آفتاب
واشنگتن پست:

کنگره جدید می‌تواند سیاست آمریکا در قبال ایران را تغییر دهد

کنگره جدید می‌تواند سیاست آمریکا در قبال ایران را تغییر دهد

روزنامه واشنگتن‌پست با اشاره به آغاز به‌کار کنگره جدید آمریکا در ابتدای سال 2015 که اکنون در اختیار جمهوری‌خواهان قرار دارد، نوشت: این کنگره می‌تواند سیاست آمریکا در قبال ایران و اسراییل را تغییر دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه واشنگتن‌پست در این گزارش به اظهارات اخیر سناتور لیندزی گراهام پس از دیدارش با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در اوایل هفته جاری اشاره کرد و نوشت: این سناتور آمریکایی در دیدارش با نتانیاهو به وی وعده داد "آقای نخست‌وزیر من این‌جا هستم تا به شما بگویم کنگره از شما پیروی خواهد کرد". در ژانویه آینده در خصوص لایحه کرک - منندز رأی‌گیری خواهد شد که در آن گفته شده است اگر ایران میز مذاکره را ترک کند تحریم‌ها علیه این کشور دوباره به کار بسته خواهد شد. لازم است که ایرانی‌ها بدانند از نقطه نظر آمریکا، تحریم‌ها زنده و خوب است.

سناتور گراهام هم‌چنین به یک لایحه دیگر اشاره کرد که آن را با همکاری سناتور باب کروکر به کنگره ارائه کرده است و در آن گفته شده است در صورت حصول توافق نهایی با ایران، قانون‌گذاران باید آن را پیش از لغو دائم تحریم‌های ایران تصویب کنند تا اطمینان حاصل شود یک توافق انجام نشده است.

به نوشته واشنگتن‌پست، پیام اصلی این بود که کنگره از این پس به رییس‌جمهور اجازه تصمیم‌گیری آزادانه در قبال ایران را نخواهد داد. زمانی که پای ایران به میان می‌آید، شما با یک کنگره سخت و جدی روبه‌رو هستید. کنگره می‌خواهد اطمینان حاصل کند که در صورت وقوع هر اتفاقی تحریم‌ها دوباره به کار بسته خواهند شد و شما می‌بینید که کنگره خواستار رأی و اعمال نظر در خصوص هر گونه توافق نهایی با ایران است.

یک منبع آگاه در یک سازمان حامی اسراییل در این باره گفت: همبستگی میان اعضای کنگره درباره مسأله ایران از زمان برگزاری انتخابات تغییر کرده است و از این پس لایحه تحریم‌های ایران بدون رأی‌گیری کنگره ممکن نخواهد بود. انتظار می‌رود در کنگره جدید حمایت‌های هر دو حزب از دورنمای تحریم‌های بیشتر علیه ایران افزایش یابد و کنگره در هر توافقی با ایران نقش داشته باشد.

وی تأکید کرد: به‌طور قطع کنگره نیرویی است که در این زمینه در نظر گرفته خواهد شد.

به گزارش ایسنا، مقامات ایرانی بارها اعلام کرده‌اند که این فشار تحریم‌ها نبوده است که موجب حضور ایران در پای میز مذاکره شده است بلکه خواست ایران شفاف‌سازی درباره برنامه هسته‌ای صلح‌آمیزش است و درصدد است با این شفاف‌سازی ادعاهای مغرضانه را برملا کند.

این روزنامه در ادامه به مسأله مذاکرات صلح فلسطین اشاره کرد که لیندزی گراهام درباره آن گفته بود: هر تلاشی از سوی فرانسوی‌ها و اردنی‌ها یا هر کشور دیگری برای پرهیز از رایزنی‌های مستقیم میان اسراییلی‌ها و فلسطینی‌ها با یک واکنش سخت از سوی کنگره مواجه خواهد شد که می‌تواند شامل تعلیق کمک به سازمان ملل باشد. کنگره باید در این روند مشارکت داشته باشد.

بنابراین کنگره در سال 2015 می‌تواند دست به اصلاح خطاهای دولت باراک اوباما بزند.

انتهای پیام

کد N651409

وبگردی