آفتاب
مجلس ملی آذربایجان تصویب کرد:

اعمال محدودیت بر مخالفان ایران در جمهوری آذربایجان

اعمال محدودیت بر مخالفان ایران در جمهوری آذربایجان

با موافقت مجلس ملی جمهوری آذربایجان عرصه بر فعالان مخالف جمهوری اسلامی ایران در این کشور تنگ شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مجلس ملی آذربایجان بر بیانیه مشترک دوستی و همکاری امضا شده بین ایران و جمهوری آذربایجان در جریان سفر رییس‌جمهور کشورمان به باکو را تایید کرد و طبق قوانین موجود در جمهوری آذربایجان تصویب این بیانیه از طرف مجلس ملی این کشور مفاد آن را قانونی و لازم الاجرا می‌کند.

در بندی از این بیانیه که در نشست پایانی مجلس ملی آذربایجان در سال جاری میلادی تصویب شد دو طرف موظف به جلوگیری از اقدامات خرابکارانه گروه‌های مخالف هر کشور در خاک خود شده‌اند.

این بند که فعالیت گروهک‌های قومگرا را محدود می‌کند مورد اعتراض شدید صابر رستمخانلی، نماینده قوم‌گرای پارلمان آذربایجان واقع شد.

وی با اعتراض به تصویب این بیانیه گفت: پس از تصویب این بیانیه حملات برخی نیروها علیه آذربایجان بیش از پیش افزایش خواهد یافت و دیگر هیچ تشکل و شخصی نمی‌تواند ضد ایران سخن بگوید، چون سفارت ایران بلافاصله وارد عمل می‌شود. پس از تنفیذ این بیانیه دیگر نمی‌توانیم صدای‌مان را بلند کنیم، سفیر ایران یادداشت ارسال می‌کند.

در این جلسه صمد سیداف، رییس کمیسیون روابط بین‌المللی پارلمان آذربایجان در دفاع از بیانیه دوستی ایران و آذربایجان گفت: امضای چنین سندی با جمهوری اسلامی ایران باعث ارتقای روابط بین دو کشور می‌شود. این سند هم‌چنین مانع جدی در مقابل خواسته کشورهای ثالث برای ایجاد موانع بین دو کشور است. این سند سرآغاز مرحله نوین در روابط دوجانبه خواهد شد.

او با بیان این که ایران در همه سازمان‌های بین‌المللی تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان را به رسمیت شناخته درباره بیانیه ایران و آذربایجان گفت: ماده‌ای هم در رابطه با قره‌باغ در این سند گنجانده شده است. در بند دوم این سند آمده است که دو طرف بر اهمیت حل مسالمت‌آمیز فوری مناقشه ارمنستان - آذربایجان درباره قره باغ کوهستانی مجددا تأکید کردند. این سند کاملاً مطابق با منافع جمهوری آذربایجان است و تهدیدی علیه تمامیت ارضی کشورمان نیست، بر عکس، به رسمیت شناختن حق حاکمیت آذربایجان از سوی ایران را مستقیماً نشان می‌دهد. در این سند دو طرف بار دیگر بر آمادگی خود برای اجرای اقدامات لازم جهت جلوگیری از فعالیت تشکل‌ها، گروه‌ها و اشخاص مختلف علیه حق حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگر در خاک خود را مورد تأیید قرار می‌دهند.

اوقتای اسداف، رییس مجلس ملی آذربایجان نیز گفت: صابر رستمخانلی از زاویه دیگر به این مسأله نگریست. این سند مهم است و باید به رأی بگذاریم. پس از رأی‌گیری، این سند به تصویب رسید.

پس از تصویب این بیانیه، سایت روزنامه قوم‌گرای «ینی مساوات» نوشت: سند خطرناکی بین ایران و جهوری آذربایجان به تصویب رسید.

انتهای پیام

کد N652714

وبگردی