آفتاب
امضای یادداشت تفاهم همکاری دفاعی بین ایران و عراق

دهقان: عراق قادر به حل مشکلاتش است/ العبیدی: راهی جز همکاری در مقابل دشمن مشترک نداریم

دهقان: عراق قادر به حل مشکلاتش است/ العبیدی: راهی جز همکاری در مقابل دشمن مشترک نداریم

وزیران دفاع ایران و عراق در کنفرانس خبری مشترک ضمن امضای یادداشت تفاهم همکاری دفاعی تروریسم را دشمن مشترک خود دانسته و بر مقابله با آن با همکاری میان دو کشور تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سردار حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح عصر روز سه‌شنبه در کنفرانس خبری مشترک با همتای عراقی خود اظهار کرد: جریان تکفیری صهیونیستی، جبهه مقاومت در مقابل نظام سلطه و صهیونیست‌ها را مورد هجوم خود قرار داده است.

او گفت: شرایطی که در فضای امنیتی منطقه وجود دارد برای ما مهم است چرا که امروز نظام سلطه با یک توطئه همه جانبه و با استفاده از جریان تکفیری - صهیونیستی امنیت و ثبات منطقه را تهدید می‌کند.

دهقان گفت: این تروریست‌ها اجاره‌ای هستند و به دنبال تامین منافع آمریکا و امنیت اسراییل‌اند. امروز کشورهای سوریه و عراق جولان‌گاه حرکت‌های بی‌ثبات کننده آن‌هاست.

وزیر دفاع ادامه داد: به طور طبیعی ایران و عراق در زمینه مواجهه و برطرف کردن خطر و تهدید تروریسم در سطح منطقه باید همکاری‌های خود را توسعه دهند.

وی ابراز کرد: معتقدم ملت و ارتش عراق در سایه مرجعیت قادرند این مشکل را در فضای ملی خود حل و فصل کنند.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به مذاکراتش با همتای عراقی خود گفت: ما درباره همکاری‌ها و مواردی از جمله تحلیل شرایط،‌ بیان دیدگاه‌ها و مواضع و ترسیم یک آینده روشن برای توسعه همکاری‌ها گفت‌وگو کردیم و ان‌شاالله این ملاقات نقطه آغازی برای همکاری‌ها و ادامه کار میان دو کشور باشد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، هم‌چنین خالد متعب یاسین العبیدی، وزیر دفاع عراق در اظهاراتی با اشاره به دیدارش با حسین دهقان در این کنفرانس خبری گفت: ما در این دیدار خلاصه‌ای از وضعیت عراق در منطقه به ویژه وضعیت امنیتی‌مان را تشریح کردیم و به مبادله دیدگاه‌های‌مان پرداختیم. هم‌چنین در ارتباط با برخی از مسائل پیشنهادهایی مطرح کردیم.

العبیدی با اشاره به سفرش به تهران و با بیان این که این سفر را در زمانی مهم و به دعوت حسین دهقان انجام دادم گفت: این سفر با توجه به جهت‌گیری‌های دولت فعلی عراق صورت گرفته است چرا که ما فکر می‌کنیم نیاز است با همه کشورهای منطقه به ویژه کشورهای همسایه ارتباط قوی داشته باشیم.

او ادامه داد: ما در این زمینه که امنیت در عراق بر امنیت ملی همسایگان‌مان تاثیر دارد جدی هستیم و ارتباط قوی در این زمینه را ضروری و لازم می‌دانیم.

وزیر دفاع عراق با بیان این که دشمن ما مشترک است و برای همگان خطر و تهدید دارد گفت: ما در برابر خودمان در مقابل این خطر راهی جز همکاری و قرار گرفتن در یک سنگر نمی‌بینیم. ما باید برای مقابله با تروریسم و ریشه کن کردن آن با یکدیگر همکاری کنیم و امیدوارم این سفر آغاز خوبی برای مناسبات دو کشور باشد.

به گزارش ایسنا، هم‌چنین در ادامه دیدار و ملاقات دوجانبه وزیران دفاع ایران و عراق یادداشت تفاهم همکاری دفاعی میان دو کشور امضا شد.

بنابر این گزارش در این یادداشت تفاهم حوزه‌های همکاری دفاعی میان دو کشور تعیین و دو طرف برای اجرای تفاهم‌ها میان دو کشور تاکید و مقرر شد همکاری‌ها برای ایجاد ارتش ملی عراق جهت حفظ تمامیت ارضی و امنیت این کشور ادامه یابد و دو طرف مشورت‌هایی را در این خصوص داشته و بر آن تداوم بخشند.

هم‌چنین دوطرف بر ضرورت مشاوره و دیدار به منظور رایزنی برای نحوه تامین امنیت منطقه، اشتراک نظر داشته و از آن جا که تروریسم نه تنها به امنیت عراق بلکه به امنیت کل منطقه تاثیر می‌گذارد تصمیم گرفته شد این مشاوره‌ها ادامه یابد.

انتهای پیام

کد N651402

وبگردی