آفتاب
معتز آقایی:

سطح حافظان مسابقات بین‌المللی دانشجویان از مسابقات اوقاف بالاتر است

سطح حافظان مسابقات بین‌المللی دانشجویان از مسابقات اوقاف بالاتر است

داور پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان اظهار کرد: به جرات می‌توانم بگویم حافظان در این مسابقات نسبت به مسابقات بین‌المللی قرآن سازمان اوقاف بسیار قوی‌تر هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، معتز آقایی، حافظ کل قرآن کریم در گفت‌وگویی درباره سطح شرکت‌کنندگان در این دوره از مسابقات گفت: سطح پنجمین دوره مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان را در رشته حفظ بسیار بالا دیدم.

وی افزود: با توجه به اینکه چندین دوره در مسابقات بین‌المللی قرآن سازمان اوقاف نیز حضور داشتم سطح مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان را عالی دیدم؛ در رشته حفظ چندین نفر بدون غلط خواندند و لحن‌های زیبایی هم داشتند. رقابت‌ها در رشته حفظ خیلی سنگین‌تر و نزدیک‌تر بود اما در رشته قرائت نیز قاریان، خوب بودند. در مجموع سطح رقابت‌های حفظ نسبت به رشته قرائت بالاتر بود.

آقایی در ادامه گفت: 16 حافظ قرآن که به مرحله رقابت‌های این دوره از مسابقات راه یافته و در سالن برگزاری مسابقات تلاوت داشتند غربال شده بودند و براساس آزمون مقدماتی که برای آنها برگزار کردیم انتخاب شده بودند. تمامی این 16 حافظ قرآن در آزمون اولیه بالای 90 امتیاز گرفته بودند و اگر می‌خواستیم کسانی که بالای 80 درصد امتیاز آورده بودند را به رقابت‌ها راه دهیم شاید همه شرکت‌کنندگان به این مرحله می‌آمدند.

وی با اشاره به آزمون مجازی به منظور تعیین سطح حافظان و قاریان قرآن که پیش از ورود شرکت‌کنندگان به ایران و ماه‌ها قبل گرفته شده بود، گفت: این آزمون خیلی موثر بود و موجب شد تا بهترین‌ها در این مسابقات حضور پیدا کنند؛ ای کاش این اتفاق در سایر مسابقات بین‌المللی قرآن نیز رخ دهد.

حافظ کل قرآن کریم در ادامه عنوان کرد: مسابقات بین‌المللی قرآن سازمان اوقاف تاکنون سی و یک دوره برگزار شده و سال به سال هم بهتر شده است اما در سطح حفظ اگر مقایسه‌ای بین مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان با مسابقات قرآن اوقاف داشته باشد به جرات می‌توانم بگویم حافظان در این مسابقات نسبت به مسابقات بین‌المللی قرآن سازمان اوقاف بسیار قوی‌تر هستند؛ این در حالی است که مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان پنجمین دوره خود را پشت سر می‌گذارد.

وی یادآور شد: سطح بالای شرکت‌کنندگان و رقابت‌ها در پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان نشان‎دهنده آن است که یک استراتژی خوب و طرح و برنامه خوبی برای این مسابقات وجود داشته و تصمیمات خوبی برای آن گرفته شده است.

آقایی اظهار کرد: در چهارمین دوره مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان که در تبریز برگزار شد نیز حضور داشتم اما به نظر بنده سطح پنجمین دوره این مسابقات قابل قیاس با دوره‌های گذشته نیست و سطح متسابقان نیز امسال عالی بود.

وی ادامه داد: در مسابقات امسال چندین حافظ داشتیم که بدون غلط تلاوت کردند اما در چهارمین دوره این مسابقات فقط دو حافظ بودند که بدون غلط تلاوت کردند؛ حافظان شرکت‌کننده در این مسابقات نه فقط در حفظ بلکه در قرائت و ترتیل نیز بسیار قوی‌تر بودند و ترتیل‌های بسیار خوبی داشتند.

داور پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان افزود: نماینده ایران در رشته حفظ نیز بسیار قوی بود و خیلی راحت، بااطمینان و بدون استرس تلاوت کرد. حافظ ایرانی که نسبت به حافظان دیگر کشورمان گمنام‌تر است اما نشان داد که در تمامی استان‌ها روی بحث حفظ قرآن کار می‌شود و به مطالبه مقام معظم رهبری در زمینه حفظ قرآن لبیک گفته شده است.

وی ادامه داد: نکته خوبی که در پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان شاهد آن هستیم استفاده از اساتید راهنما است که قاریان و حافظان بعد از تلاوت نکات آموزشی را از زبان اساتید راهنما می‌شوند. خیلی از متسابقین به ویژه در کشورهای آفریقایی از آموزش به دور هستند و بحث آموزش برای آنها بسیار موثر است.

انتهای پیام

کد N657136

وبگردی