آفتاب

محافظان سابق اردوغان به اتهام جاسوسی دادگاهی شدند

محافظان سابق اردوغان به اتهام جاسوسی دادگاهی شدند

دادگاهی در آنکارا، اولین جلسه رسیدگی به پرونده شنود از رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری فعلی ترکیه و نخست‌وزیر سابق این کشور با همدستی برخی از مقامات ارشد گارد حفاظت وی را برگزار کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، زکی بولوت، یکی از محافظان اردوغان معتقد است که خود را "وقف" وی کرده اما حالا "متهم به خیانت" به نخست‌وزیر سابق ترکیه است.

در این پرونده 13 تن متهم هستند اما در بین آنها هنوز پنج تن از نیروهای پلیس بازداشت نشده‌اند. این افراد به شنود گذاشتن در دفتر یا منزل اردوغان متهم هستند.

مهمت یوکسل، رییس امنیت وقت اردوغان در این باره پاسخ می‌دهد: ما تمام ایرادهای ممکن در محل انجام سخنرانی نخست‌وزیر را بررسی می‌کردیم، اما تحقیقات نشان داده است که بررسی‌های معمول در اقامتگاه اردوغان صورت نمی‌گرفته است.

اداره پلیس موظف بوده است که ماهی دو بار منزل و دفتر اردوغان را بازرسی کند اما به گفته یوکسل اجرای این بازرسی‌ها با توجه به برنامه فشرده اردوغان بسیار دشوار بوده است.

یوکسل در ادامه اظهاراتش گفت: اولین میکروفون مخفی در 28 دسامبر 2011 پیدا شد. این اطلاعات بسیار محرمانه بود و پلیس با همکاری سازمان اطلاعات مسوول رسیدگی به این مورد شدند.

براساس قانون، نیروهای پلیس اختیار انجام تحقیقات در این زمینه را ندارند اما به گفته یوکسل در آن زمان امنیت نخست‌وزیر مساله مهمی بود که همه گروه‌ها باید برای حفظ آن تلاش می‌کردند.

در همین حال، احمد تورر، رییس اداره امنیت نخست‌وزیر در این باره می‌گوید: ما هیچ ارتباطی با میکروفون‌ها نداشتیم.

اردوغان در سال 2012 این مساله را عمومی و آن را «جاسوسی آشکار» توصیف کرد. طبق کیفرخواست دادستان ترکیه، مظنونان به جاسازی سه میکروفون در پریزهای برق دفتر کار اردوغان متهم هستند. گفته می‌شود از این میکروفون‌ها از تاریخ 24 نوامبر 2011 تا 26 دسامبر 2011 برای جاسوسی استفاده می‌شده است.

در این کیفرخواست آمده است که شش میکروفون دیگر نیز در پریزهای برق دفتر کار اردوغان در اقامتگاه وی در آنکارا وجود داشته است.

انتهای پیام

کد N655917

وبگردی