آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

یک کارشناس مساله فلسطین: اقدامات عباس به صلاح مردم فلسطین و مقاومت نیست

یک کارشناس مساله فلسطین: اقدامات عباس به صلاح مردم فلسطین و مقاومت نیست

یک کارشناس مساله فلسطین با اشاره به اقدام تشکیلات خودگردان در پیوستن به نهادهای بین‌المللی آن را اقدامی در جهت متوقف کردن مقاومت دانست.

علی فکری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره چرایی شکست طرح اخیر محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان به سازمان ملل در پایان‌دهی به اشغال سرزمین‌های فلسطینی بیان کرد: این طرح، طرح ناقصی است که به هیچ وجه مورد پذیرش ملت و گروه‌های فلسطینی نیست. این طرح در واقع یک طرح صهیونیستی است که صهیونیسم بین‌المللی برای این که دیگر نمی‌تواند بیش از این در برابر مقاومت ایستادگی کند لذا برای این که بهانه مقاومت را از جبهه مقاومت بگیرد این طرح را مطرح کرده است. وابستگان به صهیونیسم بین‌الملل هم آن را پذیرفته‌اند به این دلیل که ملت‌ها و جبهه مقاومت آن را قبول ندارند این طرح به هیچ وجه نمی‌تواند به موفقیت برسد.

این کارشناس مساله فلسطین ادامه داد: دیگر فلسطینی وجود ندارد که بخواهد به رسمیت شناخته شود از نظر کسانی که این طرح را ارائه کرده‌اند فقط اراضی اشغالی 67 مورد نظر است که از این اراضی هم تنها یک غزه کوچک باقی مانده که 360 کیلومتر مربع است و غیر از آن از کرانه باختری نزدیک به 2000 کیلومتر مربع آن الان عملا در اختیار صهیونیست‌ها است به دلیل این که حدود 400 شهرک در آن ایجاد شده که این شهرک‌ها را به هم پیوند داده‌اند و به فلسطینی‌ها اجازه نمی‌دهند که از این راه‌ها عبور کنند. بنابراین الان عملا کرانه باختری هم حدود 3000 کیلومتر مربع در اختیار دارد بدون این که راهی به هم داشته باشند یعنی کرانه باختری حدود 400، 500 قطعه بدون هرگونه مرز قابل شناسایی می‌خواهد توسط سازمان ملل شناسایی شود یعنی در واقع اگر این طرح مورد پذیرش قرار می‌گرفت تازه 400، 500 قطعه بدون مرز قابل شناسایی در اختیارشان بود که به هیچ وجه به عنوان یک کشور نمی‌تواند شناسایی شود.

فکری ادامه داد: لذا با توجه به این که فلسطین کل فلسطین از بهر تا نحر و 27 هزار کیلومتر مربع است از این رو 3000 کیلومتر مربع ارزشی ندارد و هم به دلیل این که این سه هزار کیلومتر مربع 400، 500 قطعه از هم جدای بدون مرز مشخص است لذا این طرح عملی نیست و پذیرفته نخواهد شد.

این کارشناس مساله فلسطین درباره مخالفت کشورهای عضو با تصویب این طرح اظهار کرد: در واقع آمریکا و اسراییل به دنبال آن هستند که امتیاز بیش‌تری از تشکیلات خودگردان و محمود عباس بگیرند بنابراین واقعا مخالف آن نیستند که فلسطینی‌ها یک طرح نیمه‌بند بدون هر نتیجه‌ای را در اختیار داشته باشند علاوه بر آن از این به بعد هر موجودیتی در سازمان ملل به رسمیت شناخته شود شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای بین‌المللی مجبور خواهند بود شکایات آن‌ها و حقوق‌شان را به رسمیت بشناسند که در این صورت گرفتاری‌های آمریکا و اسراییل در برابر جبهه مقاومت فلسطینی‌ها بیش‌تر می‌شود. برای همین از الان اصل مساله را نمی‌پذیرند تا بعدا گرفتار این دست از مسائل نشوند. یعنی اگر فلسطین به رسمیت شناخته شد آنگاه آمریکا دیگر نمی‌تواند به طور مداوم قطعنامه‌هایی علیه رژیم صهیونیستی را وتو کند.

