آفتاب
فرانت پیج مگزین

ایران، کوبا نیست

ایران، کوبا نیست

نشریه فرانت پیج مگزین نوشت:‌ توافق دیپلماتیک میان آمریکا و کوبا انتظاراتی را برای بهبود روابط تهران - واشنگتن به صورت شبانه به وجود آورده است اما جمهوری اسلامی ایران، کوبا نیست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نشریه فرانت پیج مگزین در ادامه نوشت: توافق دیپلماتیک میان دولت اوباما، رییس‌جمهور آمریکا و دولت رائول کاسترو، رییس‌جمهور کوبا و تغییر در روابط میان دو کشور سبب شده تا برخی دانشمندان، تحلیل‌گران و سیاستمداران این انتظار را داشته باشند که یک روش مشابه برای جمهوری اسلامی ایران اعمال شود.

برخی خواستار این هستند که توافق مشابه آن چه با کوبا و از طریق مذاکرات پشت پرده انجام شد با ایران نیز پیاده شود تا روابط دیپلماتیک کامل و مستقیم با تهران برقرار شود.

اما این دیدگاه به طور کامل پیچیدگی دولت ایران و ماهیت ایدئولوژیک و بنیان سیاسی این کشور را نادیده می‌گیرد. به عبارت دیگر زمانی که واقعیت را بررسی می‌کنیم شاهد این هستیم که شباهتی میان ایران و کوبا وجود ندارد.

این نشریه مدعی شد: باید به این نکته توجه کرد که ایران تهدید ژئوپولتیکی قوی‌تری در مقایسه با کوبا علیه آمریکا و هم‌پیمانانش محسوب می‌شود. جمهوری اسلامی ایران یک بازیگر کلیدی در تخریب اهداف آمریکا در عرصه سیاست خارجی و مخالفت با هم‌پیمانانش شامل اسراییل در منطقه خاورمیانه بوده است. کوبا، برخلاف ایران خواستار نابودی اسراییل نبوده است. ایران هم‌چنین حامی گروه‌های مخالف اسراییل در خاورمیانه بوده است.

بعلاوه، مقامات ایران به هیچ عنوان توافق با آمریکا بر سر اولویت‌های اصلی‌شان در عرصه سیاست خارجی را شامل حمایت از دولت سوریه و عراق، حمایت از حزب‌الله و گروه‌های شیعه در عراق و یمن را نخواهند پذیرفت.

این نشریه آمریکایی در ادامه نوشت: در جمهوری اسلامی ایران مخالفت بسیار بیش‌تری نسبت به عادی‌سازی روابط با آمریکا در مقایسه با کوبا وجود دارد. رهبر ایران هیچ تمایلی برای بهبود روابط با واشنگتن ندارد و وی به وضوح مشخص کرده است که به شیطان بزرگ اعتماد ندارد.

پیامی که ایرانی‌ها از توافق میان آمریکا و کوبا دریافت کرده‌اند کاملا متفاوت از آن چیزی است که رسانه‌های غربی القا می‌کنند. بدین معنی که ایران نسبت به بهبود روابط با آمریکا خوش‌بین نشده است، بلکه دریافته است که باید بر سیاست‌ها و ایدئولوژی‌اش پافشاری کند چون تحریم‌های اقتصادی در نهایت شکست خواهند خورد.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در این‌باره گفت: مقاومت دولت کوبا و مردم این کشور به‌علاوه باورهای انقلابی آن‌ها در طول 50 سال گذشته نشان داد که سیاست انزوا و تحریم‌های اعمال شده توسط قدرت جهانی علیه آرزوهای ملت‌های مستقل بی‌اثر است.

انتهای پیام

کد N651348

وبگردی