آفتاب

افشای نقش‌ آلمان‌ها در کشتار هدفمند افغانستان

افشای نقش‌ آلمان‌ها در کشتار هدفمند افغانستان

گزارش روزنامه آلمانی بیلد فاش کرد، نقش نظامیان آلمانی در کشتارهای هدفمند افغانستان بیش از آن چیزی است که پیشتر تصور می‌شد. این نشریه مدعی شد که فرمانده سابق آلمان در انتخاب اهداف نقش داشته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه «بیلد» با استناد به اسناد محرمانه ارتش آلمان گزارش داد: ژنرال «مارکوس کنایپ» فرمانده سابق آلمان، شخصا در انتخاب شبه‌نظامیان برای «لیست کشتار» مشارکت داشته است.

طبق این گزارش، جداول سازمان‌یافته نشان می‌دهد که مکان‌هایی موسوم به «زندان حمایت از هدف» در مقرهای آلمان در مزار شریف مستقر بوده است. بنا بر این گزارش، هدف از اقدامات آنها جمع‌آوری اطلاعات برای انتخاب اهداف مشخص بوده است.

به گفته بیلد، از سربازان خواسته می‌شد در زمانی که ژنرال کنایپ فرمانده نیروهای ایساف در این منطقه شمالی بود، «پرونده هدف» ایجاد کرده و آن را به کنایپ تحویل دهند.

نشریه مذکور با اشاره به اسناد یکی از نشست‌ها گفت، این فرمانده سابق آلمان در نشست مه 2011 بازداشت یک مظنون شبه‌نظامی به نام «قاری حافظ» را خواسته بود و می‌خواست با وی به عنوان «هدف اولویت‌دار» رفتار شود.

درباره سایر شبه‌نظامیان نیز خصوصا در این نشست گفته شد که حذف نام آنها از لیست کشتار «غیرعاقلانه» است. روزنامه بیلد در ادامه گزارش داد که آژانس اطلاعات خارجی آلمان (BND) آن را تایید کرده بود و آنها را تهدید فوری و بالقوه محسوب می‌کرد.

بیلد همچنین گزارش داد، آژانس اطلاعات آلمان تایید کرده است که اطلاعاتی که از افراد جمع‌آوری می‌شود را می‌توان در صورت تهدید بالقوه یا خطر فوری، در کشتارهای هدفمند استفاده کرد.

نشریه آلمانی مذکور با استناد به گزارشی محرمانه از اوت 2011 درباره قاری یوسف، رهبر طالبان گفت: برای این منظور استفاده از نیروی مرگبار تنها در صورتی مجاز است که یک تهدید قریب‌الوقوع و یا حمله‌ای در حال حاضر وجود داشته باشد.

بر اساس گزارش، آژانس اطلاعات خارجی آلمان گفته است که از شماره تلفن‌های به اشتراک گذاشته شده می‌توان برای مشخص کردن مکان قاری یوسف استفاده کرد.

انتهای پیام

کد N651169

وبگردی