وی درباره اقدام تشکیلات خودگردان در پیوستن به نهادهای بین‌المللی عنوان کرد: این بازی است که آن‌ها (آمریکایی‌ها و اسراییلی‌ها) می‌خواهند با فلسطینی‌ها ادامه دهند. فلسطینی‌ها نباید در این دام بیفتند که البته اکثریت قاطع‌شان هم در این دام نیفتاده و نخواهند افتاد. اصلا مهم نیست که فلسطین عضویتی در سازمان‌های بین‌المللی داشته باشد یا خیر. تاکنون صدها قطعنامه علیه رژیم صهیونیستی صادر شده کدام یک تاکنون اجرایی شده؟ رژیم صهیونیستی کدامیک را برای اجرا پذیرفته است؟ اساسا سازمان ملل، سازمان‌های دولت‌های پیروز جنگ جهانی دوم است نه سازمان ملت‌های جهان؛ لذا این ارزشی برای فلسطینی‌ها ندارد ضمن این که در همین حد هم تا آنجا که زورشان برسد جلوی آن را می‌گیرند علاوه بر آن آمریکایی‌ها هم‌چنان عضو دائم شورای امنیت هستند لذا در هر قطعنامه‌ای از سوی فلسطینی‌ها علیه رژیم صهیونیستی در شورای امنیت مطرح شود امکان این که در نهایت این قطعنامه صادر شود این مساله وجود ندارد چرا که آمریکایی‌ها آن را وتو خواهند کرد.

این کارشناس مساله فلسطین در پاسخ به اعتقاد برخی‌ها مبنی بر این که اقدامات عباس اگرچه بی‌نتیجه است اما آن را اقدامی رو به جلو برای فلسطین می‌دانند، گفت: قطعا این حرکت رو به جلو نیست بلکه رو به متوقف کردن مقاومت است که به هیچ وجه به صلاح کشور فلسطین و ملت آن و جبهه مقاومت نخواهد بود. چطور رو به پیشرفتی است که کاملا ملت فلسطین را مجبور می‌کند تا رژیم صهیونیستی را در حدود 24 هزار کیلومتر مربع خاک اشغالی فلسطین به رسمیت بشناسد و فقط سه هزار کیلومتر آن هم در 400، 500 قطعه مجزا از هم فلسطینی‌ها به رسمیت شناخته شود آن هم با حدود 10 میلیون جمعیتی که در سراسر جهان دارند و امروز بخشی از آن‌ها در دنیا آواره شدند. این چه جور پیشرفتی است؟ قطعا این یک پیشرفت برای ملت فلسطین نیست که حدود سه هزار کیلومتر مربع موجودیتش به رسمیت شناخته شود.

فکری درباره تهدید عباس به توقف همکاری‌های امنیتی با رژیم صهیونیستی در صورت به تصویب نرسیدن طرحش در سازمان ملل اظهار کرد: محمود عباس نشان داد که دارد قدم به قدم عقب‌نشینی می‌کند و اگر رژیم صهیونیستی و صهیونیسم بین‌الملل می‌دانستند که این تهدیدها جدی است هیچ‌گاه تا به این اندازه حتی هم‌یار همیشگی خود را پس نمی‌زدند قطعا این تهدید خیلی جدی نیست و اگر هم درصدی احتمال این تهدید وجود داشته باشد صرفا برای ماندن در صحنه و حفظ وجهه خود و خدمت بیش‌تر است نه این که واقعا به فکر آینده و نجات فلسطین باشد.

انتهای پیام

کد N656534

وبگردی