آفتاب
صابرفرزام:

اصلی‌ترین مشکل مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان، بودجه است

اصلی‌ترین مشکل مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان، بودجه است

دبیر پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان گفت: اصلی‌ترین مشکلی که موجب می‌شود مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان را به صورت دوسالانه برگزار کنیم کمبود بودجه و اعتبارات است.

دبیر پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان گفت: اصلی‌ترین مشکلی که موجب می‌شود مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان را به صورت دوسالانه برگزار کنیم کمبود بودجه و اعتبارات است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حمید صابرفرزام، رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور با حضور در برنامه گفت‌وگوی جمعه اخبار قرآنی که از شبکه قرآن و معارف سیما پخش شد به تشریح پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان پرداخت.

حمید صابرفرزام سخنان خود را با بیان تفاوت مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان در مقایسه با سایر مسابقات بین‌المللی قرآن آغاز کرد و گفت: بیش از 10 مسابقه بین‌المللی قرآن در سطح جهان اسلام داریم که تمامی آن مسابقات به نام کشورها به ثبت رسیده‌اند و اکثر این مسابقات نیز با استانداردهای خوبی برگزار می‌شودند و تنها مسابقات قرآن در جهان که به نام کشوری نبوده و جهان شمولی خاصی دارد همین مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان است که قشر نخبه قرآنی را هدف‌گذاری کرده است.

وی با عنوان این مطلب که برگزاری دو مسابقه بین‌الملی قرآن در ایران اسلامی، افتخاری برای نظام جمهوری اسلامی ایران است، افزود: ایده‌پرازی مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان در جهاد دانشگاهی صورت گرفت و این مسابقات به صورت دوسالانه توسط جهاد دانشگاهی و سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار می‌شود. اصلی‌ترین مشکلی که موجب می‌شود این مسابقات را به صورت دوسالانه برگزار کنیم کمبود بودجه و اعتبارات است و برگزاری مسابقات سالانه در چنین سطحی نیازمند بودجه، امکانات و پتانسیل بالایی است.

دبیر پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان ادامه داد: خوشبختانه سازمان اوقاف و امور خیریه بودجه خاصی را برای مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران که هرساله برگزار می‌کند، دارد اما ردیف بودجه‌ای خاصی برای مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان به جهاد دانشگاهی اختصاص پیدا نمی‌کند و تأسف می‌خوریم از اینکه برای تنها مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان در سطح جهان اسلام هیچ ردیف بودجه‌ای پیش‌بینی نمی‌شود.

وی با یادآوری اینکه دستگاه‌های حمایت‌کننده مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان رقم‌های بسیار جزئی کمک می‌کنند، گفت: در برگزاری پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان نهادهای مختلفی با ما همکاری داشته‌اند که شاید اجرای فعالیت‌های قرآنی جزو برنامه‌های آنها نباشد اما حمایت‌های خوبی از ما داشته‌اند. شهرداری تهران در این دوره متولی اصلی از نظر مالی بوده است که جا دارد از دکتر محمدباقر قالیباف، شهردار تهران و سایر مسئولان شهرداری تشکر داشته باشیم که همواره اهتمام ویژه‌ای به فعالیت‌های قرآنی و حمایت از این برنامه‌ها داشته‌اند.

صابرفرزام درباره محل برگزاری پنچمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان که برج میلاد است، اظهار کرد: ما تمایل داریم این مسابقات را به جهت دانشجویی بودن در دانشگاه‌های کشور برگزار کنیم اما به این دلیل که مسابقات بعدازظهرها برگزار می‌شود و بعدازظهرها نیز دانشگاه‌های ما تعطیل است و دانشجویان نمی‌توانند به مسابقات بیایند، تصمیم برآن شد به جهت امکانات خوبی که سالن همایش‌های برج میلاد و فضای اطراف برج دارد، پنجمین دوره مسابقات را با حمایت شهرداری در برج میلاد برگزار کنیم.

وی ادامه داد: برج میلاد تهران جزو بهترین سالن‌های موجود است و بهتر از این سالن سراغ نداریم؛ با حمایت‌های خوبی که دوستان در شهرداری تهران داشته‌اند مشکلی در برگزاری رقابت‌ها نداریم و تمامی امکانات و تجهیزات مورد نیاز در اختیار ما قرار گرفته است.

