گروه‌های تروریستی در کشورهای اسلامی را محکوم کرد و افزود: دین مبین اسلام با این احکام، امنیت، آرامش، صلح، ثبات و پیشرفت را در جوامع تضمین می‌کند نه ناامنی، ترور، خشونت و تجاوز را.

وی همچنین ایام ماه ربیع و میلاد پیامبر اعظم (ص) را تجدید عهد با سیره و سنت حضرت رسول اکرم (ص) و عامل وحدت مسلمین دانست.

مولانا عبدالجبار قادری نیز به روش پیامبر عظیم‌الشأن(ص) و سیره اخلاقی ایشان اشاره کرد و نحوه تبلیغ و تأثیرگذاری ایشان بر مسلمان و غیرمسلمان را از عوامل توفیقات تاریخ صدر اسلام برشمرد.

وی همچنین پیامبر گرامی اسلام (ص) را از تدوین‌کنندگان نخستین قوانین مدنی در جامعه اسلامی دانست که دستور داد مسلمانان، مسیحیان و یهودان مدینه در مقابله با تهاجم دشمن، متحد شوند.

همچنین مهدی حسنخانی، مسئول خانه فرهنگ بمبئی نیز در سخنانی کوتاه، تأکید کرد: ناآشنایی با اسلام ناب محمدی (ص)، عامل اصلی اقدامات تجاوزکارانه و غیرانسانی به نام اسلام نزد گروه‌های تروریستی همچون داعش است.

وی با بیان اینکه پیروی از سنت و سیره حضرت ختمی مرتبت (ص) سعادت دنیا و آخرت را برای جامعه بشری به همراه خواهد آورد، سخنان خود را پایان برد.

انتهای پیام

کد N657173

وبگردی