آفتاب
واعظ زاده:

همکاری حوزه و دانشگاه برای تدوین الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، یک کار عظیم ملی است

همکاری حوزه و دانشگاه برای تدوین الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، یک کار عظیم ملی است

رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با اشاره به سابقه همکاری حوزه و دانشگاه طی دهه‌های گذشته تاکید کرد که همکاری حوزه و دانشگاه در زمینه تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به جهت اینکه این کار یک موضوع عظیم ملی است مهم‌ترین همکاری این دو حوزه محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر صادق واعظ زاده طی سخنانی در نشست هم اندیشی مدیران مراکز و حوزه‌های علمیه با رویکرد نقش روحانیت در تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اظهار کرد: ارتقای دستاوردهای انقلاب اسلامی و شکوفایی قابلیت‌های عظیم کشور و حل مشکلات اساسی در گرو طراحی و اجرای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به عنوان سند بالادستی همه اسناد برنامه‌ای کشور است.

وی گفت: خوشبختانه همکاری حوزوی دانشگاهی خوبی برای تدوین الگو تحقق پیدا کرده است و تمهیداتی برای همکاری بیشتر حوزه و دانشگاه‌ در این زمینه فراهم شده است.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: انقلاب اسلامی با هزینه سنگینی به این مرحله موفقیت‌آمیز رسیده و با وجود هزینه‌هایی که برای انقلاب شده دستاوردهای زیادی حاصل شده است که این دستاوردها باید حفظ شوند.

وی ادامه داد: امنیتی که در کشور ما با وجود ناامنی در دنیا وجود دارد کم‌نظیر است. مردم ما به دین مبین اسلام اعتقاد دارند و در عین حال به اقلیت ‌های دینی احترام می‌گذارند که این امر باعث ایجاد وحدت در کشور ماست. از دیگر دستاوردهای بزرگ ما نیروی انسانی علاقه مند به آموزش و نیروی آموزش دیده در کشور ماست؛ به طوری که نیروی دانشگاهی ما در 30 سال گذشته 30 برابر شده و این در دنیا یک رکورد قابل توجه است.

واعظ زاده گفت: توسعه حوزه‌های علمیه در سی و چند سالی که از انقلاب می گذرد قابل مقایسه با تاریخ هزار ساله حوزه های علمیه است و این شاید یک شروع باشد. کسانی که از خارج از ایران به اینجا می‌آیند حیرت می‌کنند.حفظ این پیشرفت ، یک کار اساسی است که باید برای آن برنامه‌ریزی شود.

رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با بیان اینکه عمده توانمندی‌های کشور ما ظرفیت‌های بالقوه هستند افزود:‌ مهم ترین ظرفیت بالقوه ما سرمایه معنوی و فرهنگ غنی‌ای است که براین اساس شکل گرفته است. موقعیت سوق الجیشی ایران کم‌نظیر است. چه در گذشته‌های دور که قسمت عمده جاده ابریشم از ایران عبور می‌کرد و چه الان که با وجود تحریم‌ها بیشترین پروازها در آسمان ایران انجام می‌شود و خود غربی‌ها به ایران پل پیروزی می گویند.

وی ادامه داد:‌مهمتر از همه اینها این است که ما در منطقه‌ای قرار گرفته‌ایم که محل وحی الهی بوده است و صدها میلیون مسلمان از طریق ایرانی‌ها مسلمان شده‌اند. البته این باعث غرور ما نیست بلکه مسئولیتی بوده است که به برکت اهل بیت (علیهم السلام) توسط کشور ما انجام شده است.

واعظ زاده گفت: ما از نظر منابع نفت و گاز به نسبت جمعیت دومین جایگاه را در دنیا داریم. همچنین جزو 5 کشور تولیدکننده میوه و دارای تنوع گیاهی در دنیا هستیم. کویر ایران که هنوز دست نخورده است احتمالا منبعی عظیم‌تر از ظرفیت‌های بالفعل نفت و گاز است.

وی با اشاره به مشکلاتی نظیر بیکاری، تورم و واردات مصرفی بالا و غفلت از فناوری‌های بومی گفت: ما 3 هدف مهم ارتقای دستاوردهای انقلاب، بالفعل کردن قابلیت‌های عظیم کشور و حل مشکلات اساسی را داریم که باید به آن‌ها به جد بپردازیم.

رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ادامه داد:‌ تحقق سه امر مذکور احتیاج به یک برنامه کلان بالادستی دارد و این چیزی است که با تدبیر مقام معظم رهبری در قالب الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت شکل خواهد گرفت.

وی با تاکید بر فراهم بودن مقدمات همکاری حوزه و دانشگاه در این زمینه گفت: اول از همه این الگو باید اسلامی باشد و بدون مشارکت حوزه‌های علمیه این کار امکان‌پذیر نیست.

واعظ زاده افزود: اساسا نوآوری الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در مقابل مدل‌های غربی از همین مبانی اسلامی ناشی می‌شود و علاوه بر این ملاک استفاده ما از مدل‌های دیگری که دارد نیز مبانی اسلامی است.

انتهای پیام

کد N653465

وبگردی