مدیرعامل خبرگزاری ایکنا درباره آغاز فعالیت دبیرخانه پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان گفت: از 10 ماه پیش شروع متسابقان کردیم و مکاتباتی با 107 کشور جهان که یا مسلمان هستند و یا دانشجویان مسلمان در آن کشورها تشکل‌های دانشجویی دارند، داشتیم که از 107 کشور، 77 کشور اعلام آمادگی کرده و نمایندگان خود را به ما معرفی کردند؛ اما با توجه بر اهمیت نگاه کیفی به مسابقات نسبت به نگاه کمی، تصمیم گرفتیم استانداردهای این دوره از مسابقات را بالا ببریم و به همین منظور یک آزمون ورودی به صورت مجازی از نمایندگان کشورها گرفتیم که در نهایت متسابقان 52 کشور جهان را برای این مسابقات پذیرفتیم.

وی یادآور شد: در نهایت ترجیح دادیم نمایندگان سه کشور آفریقایی به دلیل شیوع بیماری‌های واگیردار در آفریقا را نپذیریم و فعلا از حضور آنها در ایران ممانعت کنیم و دو کشور دیگر نیز کم لطفی کردند و با وجود تمامی مقدمات انجام شده برای حضور نمایندگان آنها در ایران، از اعزام نمایندگان خود امتناع کردند که در نهایت هم‌اکنون از 47 کشور جهان شرکت‌کننده داریم و در مجموع 72 نفر در رشته قرائت و حفظ حضور دارند.

صابرفرزام درباره داوری این دوره از مسابقات گفت: به دلیل بعد بین‌المللی مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان علاوه بر داوران ایرانی از هفت کشور جهان از جمله، مصر، سوریه، لبنان، عراق، اندونزی و ترکیه داور داریم و به دلیل قشر دانشجویی و فرهیخته که در این مسابقات با هم رقابت می‌کنند تصمیم بر آن شد داوران این مسابقات نیز از اساتید دانشگاهی و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها باشند. هر یک از داوران حاضر در مسابقات، در کشور خود به عنوان استاد دانشگاه فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه داوران ایرانی نیز از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و اساتید دانشگاه هستند، عنوان کرد: نمایندگان ایران در دو رشته حفظ و قرائت امروز، 12 دی‌ماه مسابقه خواهند داشت که «محمدجواد محمدی مجد» امروز بعد از اذان مغرب در رشته حفظ برنامه خواهد داشت و «حمید خزائی» در رشته قرائت نیز قبل از اذان مغرب تلاوت خواهد داشت تا پس از کسب نمرات لازم بتوانند روز یکشنبه، 14 دی‌ماه در فینال این رقابت‌ها حضور داشته باشند.

دبیر پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان عنوان کرد: حضور در سالن برگزاری این رقابت‌ها برای عموم علاقه‌مندان و شهروندان آزاد است. برج میلاد فضای گسترده‌ای دارد و با سالن‌های جانبی زیادی که دارد امکان پذیرایی از بازدیدکنندگان به خوبی فراهم است و علاقه‌مندان قرآنی می‌توانند تا دی‌ماه از ساعت 15 تا 21 در سالن برگزاری مسابقات حاضر شده و از این فضای قرآنی ایجاد شده استفاده کنند.

وی یادآور شد: بعد از پایان یافتن رقابت‌های مرحله مقدماتی در رشته قرائت و حفظ، رقابت‌های فینال رشته حفظ یکشنبه، 14 دی‌ماه از ساعت 15 تا 17 و رقابت‌های فینال رشته قرائت نیز در همان روز از ساعت 17 تا 19 انجام می‌شود.

رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور درباره برنامه‌های جنبی پیش‌بینی شده در حاشیه برگزاری مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان گفت: برنامه‌های ما در سه بخش فرهنگی، آموزشی و پژوهشی است که برنامه‌های فرهنگی در بخش متساقین شامل بازدید از اماکن خاص در شهر تهران است که این اماکن توسط کمیته فرهنگی مسابقات انتخاب شده‌اند. برنامه‌های فرهنگی مختلفی در قالب مسابقات و نمایشگاه‌ها نیز برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده که این برنامه‌ها نیز در کنار مسابقات، جنب در سالن همایش‌های برج میلاد انجام می‌شود.

