آفتاب
نظراتی از نمایندگان روزنامه‌های ابتکار، جوان و ایران

روایتی از یک مناظره با موضوع «یارانه رسانه‌ها»

روایتی از یک مناظره با موضوع «یارانه رسانه‌ها»

در مناظره‌ای که با موضوع «یارانه رسانه‌ها» برگزار شد، قائم مقام مدیر مسوول روزنامه جوان از هزینه‌های بالای توزیع مطبوعات انتقاد کرد. مدیر مسوول روزنامه ایران هم با بیان اینکه قطع یارانه برای آنها نیز مشکلاتی را به وجود آورده است، در عین حال گفت که فروش مناسب روزنامه ایران و همچنین آگهی باعث شده تا حدودی از مشکلات عبور کنند. در این مناظره محمدعلی وکیلی، دبیر کل انجمن روزنامه‌های غیردولتی و مدیر مسوول ابتکار هم حضور داشت و یادآور شد،‌ یارانه نقدی رسانه‌ها، فقط هزینه 25 درصد کاغذ مصرفی آنها را تامین می‌کند.

در مناظره‌ای که با موضوع «یارانه رسانه‌ها» برگزار شد، قائم مقام مدیر مسوول روزنامه جوان از هزینه‌های بالای توزیع مطبوعات انتقاد کرد. مدیر مسوول روزنامه ایران هم با بیان اینکه قطع یارانه برای آنها نیز مشکلاتی را به وجود آورده است، در عین حال گفت که فروش مناسب روزنامه ایران و همچنین آگهی باعث شده تا حدودی از مشکلات عبور کنند. در این مناظره محمدعلی وکیلی، دبیر کل انجمن روزنامه‌های غیردولتی و مدیر مسوول ابتکار هم حضور داشت و یادآور شد،‌ یارانه نقدی رسانه‌ها، فقط هزینه 25 درصد کاغذ مصرفی آنها را تامین می‌کند.

قطع یارانه روزنامه جوان تاثیرات منفی به دنبال داشته

به گزارش بخش رسانه ایسنا، اختری، قائم مقام مدیر مسوول روزنامه جوان در این مناظره که در رادیوگفتگو برگزار شد، با اعتقاد بر اینکه روش کنونی که دولت برای حمایت از رسانه‌ها در نظر گرفته، باید تغییر کند در ارتباط با روزنامه جوان گفت: روزنامه جوان روزنامه دولتی نیست، در قالب شرکت فعالیت می‌کند و زمانی که یارانه‌اش قطع شده این موضوع در تیراژ و تعداد صفحات روزنامه اثر منفی گذاشته است.

این فعال مطبوعاتی با بیان اینکه تیراژ، تعداد صفحات، مخاطب، نوع کاغذ مصرفی و موضوع چاپ مسائلی است که در پرداخت یارانه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد، افزود: مناسب است پرداخت یارانه‌ای دولت به امر توزیع مطبوعات اختصاص داده شود؛ چرا که اکنون هزینه‌های سنگین توزیع به مطبوعات فشار زیادی وارد می‌کند.

اختری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با انتقاد از عملکرد دولت گذشته در ارتباط با نوع حمایت از رسانه‌ها اظهار کرد: دولت قبل به بخش‌های مختلف دولتی، بخشنامه کرد که آگهی‌هایشان را فقط به روزنامه ایران بدهند، این بخشنامه منجر به اعتراض رسانه‌ها شد، بعد از این اعتراضات این بخش نامه چندان اجرایی نمی‌شد اما به قوت خود همچنان باقی بود. در دولت فعلی نیزهمین اتفاق کم وبیش رخ داده؛ مثلا میزان آگهی‌هایی که به روزنامه جوان داده می‌شود، نسبت به قبل یک ششم کاهش پیدا کرده است.

قائم مقام روزنامه جوان با بیان اینکه این تفکر هم به دولت و هم به رسانه‌ها ضربه می‌زند، گفت: اینگونه رفتارها باعث می‌شود که روزنامه‌های منتقد که می‌توانند به عنوان بازوی دولت محسوب شوند در انزوا قرار بگیرند و دست به عصا حرکت کنند، چرا وقتی نقد یا انتقادی صورت می‌گیرد بعضا از سوی دولت اعتراض می‌شود که چرا این موضوع گفته شده و یا چنین تحلیلی در روزنامه منتشر شده است.

روزنامه ایران وابستگی مالی به بودجه دولت ندارد

در ادامه محمد تقی روغنی‌ها، مدیر مسئول روزنامه ایران درمورد وضعیت روزنامه ایران و کسب یارانه از سوی دولت گفت: صاحب امتیاز روزنامه ایران، خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران است ولی گذران امور مالی روزنامه، مبتنی بر وابستگی به دولت و بودجه دولتی نیست.

