آفتاب
محمود الزهار:

دلیل اصلی دیدار نکردن ما با روحانی بسته شدن مرزهای غزه بود

دلیل اصلی دیدار نکردن ما با روحانی بسته شدن مرزهای غزه بود

یکی از رهبران برجسته حماس تاکید کرد: دلیل اصلی دیدار نکردن ما از ایران بسته شدن مرزهای غزه بود نه اینکه احساس کنیم حسن روحانی از ما حمایت نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محمود الزهار، عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و یکی از رهبران برجسته این جنبش در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی فارسی در پاسخ به این که آیا رابطه حماس با ایران یک رابطه استراتژیک است یا یک رابطه برادری؟ گفت: به نظرم بیشتر از اینهاست. اما اول از همه یک رابطه استراتژیک است زیرا ما به ایده امت اسلامی اعتقاد داریم که شامل همه ملیت ها می شود.

وی درخصوص رقابت‌های شیعه و سنی در منطقه و این که آیا این رقابت بر رابطه ایران با گروه‌هایی مثل حماس اثر منفی گذاشته؟ گفت: نباید اثر منفی بگذارد. ما نباید این اجازه را بدهیم، چرا که این بر خلاف ایده امت اسلامی است و فقط دشمن امت اسلامی از این اختلاف‌ها بهره خواهد برد.

وی خاطرنشان کرد: مشکل حکومت‌های عرب نوع رابطه با مردمانشان است. آنها وقتی به مطالبات مردم خود بی‌توجهی کنند باعث شرمساری ما که می‌خواهیم بی‌طرف باشیم می‌شوند.

وی در پاسخ به این که در رقابت بین ایران و عربستان، آیا شما حق را به ایران می‌دهید یا عربستان؟ گفت: احساس ما این است که این دو کشور باید علیه دشمن اصلی منطقه همکاری کنند. هر دو باید سعی کنند به تفاهم برسند.

زهار در پاسخ به این که این درست است که بگوییم اگر شما بخواهید بین کشورهای منطقه یک دوست و یاور پابرجا پیدا کنید، آن دوست و یاور اصلی ایران است؟ گفت: در حال حاضر بله. ما به نظام ایران اعتقاد داریم چرا که آنها بدون هیچ چشمداشتی از ما حمایت کردند.

وی در پاسخ به این که آیا هرگز آنها(ایران) از شما نخواستند که در مسئله جنگ داخلی سوریه یا هر موضوع دیگری موضعگیری خاصی بکنید؟ یعنی واقعا حمایت آنها از شما مطلق بوده؟ گفت: مشکل ما با ایران نبود. مشکل ما با بعضی ها در سوریه بود. ما می خواستیم در سوریه بی طرف باشیم و نیروهایمان را هدر ندهیم. اما آنها ما را در برابر یک دو راهی قرار دادند که دیدیم بهترین راه برای ما خروج از سوریه است.

وی افزود: ما در سوریه تنها یک مهمان بودیم. اگر ما بخواهیم از یک طرف ماجرا جانبداری کنیم، نیروهایمان را هدر می دهیم. در جریان حمله آمریکا به عراق هم موضعمان همین بود در صورتی که سازمان آزادی بخش فلسطین از صدام حسین دفاع کرد.

وی در پاسخ به این که شما هرگز از صدام حسین حمایت نکردید؟ گفت: ما هرگز در مسائل داخلی کشورهای عرب دخالت نکردیم و این سیاست ما جواب داد. زیرا باعث شد بتوانیم نیروهایمان را علیه اسرائیل متمرکز نگه داریم. من وقتی وزیر امور خارجه حماس بودم همیشه همین سیاست را دنبال می کردم.

عضو دفتر سیاسی حماس در پاسخ به این سوال که چرا شما حاضر نیستند علیه دخالت ایران در سوریه موضع بگیرید؟ گفت: ما نمی‌خواهیم علیه هیچ کس موضع بگیریم. ما فقط به دنبال سرنوشت مردم خودمان هستیم. اگر کشور شما در اشغال یک دشمن است نباید راجع به کشورهای همسایه موضع بگیرید. این برای ما که ضعیف ترین بازیگر منطقه هستیم یک ضرورت است. برای همین ما انتظار حمایت بیشتری از ایران و حزب الله داریم و فقط چشم به مسئله فلسطین دوخته‌ایم.

وی در پاسخ به این که آیا ایران می‌تواند به حماس کمک بیشتری کند که نکرده؟ گفت: بله. باید همین طور باشد. اما الان که مرزهای ما بسته است ایران باید راهی برای کمک به حماس پیدا کند. اول از همه پول برای بازسازی. چه در زمینه نظامی چه غیر نظامی.