وی ادامه داد: برگزاری 25 محفل انس با قرآن در مساجد، دانشگاه‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی شهر تهران و شهرستان‌های استان تهران، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای متسابقین و بازدیدکنندگان از مسابقات قرآن از دیگر برنامه‌های این مسابقات است.

صابرفرزام در ادامه گفت: امروز، 12 دی‌ماه سمینار آموزشی «شفاء» از ساعت 14 تا 16 و شنبه، 13 دی‌ماه نیز سمینار آموزشی «سبک زندگی هوشمندانه» از ساعت 14 تا 16 در سالن سعدی برج میلاد برگزار می‌شود و شرکت برای عموم در این سمینارهای آموزشی آزاد است.

وی در ادامه با تأکید بر تدبر در قرآن که از تأکیدات و فرمایشات مقام معظم رهبری نیز بوده است، عنوان کرد: در حاشیه این مسابقات، همایش‌های پژوهشی نیز پیش‌بینی شده است تا دانشجویانی که تبحری در حفظ و قرائت قرآن ندارند اما در حوزه فعالیت‌های پژوهشی کارهای خوبی انجام می‌دهند در این همایش‌ها شرکت کنند. همایش وحدت اسلامی از دیدگاه قرآن کریم از جمله این همایش‌های پژوهشی است که امروز، 12 دی‌ماه از ساعت 18 تا 21 در سالن سعدی برج میلاد برگزار می‌شود.

دبیر پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان یادآور شد: همایش مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم از دیگر همایش‌های پژوهشی است که شنبه، خواهد شد. 13 دی‌ماه از ساعت 18 تا 21 با هدف توجه به مطالعات میان رشته‌ای در قرآن کریم و تشویق دانشجویان و قشر دانشگاهی به منظور انجام مطالعات میان‌رشته‌ای در حوزه قرآن برگزار می‌شود.

وی در این بخش از سخنان خود عنوان کرد: همچنین در سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور از پایان‌نامه‌هایی که در رشته‌های غیر علوم قرآنی هستند اما دانشجویان می‌خواهند که این پایان‌نامه‌ها را با تلفیقی از علوم قرآنی به اتمام برسانند حمایت می‌کنیم و به معرفی اساتید راهنما در حوزه علوم قرآنی و همچنین، مشاوره در زمینه‌های مختلف علوم قرآنی برای این دانشجویان می‌پردازیم.

رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور بخش دیگری از سخنان خود را به تأثیرگذاری این مسابقات در سطح جهان اسلام و ایجاد وحدت بین مسلمانان جهان اختصاص داد و گفت: همین که دانشجویان و فرهیختگان از 47 کشور دنیا در ایران جمع می‌شوند و با هم به بحث و تبادل نظر می‌پردازند تأثیرگذاری خود را در وحدت بین مسلمنان خواهد داشت.

وی ادامه داد: طی این روزها برای اینکه مدل حکومتی بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران را به دانشجویان مسلمان بشناسانیم این دانشجویان را ابتدا به کاخ نیاوران و کاخ سعدآباد بردیم و از آنجا به جماران رفتیم تا دانشجویان با حضور در جماران به انجام مقایسه‌ای بپردازند و با مدل حکومتی امام خمینی(ره) آشنا شوند و این بازدید به قدری تأثیرگذار بود که دانشجویان مسلمان از ما خواستند در جماران نماز و قرآن بخوانند.

صابرفرزام با عنوان این مطلب که گروه‌های تکفیری و داعش یک چهره خشن و نامناسب از اسلام نشان می‌دهند، اظهار کرد: شعار این دوره از مسابقات «قرآن، منادی مهربانی، رحمت و کرامت انسانی» است که با اعلام این شعار خواستیم، بگوییم تنها راه سعادت بشری و وحدت اسلامی، حول محور قرآن است.

وی در پایان گفت: در این دوره از مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان امتیازات در حد توانمان برای دانشجویان برتر قائل شده‌ایم و علاوه بر جوایزی که به نفرات برتر اهدا خواهد شد، اعلام کرده‌ایم دانشجویانی که رتبه کسب کنند در صورت تمایل آنها را بورسیه می‌کنیم تا در رشته علوم و معارف قرآنی در جمهوری اسلامی ایران تحصیل کنند.

انتهای پیام

کد N655118

وبگردی