آفتاب
حمیدرضا طیبی عنوان کرد

آشنایی مدیران آینده جهان اسلام با پیشرفت‌های قرآنی، علمی، فناوری ایران

آشنایی مدیران آینده جهان اسلام با پیشرفت‌های قرآنی، علمی، فناوری ایران

رئیس شورای سیاست‌گذاری پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان گفت: دانشجویان مسلمان که مدیران آینده جهان اسلام هستند طی حضور در این مسابقات با پیشرفت‌های قرآنی، علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران آشنا می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی و رئیس شورای سیاست‌گذاری پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان با حضور در برنامه تلویزیونی «بشری» درباره ضرورت برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در سطح دانشجویان مسلمان، اظهار کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تلاش‌ها بر این بود تا جهان اسلام از قافله پیشرفت عقب بماند، اما با پیروزی انقلاب اسلامی این خودباوری ایجاد شد و تعدادی از جوانان به این فکر افتادند تا توان بچه‌های مسلمان را در تولید علم و فناوری و پیشرفت در تمامی حوزه‌ها، الگوسازی کنند.

وی با بیان این‌که «یکی از ملزومات پیشرفت بعد از انقلاب اسلامی، توسعه فرهنگی و پس از آن توسعه علمی و فناوری بود»، افزود: جهاد دانشگاهی در سال 59 تشکیل شد و در حوزه فرهنگی یکی از اصلی‌ترین کارهای آن، توجه به قرآن به عنوان کتابی که راهنمای زندگی سعادتمندانه ما در دنیا و آخرت است، بود. براین اساس؛ در سال 60 دبیرخانه فعالیت‌های قرآنی دانشجویی تشکیل و پس از آن مسابقات ملی قرآن دانشجویان آغاز شد که هدف از برگزاری این مسابقات، ترویج قرآن بین دانشجویان در رشته‌های قرائت، حفظ، مفاهیم، تدبر در قرآن و استفاده از آیات قرآن در زندگی فردی و اجتماعی بود.

وی با بیان این‌که «مسابقات ملی قرآن دانشجویان مسلمان 24 دوره توسط جهاد دانشگاهی برگزار شد» اظهار کرد: بعد از 24 دوره، برگزاری این مسابقات را به سازمان‌های دیگر و دانشگاه‌ها واگذار کردیم که هم‌اکنون، هرساله با مسئولیت یکی از بخش‌های دانشگاهی برگزار می‌شود. همچنین بعد از انقلاب اسلامی در حوزه علمی و فناوری نیز اثبات کردیم هیچ مشکلی در جهت رشد علم و فناوری نداریم.

رئیس شورای سیاست‌گذاری پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان یادآور شد: کم‌کم مشاهده کردیم که جهان اسلام از عدم انسجام رنج می‌برد و اتفاقاتی که در جهان اسلام در حال رخ دادن است چندان خوشایند نبوده و چهره نامناسبی را از جهان اسلام به دنیا نشان می‌دهد؛ از طرفی دارای منابع انسانی غنی نیز بودیم اما با این حال از غافله پیشرفت عقب بودیم و به همین دلیل فکر کردیم، فرصت خوبی است تا مسابقات قرآن دانشجویان را در سطح بین‌المللی راه‌اندازی کنیم تا هم ترویج قرآن باشد و هم فرصتی باشد تا دانشجویان جهان اسلام در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

وی در ادامه این بخش از سخنان خود اظهار کرد: دانشجویان مسلمان با آن روحیه آرمان‌گرایانه‌ای که دارند ضمن انجام رقابت در رشته‌های قرآنی، می‌توانند مشکلات جهان اسلام را نیز مورد بحث و بررسی قرار داده و به وحدت و انسجام در جهان اسلام برسند.

وی با اشاره به تبلیغات منفی که علیه جهان اسلام و شیعیان در دنیا وجود دارد، اظهار کرد: برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان این فرصت را به دانشجویان مسلمان که مدیران آینده هستند، می‌دهد تا بیایند و ببینند در جمهوری اسلامی ایران تا چه میزان به قرآن اهمیت داده می‌شود؛ دانشجویان مسلمان دیگر کشورها طی حضور در ایران می‌توانند با فعالیت‌های قرآنی ما آشنا شده و از قاریان و حافظان جمهوری اسلامی ایران را از نزدیک ببینند و از نزدیک با پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در توسعه علمی، فناوری، فرهنگی و اجتماعی نیز آشنا شوند.

وی با اشاره به دانشجویان قاری و حافظ قرآن از 47 کشور جهان در پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان، اظهار کرد: طی حضور دانشجویان مسلمان در ایران، برنامه‌های مختلف بازدیدی برای آنها پیش‌بینی شده که بازدید از توسعه‌های علمی و فناوری، پژوهشکده رویان، اماکن تاریخی و مذهبی و... از جمله این برنامه‌ها است.

رئیس جهاد دانشگاهی عنوان کرد: در حال ثبت دبیرخانه مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان به نام جمهوری اسلامی ایران در آیسسکو هستیم که بعد از ثبت دبیرخانه، می‌توانیم این مسابقات را در کشورهای دیگر برگزار کنیم.

طیبی در پایان گفت: از شبکه قرآن و معارف سیما نیز که به طور ویژه مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان را حمایت کرده و اطلاع‌رسانی کردند تشکر می‌کنم.

انتهای پیام

کد N656872

وبگردی