آفتاب
امیر عبدالهیان:

مذاکره با سعودی‌ها برای قیمت نفت

مذاکره با سعودی‌ها برای قیمت نفت

معاون وزیر خارجه ایران با اشاره به نقش آمریکا در مذاکرات هسته ای تاکید کرد که عربستان باید مانع رکود اقتصادی منطقه شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین امیر عبدالهیان در گفتگو با خبرگزاری رویترز تاکید کرد که کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی به تمام کشورهای خاورمیانه آسیب می زند، مگر آنکه عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت خام در جهان، با برداشتن گام مهم از رکود اقتصادی جلوگیری کند.

وی در ادامه انفعال عربستان سعودی در سقوط قیمت نفت از شش ماه گذشته را ‬ به عنوان یک اشتباه استراتژیک توصیف کرد و گفت امیدواریم که عربستان سعودی به این موضوع پاسخ دهد.

حسین امیر عبدالهیان تاکید کرد دلایل بسیاری برای کاهش قیمت نفت وجود دارد اما عربستان سعودی می تواند با برداشتن قدمهای موثر نقش مفیدی را در این زمینه ایفا کند و اگر تلاشی را برای جلوگیری از کاهش قیمت نفت انجام ندهند، مرتکب اشتباه بزرگی خواهد شد که نتایج منفی اش گریبانگیر تمام کشورهای منطقه است.

وی بدون اشاره به جزئیات نشست های آتی با مقامات اوپک تاکید کرد که ایران از طریق این سازمان و همچنین از طریق وزارت خارجه مذاکراتی را درباره قیمت نفت با مقامات سعودی خواهد داشت.

معاون وزیر خارجه ایران در ادامه با پرداختن به تبعات جدی بازداشت "شیخ علی سلمان" دبیر کل جمعیت الوفاق بحرین از سوی نیروهای امنیتی این کشور برای رژیم آل خلیفه تاکید کرد که ادامه بازداشت عضو برجسته معارضان بحرینی، تبعات سنگینی را برای دولت بحرین خواهد داشت.

وی ضمن رد تلاشهای آمریکا برای مبارزه با گروه تروریستی داعش تاکید کرد واقعیت امر این است که واشنگتن تلاشی را برای حذف این گروه تروریستی انجام نمی دهد. آمریکاییها نه تنها خواهان تضعیف داعش بوده بلکه در پی مدیریت این گروه هستند.

معاون وزیر خارجه ایران تاکید کرد اقدامات یکجانبه آمریکا در تحریم چند شخصیت حقوقی و حقیقی ایرانی باعث می شود تا مسئولیت بیشتری در صورت شکست مذاکرات هسته‌ ای جاری میان ایران و گروه 1+5 متوجه آمریکاییها شود اما در صورت صداقت آمریکاییها می توان انتظار داشت که مذاکرات به نتیجه مطلوب برسد.

کد N654939

وبگردی