وی در پاسخ به این که الان چقدر ایران به شما پول می دهد؟ گفت: این محرمانه است و من راجع به این موضوع حرفی نمی زنم. ما نباید راجع به این موضوع حرف بزنیم چرا که تنها کسی که از این حرف ها استفاده می برد اسرائیل است. فعلا بهترین کمک به ما دادن پول است.

وی در پاسخ به این که تکنولوژی ساخت موشک چطور؟ گفت: من راجع به این موضوع حرف نمی زنم.

الزهار در پاسخ به این که آیا می توانید بگویید حرف زدن راجع به این موضوع چطور به اسرائیل کمک می‌کند؟ (در حالی که) همه از کمک‌های آمریکا به اسرائیل خبر دارند و جزئیاتش هم معلوم است،گفت: ما شرایط اسرائیل را نداریم. کمک های آمریکا می تواند بدون هیچ مانعی به اسرائیل برسد. اما وقتی بخواهیم از کمک های ایران بگوییم امکان دارد نه فقط اسرائیلی ها بلکه آمریکایی ها و حتی بعضی کشورهای عربی مانع این کمک ها شوند. از همین رو ما نباید راجع به چند و چون کمک های ایران صحبت کنیم.

وی در ادامه در پاسخ به این که اما فرماندهان نظامی ایران راجع به این مسئله حرف می زنند. آنها گفته اند که برای افزایش برد موشک های حماس علیه اسرائیل و افزایش قدرت تخریب آنها به حماس کمک کرده‌اند، گفت: تا این حد قابل قبول است. این جزو بحث اصول است، اما نباید وارد جزئیات فنی بشویم.

وی در پاسخ به این که آیا فکر می‌کنید اگر ایران مجهز به سلاح هسته‌ای شود برای حماس و برای منطقه بهتر است یا بدتر؟ گفت: اسرائیل سلاح هسته ای دارد. آمریکا دارد. هند دارد. پاکستان دارد. چرا ایران نداشته باشد؟ همه ما باید از همه مولفه های قدرت برخوردار باشیم از جمله سلاح هسته ای. نه به خاطر اینکه دنبال تجاوزگری هستیم بلکه به خاطر اینکه نگذاریم اسرائیل به فکر حمله به کشورهای عربی و اسلامی بیفتد.

به گزارش ایسنا، اگرچه الزهار داشتن سلاح هسته‌ای برای ایران را به عنوان یک سلاح بازدارنده حق این کشور دانسته اما مقامات کشورمان همواره تاکید کرده‌اند که سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی ایران جایی ندارد و بر اساس فتوای مقام معظم رهبری داشتن سلاح هسته‌ای حرام است.

وی در پاسخ به این که شما زیاد به ایران سفر کردید و با رهبران سیاسی ایران دیدار داشتید. کدام سیاستمدار ایرانی را بیشتر از همه حامی حماس یافتید؟گفت: به نظرم همه سیاستمداران ایران از فلسطین حمایت می‌کنند مخصوصا از حماس. بعد از انتخابات در ایران ما با چهره‌های سیاسی و امنیتی ایران صحبت کردیم و آنها به ما اطمینان دادند که هیچ تغییری در سیاست ایران نسبت به فلسطینی‌ها ایجاد نشده و نخواهد شد.

عضو دفتر سیاسی حماس در پاسخ به این که شما با محمود احمدی نژاد دیدار کردید و رابطه دوستانه ای هم با او داشتید. اما هنوز با حسن روحانی دیدار نکرده اید. آیا دلیلش این است که دولت جدید را کمتر متمایل به مسئله فلسطین می بینید؟ گفت: سیاست ایران بسته به رئیس دولتش نیست. بالاترین مقام ایران از مقاومت فلسطین حمایت می کند. دلیل اصلی دیدار نکردن ما از ایران بسته شدن مرزهای غزه بود. به همین سادگی. نه اینکه احساس کنیم حسن روحانی از ما حمایت نمی کند.

الزهار در پاسخ به این که به نظر شما نزدیکی ایران و آمریکا به ضرر فلسطینی ها تمام خواهد شد؟ گفت: من شخصا نمی‌خواهم بگویم ایران باید با کی رابطه داشته باشد یا نداشته باشد. اگر قرار باشد نزدیکی رابطه ایران و غرب به ضرر مقاومت فلسطین تمام شود، این یک اشتباه بزرگ و تاریخی خواهد بود. در عین حال معتقدم رفع تحریم ها علیه ایران باعث قدرت گرفتن بیشتر ایران می شود و در نتیجه حماس هم قوی تر خواهد شد. این یک بازی همه یا هیچ نیست. سیاستمداران ایران بسیار حرفه ای هستند و می توانند این دو مسئله را با هم آشتی بدهند.

انتهای پیام

کد N651955

وبگردی