آفتاب

انتقاد گسترده احزاب مخالف ترکیه از عملکرد رئیس‌جمهور/ "اردوغان می‌خواهد حاکم مطلق باشد"

انتقاد گسترده احزاب مخالف ترکیه از عملکرد رئیس‌جمهور/ "اردوغان می‌خواهد حاکم مطلق باشد"

تلا ش اردوغان برای ریاست جلسه کابینه انتقاد شدید احزاب اپوزیسیون‌ ترکیه از عملکردش به عنوان یک حاکم مطلق و بی‌کفایتی داوود اوغلو را به دنبال داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، هالوک کوچ، معاون حزب اپوزیسیون مردم جمهوری خواه گفت: تمایل رجب طیب اردوغان (رئیس جمهوری ترکیه) برای ریاست بر یکی از جلسه‌های کابینه نشان دهنده این مساله است که وی می‌خواهد حاکم مطلق باشد و این رویکرد نتیجه بی‌کفایتی احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه در انجام وظایفش است. روندی آغاز شده که اردوغان می‌خواهد وظایف و اختیارات داوود اوغلو را به دست بگیرد.

وی افزود: اما ما می‌ترسیم این روند همیشگی شود به عبارت دیگر ما به جایی می‌رسیم که باید اردوغان را "رئیس جمهور نخست وزیر" صدا کنیم و این عنوان در ترکیه اختراع شود. به گفته هالوک کوچ، حزب حاکم عدالت و توسعه (AKP) می‌خواهد حزب دولتی شود و بازیکنان اصلی آن وارد بازی قدرت می‌شوند.

وی تاکید کرد: ما از داوود اوغلو می‌خواهیم که از اختیارات خود به عنوان نخست وزیر استفاده کند و "نخست وزیر کنترلی" نشود. وی هم اکنون یک عامل غیرفعال است که فقط اسم دارد و هیچ وظیفه و یا اثری ندارد. تمام این‌ها از بین می‌رود.

اپوزیسیون مردم جمهوری خواه نیز با انتقاد از اردوغان به دلیل نقض قانون اساسی و اصول تفکیک قوا، گفت: آیا قانون اساسی به اردوغان اجازه داده تا اختیارات نخست وزیر منتخب را غصب کند و یا قانون اساسی به وی گفته است که عدالت را از بین برده و یا آزادی رسانه‌ای را نابود کند؟ قانون اساسی به اردوغان چه گفته است؟ آنچه که قانون اساسی گفته، شما اجرا نمی‌کنید.

چتین، معاون حزب جنبش ناسیونالیست نیز گفت که اردوغان می‌خواهد با به دست گرفتن ریاست کابینه، اختیارات را بگیرد.

وی دربیانیه‌اش گفت: اردوغان تلاش می‌کند تا سیستم ریاست جمهوری دوفاکتو را با به دست گرفتن ریاست کابینه، ایجاد کند. جمهوری ترکیه، شرکت اردوغان یا داوود اوغلو نیست. آن‌ها نباید از اختیارات خود سوء‌استفاده کنند. اگر اردوغان ریاست کابینه را به عهده بگیرد، دولت وارد قیومیت ریاست جمهوری می‌شود.

ار طغرل کورکچمو، معاون حزب دموکراسی مردم نیز با انتقاد از اردوغان برای ریاست کابینه گفت: در کشور هیچ حالت فوق العاده‌ای پیش نیامده که اردوغان بخواهد چنین کاری انجام دهد.

انتهای پیام

کد N652334

وبگردی