آفتاب

توقف برگزاری مراسم تریبون آزاد در کوبا پس از بازداشت شماری از مخالفان

توقف برگزاری مراسم تریبون آزاد در کوبا پس از بازداشت شماری از مخالفان

مخالفان ضد دولت کوبا اعلام کردند، پلیس این کشور چندین تن از مخالفان را دستگیر کرده و مانع برگزاری اعتراضات سیاسی غیرقانونی شدند؛ اقدامی که نخستین آزمون بزرگ نسبت به تغییر سیاست رئیس جمهوری آمریکا برای عادی سازی روابط با کوبا محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت امور خارجه آمریکا این بازداشت مخالفان را که برجسته‌ترین سرکوب اپوزیسیون از 17 دسامبر سال جاری میلادی محسوب می‌شود، محکوم کرد.

در 17 دسامبر سال جاری میلادی کوبا و آمریکا توافق کردند تا روابط دیپلماتیک را از سر گرفته و بیش از پنج دهه روابط خصمانه را پشت سر بگذارند.

"الیزاردو سانچز"، یکی از رهبران کمیسیون‌های حقوق بشری مخالف دولت کوبا که بر این بازداشت‌ها نظارت دارد گفت، حدود 12 تن از مخالفان از جمله شوهر "یوآنی سانچز"، وبلاگ نویس مخالف توسط پلیس بازداشت شده در حالی که به چندین تن دیگر از مخالفان دستور داده شد تا از خانه‌های خود خارج نشوند چرا که پلیس مقابل خانه‌های آن‌ها مستقر شده است.

برخی دیگر از رهبران مخالفان نیز بازداشت چندین تن دیگر را گزارش داده و گفتند به تعدادی از فعالان نیز دستور داده شد تا در خانه‌های خود بمانند. وب سایت یوآنی سانچز تحت عنوان "14ymedia.com" گزارش داد، وی تحت حبس خانگی واقعی قرار گرفته است.

این بازداشت‌ها باعث توقف مراسم برنامه‌ریزی شده تریبون آزاد در میدان انقلاب هاوانا در نزدیکی مقر دولت شد.

"تانیا بروگوئرا"، سازمان دهنده این مراسم ناپدیده شده و همکاران وی گمان می‌کنند که تانیا نیز بازداشت شده است. تانیا بروگوئرا حتی پس از آنکه مقامات کوبا به وی اجازه برگزاری این مراسم را ندادند، متعهد شد که آن را برگزار کند.

کوبا این مراسم تریبون آزاد را یک اقدام تحریک آمیز سیاسی توصیف کرده و مشخص نیست که این مخالفان چه مدت در بازداشت خواهند ماند.

کوبا عموما مخالفان را به مدت چند ساعت بازداشت و سپس آن‌ها را آزاد می‌کند. "روبرتا جاکوبسون"، یکی از معاونان وزارت امور خارجه آمریکا گفت: آزادی بیان همچنان محور اصلی سیاست آمریکا نسبت به کوبا محسوب می‌شود. ما از فعالانی که برای گرفتن این حق تلاش می‌کنند، حمایت کرده و بازداشت‌های صورت گرفته را محکوم می‌کنیم.

جاکوبسون قرار است در ژانویه سال 2015 میلادی رهبری هیاتی از نمایندگان آمریکا به هاوانا را با هدف آغاز عادی سازی روابط دیپلماتیک با کوبا به عهده داشته باشد اما مخالفان داخلی این سیاست باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا متعهد شده‌اند مانع این اقدام شوند چرا که معتقدند کوبا مادامی که بر رسانه‌ها سلطه دارد و مخالفان سیاسی را تحت یک سیستم تک حزبی سرکوب می‌کند، لیاقت سیاسی نرم تر آمریکا را ندارد.

مارکو روبیو یکی از سناتورهای جمهوری خواه آمریکایی- کوبایی از فلوریدا و یکی از نامزدهای بالقوه انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 میلادی، آمریکا گفت، سرکوبگری‌های اخیر کوبا علیه مخالفان سیاسی، سیاست جدید اوباما را به سخره می‌گیرد.

انتهای پیام

کد N652083

وبگردی