آفتاب
همایش مطالعات میان رشته‌ای قرآن با تاکید بر روش‌شناسی

منتظری: ما باید برای فهم مفاهیم قرآن از مطالعات میان‌رشته‌ای بهره ببریم

منتظری: ما باید برای فهم مفاهیم قرآن از مطالعات میان‌رشته‌ای بهره ببریم

رییس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی گفت: ما نمی‌خواهیم در قرآن به زبان پوزیتیویسم سخن بگوییم ما می‌خواهیم با همان زبانی که علمی است و همگان آن را به رسمیت می‌شناسند فرهنگ قرآن را ترویج بدهیم و برای ترویج آن باید با روش تحقیق کمی و کیفی آشنا شویم.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دکتر علی منتظری امروز (سیزدهم دی‌ماه) در همایش «مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم با رویکرد روش‌شناسی» که همزمان با برگزاری بیست و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی دانشجویان مسلمان در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد اظهار کرد: در این همایش حدود 250 مقاله به دست ما رسید که 110 مقاله آن پیرامون مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم و 74 اثر هم در موضوع وحدت بود و موضوع اصلی همایش ما همان روش‌شناسی میان‌رشته‌ای قرآن کریم بود.

وی ادامه داد: این آثار در ابتدا به لحاظ محتوا ، شکل و روش تحقیق مورد نقد و بررسی قرار گرفت و این آثار 5 دوره مورد ارزیابی قرار گرفتند که در نهایت 10 اثر برتر توسط اساتید برجسته از جمله جعفر نکونام، منصور پهلوان، لسانی فشارکی، حامد شریعتی و مرتضی کریمی‌نیا انتخاب شد.

رییس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی تاکید کرد: اگر ما بخواهیم فرهنگ و معارف قرآن در زندگی امروز ما حضور پیدا کند و نقش داشته باشد باید با روش‌ها و زبان‌های جدید آن را معرفی کنیم و بهترین زبان، زبان علم و دانش است که می‌تواند درها را بگشاید.

منتظری در ادامه گفت: رویکرد علمی در معارف قرآن بسیار مهم است. دیگر دوره داستان‌سرایی و انشانویسی گذشته، گرچه آن‌ها هم در جای خود ارزشمند و مهم هستند ولی باید با روش‌شناسی‌های جدید و تحقیق آشنا شویم و آن‌ها را در خدمت معارف قرآن کریم بگیریم.

رییس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی تصریح کرد: این‌که قرآن معجزه خداوند است برای همه ما قابل درک و قابل قبول است ولی ما نمی‌توانیم تنها به معجزه بودن قرآن اکتفا کنیم. ما باید مفاهیم قرآن را با زبان علم و پژوهش به دنیا عرضه کنیم. خود این یک کار جهادی بسیار بزرگ و فرهنگی است.

منتظری یادآور شد: امروز در حوزه تخصصی خود من چندین نشریه بین‌المللی منتشر می‌شود که همه و یا شاید اکثر آن‌ها برای غرب باشد در صورتی که خود ایران باید ام القرای این گونه فعالیت‌های فرهنگی باشد، مثلا مجله‌ای راجع به سلامت روان مسلمانان منتشر می‌شود که در گوشه‌ای دیگر از جهان چاپ می‌شود. متاسفانه ما در جهان اسلام کمتر به مطالعات میان‌رشته‌ای می‌پردازیم.

رییس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی در پایان گفت: ما باید به پژوهش‌های میان‌رشته‌ای در تمام شاخص‌های علوم انسانی، ریاضی، کشاورزی و مهندسی توجه کنیم و در راستای ترویج معارف قرآن زبان علم را بیاموزیم و با این زبان، فرهنگ قرآن را منتشر کنیم.

منتظری در پایان از تمام دست‌اندرکاران این همایش به ویژه جناب آقای فرزام دبیر همایش و خانم تقی‌زاده دبیرعلمی همایش و استاد اسماعیل‌زاده تشکر کرد.

انتهای پیام

کد N656995

وبگردی