آفتاب

درخواست عفو بین‌الملل از مصر برای آزاد فوری خبرنگاران الجزیره

درخواست عفو بین‌الملل از مصر برای آزاد فوری خبرنگاران الجزیره

عفو بین‌الملل محاکمه خبرنگاران الجزیره توسط دادگاه مصر را نمایشی خواند و خواهان آزادی فوری این خبرنگاران شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره "حسیبه حاج صحراوی"، معاون مدیر امور خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین‌الملل گفت: صدور حکم محاکمه دوباره خبرنگاران الجزیره توسط دادگاه تجدیدنظر مصر به معنای کوتاهی و سهل‌انگاری مسوولان دادگاه در جریان محاکمه اول آنها بوده و این خبرنگاران با اتهامات ظالمانه‌ای مواجه می‌شوند.

وی گفت: "پیتر گریس تی"، "محمد فهمی" و "باهر محمد" نباید محاکمه می‌شدند و محاکمه آنها نمایش است چراکه تنها جرم آنها به چالش کشاندن اقدامات سیاسی مقامات مصری بوده است.

صحراوی خاطرنشان کرد: دادگاه‌های مصر در حال حاضر مشغول حبس منتقدان دولت و فعالان سیاسی هستند در حالی که هیچ‌کسی نقض‌های آشکار علیه حقوق بشر که توسط نیروهای امنیتی صورت می‌گیرد محاکمه نمی‌کند.

اظهارات صحراوی پس از آن ایراد شد که دادگاه تجدیدنظر مصر شکایت‌ها علیه حکم صادره شده در ژوئن گذشته مبنی بر حبس 7 تا 10 سال خبرنگاران الجزیره را قبول کرد تا بار دیگر در مقابل اداره جدید دادگاه کیفری مصر محاکمه شوند.

پس از برکناری محمد مرسی، رئیس جمهور مخلوع مصر در 3 ژوئیه 2013 مقامات این کشور حملات گسترده‌ای را علیه دفاتر شبکه الجزیره در مصر صورت داده و دستگاه‌های آنها را مصادره و بسیاری از خبرنگاران و کارمندان این دفاتر را بازداشت کردند.

کادر شبکه الجزیره انگلیسی نیز هنوز در زندانهای مصری به سر می‌برند.

دادگاه مصر اعلام کرده بود که این شبکه به دلیل رویکرد جانبدارانه و پخش اعتراضات و اقدامات سرکوب‌گرایانه از زمان برکناری مرسی باید فعالیت خود را متوقف کند.

انتهای پیام

کد N654776

وبگردی