آفتاب
در نشست نقش روحانیت در تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

رییس حوزه‌های علمیه: توسعه نیافتگی از نظر غرب حرکت نکردن به سمت آنهاست

رییس حوزه‌های علمیه: توسعه نیافتگی از نظر غرب حرکت نکردن به سمت آنهاست

رییس حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت:‌ ما از اول انقلاب یک مشکل اساسی داشته‌ایم و آن این است که روحانیت به صورت سیستماتیک در کشور کار حوزوی انجام نمی‌دهد.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آیت‌الله حسینی بوشهری طی سخنانی در نشست هم‌اندیشی مدیران مراکز و حوزه‌های علمیه با رویکرد نقش روحانیت در تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: سخن در این نیست که آیا ما پیشرفت داریم یا نه؟ قطعا با روی کار آمدن نظام مقدس جمهوری اسلامی به پیشرفت‌های خیره کننده ای آن هم در شرایط سخت نائل شده‌ایم. سخن مقام معظم رهبری این نیست که ما پیشرفت داریم یا نه بلکه سخن این است که پیشرفت به چه معنا است؟ آیا ما همان الگوهای غربی را می‌خواهیم دنبال کنیم؟ آیا در حال توسعه بودن یعنی در حال حرکت به سمت غرب؟

وی با بیان اینکه توسعه نیافتگی از نظر غرب به معنای حرکت نکردن به سمت آن‌ها است افزود: غربی ها الگو دارند اما الگوی آن‌ها براساس جهان بینی مادی است و طبیعتا این الگو نمی‌تواند الگوی نظامی باشد که خاستگاهش دین و نبوت پیامبر اکرم (ص) است.

وی گفت: کشورهای غربی پیشرفت را مطرح می‌کنند اما کانون خانواده‌ها در آنجا از هم متلاشی شده است. انسانی که آن‌ها تعریف می‌کنند با انسانی که ما تعریف می‌کنیم کاملا متفاوت است. عدالت ، امنیت ، حکومت و رفاهی که مقام معظم رهبری از آن صحبت می‌کنند براساس مبانی معرفتی خودمان تعریف می‌شوند.

رییس حوزه‌های علمیه سراسر کشور تصریح کرد:‌ ما درصدد ارائه الگوی موفق برای همه کسانی که تشنه حقیقتند هستیم و اگر ما کلمات زلال اهل بیت (علیهم السلام) را در یک قالب درست ارائه کنیم تشنگان این معارف در دنیا فراوان هستند و ان‌شاءالله با طراحی‌هایی که این مرکز انجام داده و با همت بلند مدیران این امر محقق شود.

حسینی بوشهری با بیان اینکه از ابتدای انقلاب یک مشکل اساسی داشته‌ایم که باید آن را یک بار برای همیشه حل کنیم گفت: مشکل اساسی این است که در سیستم نظام، روحانی وجود دارد؛ یعنی در مجلس و دستگاه‌های مختلف، روحانی وجود دارد اما روحانیت به صورت سیستماتیک کار حوزوی انجام نمی‌دهد. به عبارتی فرد مطرح است اما سیستم حوزه در مجلس و نظام حضور ندارد.

وی ادامه داد: ما باید حوزه‌ را درگیر کار کنیم تا موقعی که بحثی مطرح می‌شود من طلبه روحانی در مجلس دست بلند نکنم و نظر شخصی خودم را بدون توجه به عقبه سنگین حوزه مطرح کنم.

رییس حوزه‌های علمیه سراسر کشور افزود: مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت دنبال این است که عقبه این کار به عنوان یک حرکت سیستماتیک و پیش برنده باشد تا بتوانیم به اهداف رهبر عزیزمان جامه عمل بپوشانیم.

انتهای پیام

کد N653473

وبگردی