آفتاب

کشته شدن بیش از 100 هزار تن در خونین‌ترین سال خاورمیانه

کشته شدن بیش از 100 هزار تن در خونین‌ترین سال خاورمیانه

بیش از 100 هزار تن که بیش از یک‌ سوم آنها را غیرنظامیان تشکیل می‌دادند، در جریان درگیری‌های عراق، سوریه، لیبی، یمن و غزه در سال 2014 کشته‌ شده‌اند که خونین‌ترین سال تاریخ خاورمیانه را رقم زد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه فایننشال تایمز، مردم سوریه بیشترین رنج را متحمل شدند و بیشتر تلفات مرتبط با این کشور خاورمیانه بوده است. طبق گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه که در انگلیس مستقر است، دست‌کم 76 هزار تن در جریان خشونت‌های سوریه کشته شدند که حدود یک‌ چهارم آن غیرنظامی بودند.

سخنگوی صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل می‌گوید: بحران سوریه بزرگترین بحران انسانی است که ما طی دو دهه گذشته با آن روبرو بوده‌ایم. آمار تلفات انسانی بسیار بالاست و بیش از نیمی از جمعیت سوریه نیازمند دریافت کمک‌های بشردوستانه هستند که 75 درصد از آنها را زنان و کودکان تشکیل می دهند. تبعات بحران سوریه بر حوزه‌های اجتماعی، امنیتی و اقتصادی این منطقه قریب‌الوقوع خواهد بود.

علاوه بر این، بیش از 15 هزار تن که اکثرا غیرنظامی بودند، در جریان درگیری‌های فرقه‌ای عراق کشته شده‌اند. طبق گفته مقام‌های عراقی، این آمار از زمان آغاز درگیری‌های فرقه‌ای عراق در سال 2007 بیشترین میزان محسوب می‌شود. با این حال منابع غیر رسمی آمار تلفات بالاتری را ارائه می‌کنند. بر اساس برآورد اداره آمار قربانیان عراق بیش از 17 هزار غیرنظامی در سال 2014 کشته شدند که دو برابر سال 2013 و چهار برابر سال 2012 است. سازمان ملل نیز تخمین می‌زند که 12 هزار تن کشته و دو برابر این میزان تا ماه نوامبر زخمی شده باشند. البته در این آمار، تلفات استان الانبار عراق حساب نشده است.

از سوی دیگر اداره آمار قربانیان لیبی گزارش داد، دست‌کم 2800 تن به دلیل توسعه جنگ داخلی این کشور آفریقایی کشته شده‌اند. در جریان جنگ 50 روزه رژیم صهیونیستی با فلسطینی‌ها در نوار غزه نیز 2100 تن کشته شدند. صدها تن دیگر نیز در جریان بمبگذاری‌های انتحاری، حملات پهپادی و جنگ‌های فرقه‌ای در یمن کشته شده‌اند.

انتهای پیام

کد N656482

وبگردی