آفتاب
حجت‌الاسلام جمشیدی مطرح کرد:

سهم اندک دولت‌ها در پروژه‌های حوزوی/ تشریح ظرفیتهای تعاملی حوزه و نظام

سهم اندک دولت‌ها در پروژه‌های حوزوی/ تشریح ظرفیتهای تعاملی حوزه و نظام

قم - مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با تشریح ظرفیت‌های مغفول مانده تعاملی بین حوزه و نظام، سهم دولتها در پروژه‌های حوزه‌های علمیه خواهران را اندک اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام محمودرضا جمشیدی صبح چهارشنبه در اجلاس سراسری مشاوران امور روحانیت استانداران اظهار کرد: بیشتر کارگزاران نظام جزو مدیران متعهد و متدین هستند اما نظرشان نسبت به ارزش‌های دینی چگونه است و اینها در کجا با هم پیوند می‌خورند و ما چه نقشی داریم؟

وی اولین ساحت ارتباطات حوزه با نظام را ساحت نظریه پردازی ذکر کرد و افزود: این ساحت مقداری مغفول مانده است، در حالی که آخرین ساحت تعاملی، تبلیغ است که بیشترین ساحت را به خود اختصاص داده است.

وی با ذکر مثالی در این زمینه گفت: وزرای گذشته افرادی را به عنوان مشاوران روحانیت انتخاب می‌کردند که رابطه تعاملی با مراجع و حوزه برقرار کنند، در صورتی که این تنها ماموریت مشاوران امور روحانیت نیست.

پیامدهای مسکن مهر هنوز شروع نشده

حجت‌الاسلام جمشیدی با اشاره به اجرای طرح مسکن مهر در کشور و نادیده گرفتن مسائل فرهنگی در این طرح اظهار کرد: این طرح بدون پیوست فرهنگی در گستره وسیع اجرا شده اما هنوز پیامدهای مسکن مهر شروع نشده است.

عضو جامعه مدرسین تاکید کرد: مسکن مهر جزو موفق ترین و قابل اعتناترین طرح‌ها است ولی تدین و ارتباط و تعامل غیر از ساحت فکری و تعامل در عرصه نظریه پردازی است.

حجت‌الاسلام جمشیدی دومین ساحت تعامل حوزه‌های علمیه و روحانیت با دولت را عرصه مدیران ذکر کرد و افزود: بخشی از مدیران کشور را روحانیون تشکیل می‌دهند و این نظام تمکنی است که حضرت امام به حوزه‌های علمیه دادند.

وی عرصه کارشناسی را سومین ساحت تعامل حوزه‌ها با دولت ذکر کرد و افزود: در عرصه تعامل در بخش‌هایی نیاز به کارشناسان دلسوز برای پیوست‌های فرهنگی برای همه مدیران هستیم.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه عرصه مشاورت چهارمین عرصه تعامل حوزه‌ها با دولت است اظهار کرد: روحانیت می‌تواند به عنوان مشاور امین برای مدیران دولتی نقش آفرینی کنند، در حالی که لایه‌های حوزه‌ها در این مسئله دیده نمی‌شوند.

حجت‌الاسلام جمشیدی اضافه کرد: پنجمین عرصه تعاملی حوزه و نظام، مسئله تبلیغ است که پرسروصداترین عرصه است ولی این عرصه کارکردهای بازنشده زیادی دارد. یکی از این عرصه‌ها صداوسیما است که هنوز نتوانستیم کارکرد تعاملی مناسب با این رسانه داشته باشیم و رسانه ملی خودش افرادی را بزرگ یا کوچک می‌کند یا از افراد بزرگ استفاده می‌کند.

پایین بودن سرانه تربیت طلاب خواهر

وی با تشریح فعالیت‌های حوزه‌های علمیه خواهران اظهار کرد: در حال حاضر ۴۶۷ واحد آموزشی خواهران در سراسر کشور وجود دارد و ما ۲۸ استان را به صورت مستقیم سرپرستی می‌کنیم.

این عضو جامعه مدرسین، شاغلان به تحصیل در حوزه‌های علمیه خواهران را بیش از ۶۵ هزار نفر اعلام کرد و افزود: تاکنون حدود ۹۰ هزار نفر از این حوزه‌ها فارغ التحصیلان شده‌اند.

وی افزود: در حال حاضر بدون سرمایه گذاری کلان، چهار هزار خواهر طلبه در فضای مجازی فعالیت می‌کنند و این استعداد وجود دارد که این تعداد به ۶۰ هزار نفر برسند.

حجت‌الاسلام جمشیدی تصریح کرد: متوسط هزینه‌ای که در نظام آموزشی برای یک دانشجو در مقطع کارشناسی می‌شود تا ۵ میلیون تومان است ولی در حوزه‌های علمیه کل هزینه‌ای که برای ستاد و طلبه مصرف می‌کنیم به طور سرانه کمتر از یک میلیون تومان است.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور تاکید کرد: سرانه هزینه‌ای که برای طلاب خواهر انجام می‌شود حدود ۶۰۰ هزار تومان است.

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر سرمایه‌گذاری خوبی در عرصه پژوهش انجام شده اظهار کرد: خواهران طلبه در بیشتر جشنواره های پژوهشی پیشتاز بودند.

پایین بودن سهم دولتها در پروژه‌ها

حجت‌الاسلام جمشیدی با اشاره به حجم کمک‌های مالی دولت‌ها به حوزه‌های علمیه خواهران اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۳۰۰ پروژه در حوزه‌های علمیه خواهران در دست اجراست و بیش از ۱۷۰ پروژه اجرا شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران تاکید کرد: در سال گذشته به طور متوسط هر ۱۰ روز یک پروژه را افتتاح کردیم. سهم کمک مستقیم دولت در این پروژه‌ها ۱۴۰ میلیارد تومان بود در حالی که ارزش این پروژه‌های هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است.

وی طلاب حوزه‌های علمیه خواهران را سپاه علمی فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی توصیف کرد و گفت: ما سعی می‌کنیم از این سپاه در راستای اهداف جناحی به کار نگیریم.

حجت‌الاسلام جمشیدی تاکید کرد: ما حمایت از همه دولت‌ها را وظیفه خودمان می‌دانیم، چون تقویت دولت‌ها و اهداف نظام مقدس یک هدف است، بنابراین در هر دولتی از حرکت‌های ارزشی حمایت می‌کنیم.

کد N652023

وبگردی