وی با بیان اینکه این روزنامه بر اساس فروش آگهی هزینه‌های خود را تامین می‌کند به قطع یارانه روزنامه ایران از سوی وزارت ارشاد اشاره و اظهار کرد: قطع یارانه برای ما مشکلات به وجود آورد؛ ولی با توجه به اینکه روزنامه ایران، فروش مناسبی دارد و همچنین از طریق آگهی هزینه‌های خود را تامین می‌کند، توانستیم تا حدودی از مشکلات عبور کنیم.

روغنی‌ها در مورد نحوه پرداخت یارانه از سوی وزارت ارشاد به رسانه‌ها گفت: تا آنجا که اطلاع دارم، معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد برای این موضوع ساز و کاری را مشخص کرده که به نظر می‌رسد تیراژ روزنامه‌ها یکی از مولفه‌های بسیار مهم در این زمینه است.

رقابت رسانه‌های دولتی و خصوصی نابرابر است

در ادامه این مناظره فرهنگی، محمدعلی وکیلی، دبیر کل انجمن روزنامه‌های غیر دولتی، با بیان اینکه اقتصاد ایران، اقتصادی دولتی است و عرصه رقابت در این زمینه پرریسک است، ادامه داد: بخش خصوصی ظرفیت همآوردی با بخش دولتی را ندارد و در حوزه رسانه نیز شاهد یک رقابت نابرابر بین رسانه‌های دولتی و از دولت برآمده با رسانه‌های غیردولتی هستیم.

وی در مورد اینکه چرا بعضا طی دوره‌های مختلف سهم یک رسانه در دریافت یارانه از دیگر رسانه‌ها بیشتر بوده است، این موضوع را به مشکلات اجرایی و سلیقه اجرایی حاکم بر دولت‌ها مرتبط دانست و اظهار کرد: تا آنجا که اطلاع دارم برای اولین بار در دولت جدید تلاش شده که اطلاعات پرداخت یارانه روی سایت معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد قرار داده شود تا امکان مقایسه در ارتباط با پرداخت یارانه ها بین رسانه‌ها وجود داشته باشد در حالی که پیشتر، این شفافیت وجود نداشت.

مدیر مسئول روزنامه ابتکار گفت: در این سایت آیتم های مختلفی در مورد عوامل موثر بر میزان پرداخت یارانه به رسانه ها ذکر شده که از جمله مهمترین عوامل تیراژ و کیفیت آن رسانه است.

امنیت فضای مطبوعاتی اول شرط استقلال رسانه ای است

این روزنامه‌نگار با بیان اینکه یارانه‌ای که در حال حاضر به برخی از روزنامه ها پرداخت می‌شود مربوط به یارانه کاغذ است، ادامه داد: همین یارانه‌ای که برای کاغذ اختصاص داده شده است جوابگوی رسانه‌ها در این زمینه نیست چه برسد که بخواهد زیرساخت‌های رسانه‌ها را نیز پوشش دهد.

وکیلی با بیان اینکه دولت در برابر فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب برای فعالیت مطبوعات وظیفه دارد و باید کمک کند که هزینه توزیع محصولات فرهنگی در بین مخاطبان کاهش پیدا کند، ادامه داد: یارانه نقدی که اکنون به رسانه‌ها پرداخت می‌شود، فقط هزینه 25 درصد کاغذ مصرفی آنها را تامین می‌کند.

این فعال مطبوعاتی با اعتقاد بر اینکه حریت رسانه با دریافت یارانه از سوی دولت، فراز و فرود پیدا نمی‌کند، افزود: امنیت فعالیت رسانه‌ای، شرط اول استقلال است و متاسفانه موانع در برابر استقلال فعالیت رسانه‌ای، بی‌شمار است.

وکیلی تصریح کرد: اینکه دولت لایحه ای در قالب نظام جامع رسانه ای پیش بینی کرده که بر اساس آن استقلال حرفه‌ای روزنامه‌ها حفظ شود، حقوق روزنامه نگاران به رسمیت شناخته شود و صنوف مربوط به آنها مرجع داوری باشد امری پسندیده است که می تواند در تغییر موقعیت فعلی رسانه‌ها موثر باشد، مشروط بر اینکه فرایند تکمیل لایحه براساس خرد جمعی اصحاب رسانه و پشتوانه آنها باشد نه اینکه دولت ساخته باشد.

انتهای پیام

کد N651869

وبگردی